DRIVR

Stoten Moderne Benzinemotoren te veel Fijn Stof uit?

We wikken onze woorden, maar we denken dat de zwaarste storm die over de nieuwe BIV raasde stilaan is gaan liggen. Grootste punt van kritiek op de Vlaamse Regering: het vasthouden aan de CO2-uitstoot, voornamelijk ten koste van het fijnstof en stikstofoxide (NOx), waardoor Vlaanderen nog verder zou verdieselen. Kritiek gehoord, systeem aangepast, iedereen tevreden – of minder ontevreden. De hele discussie deed ons terugdenken aan een andere maatregel van enkele jaren geleden: de premie voor roetfilters.

Door die maatregel gaf de Vlaamse Regering, die de uitstoot van fijnstof wilde tegengaan, je een premie als je een roetfilter liet inbouwen op je oudere diesel, of als je een nieuwe diesel met roetfilter kocht toen die filters nog niet verplicht waren. Dat eerste was geen schot in de roos, en dat tweede vaak een extra argument om voor een zelfontbrander te kiezen. Resultaat: benzinerijders die een diesel kochten, geraakten vaak in de problemen omdat de roetfilter bij korte afstanden niet genoeg tijd kreeg om op temperatuur te komen. Daarnaast zou de filter alleen het grovere fijnstof tegenhouden, en het – schadelijkere – ultrafijne stof alsnog doorlaten.

Uit een onderzoek van de Duitse automobielvereniging ADAC blijkt nu dat direct ingespoten benzinemotoren vaak nog meer fijnstofdeeltjes uitstoten dan dieselmotoren. Dat komt doordat ze net als bij zelfontbranders bijzonder beperkte hoeveelheden brandstof niet helemaal verbranden, en die dus als fijnstof uitstoten. ADAC deed de test met een BMW 116i en een VW Golf 1.2 TSI. Het aantal fijnstofdeeltjes van de Golf lag bij koudstart drieënhalf keer hoger dan de maximaal toegelaten waarde voor een diesel volgens de Euro 5-normen, en dat van de BMW zeven keer hoger. Op de snelweg steeg dat voor de Golf naar een waarde die zes keer hoger lag dan de norm, en voor de BMW maar liefst elf keer hoger.

Bijkomend probleem: diezelfde Euro 5-normen. Die bepalen voor dieselmotoren zowel een grens voor de fijnstofmassa (PM) als voor het aantal fijnstofdeeltjes (PN), maar voor benzinemotoren is er alleen een grens voor de fijnstofmassa. Omdat het bij direct ingespoten benzinemotoren vooral om de – schadelijkere – ultrafijne deeltjes gaat, kunnen ze een hoger aantal uitstoten zonder de normen te overschrijden.

Duitse milieuorganisaties eisen daarom roetfilters bij direct ingespoten benzinemotoren, en liefst al wanneer de Euro 6-normen in 2014 in werking treden. De ADAC en de ACEA, de Europese vereniging van autofabrikanten, vragen om meer tijd. Zomaar roetfilters op de benzinemotoren schroeven zou het verbruik en de CO2-uitstoot ervan namelijk verhogen en dus de voordelen van de directe inspuiting teniet doen – en allicht ook opnieuw alleen grover fijnstof tegenhouden. Zij zien liever dat er aan de techniek van de benzinemotoren wordt gesleuteld om het aantal fijnstofdeeltjes terug te dringen. De ADAC en ACEA lijken de tijd voorlopig aan hun kant te hebben, want tegen 2014 wordt er nog geen beslissing verwacht. Wordt ongetwijfeld vervolgd dus, zeker als we nu bij de Vlaamse Regering slapende honden hebben wakker gemaakt.

Share Button

5 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    oh my god. Help! Ik ben een rijdende milieuramp!

    *neemt zijn gedaante aan van ‘goede belg’*

    Als er nu eens een premie zou komen voor het plaatsen van roetfilters…. dan zou ik het laten doen.

    NOT

  2. Glen Cuypers says:

    Mischien moeten we ons allemaal laten invriezen dan kunnen we volledig stoppen met vervuilen. Dan wordt er NIET meer gevlogen, gereden, gerookt, vlees gegeten, fabrieken zij dan ook niet meer nodig,enz…
    Dan kunnen we ook mischien allemaal meemaken dat één of andere planeet ons raak en heel onze atmosfeer naar de klXXe helpt…
    Geen nood ik ga morgen lekker gassen met één of ander vervuilen monster.

  3. Thierry 911 says:

    De arrogantie (en misleiding) die uitgaat van de eerste affiche zegt eigenlijk alles. Alsof de roetfilter een alles zaligmakende functie vervult die de Belgische automobilist van al zijn problemen afhelpt. Een Europese aanpak van voor af aan is het enige wat soelaas brengt. Al de rest is (denk ik) weggegooid geld.

    Mochten ze nu een investeren in het verminderen van de files om en rond verkeersinfrastructurele pijnpunten. Wat bijvoorbeeld met de immer wederkerende problemen op het punt waar de A12 aansluit op de ring van Brussel?

    Alle (bedenkelijk nuttige) verkeersdeskundigen ten spijt, wordt het daar letterlijk met de dag erger. Tegenwoordig slaag ik – en vele anderen met mij – er al in om daar op de middag te staan aanschuiven.

    • FrX says:

      Denk je nu echt dat veel verkeerskundigen doorslaggevende taal kunnen spreken? Op het einde van de rit is het de politiek die beslist. Die mannen kunnen zelf nog beslissen wat te doen met advies en moeten enkel hun standpunt ‘motiveren’ om een advies niet te volgen.

      Het is toch hetzelfde voor stedenbouwkundigen? Goede ideëen, maar vaak niet uitgevoerd. (Of denk je dat UPlace er moet komen omdat stedenbouwkundigen en verkeerskundigen het en goed idee vinden?)

      On topic: nu heb ik een stelling minder om mijn hybride-wagen goed (of toch beter dan diesel) te praten 🙁

  4. Gideon says:

    Van fijnstof is bewezen dat het schadelijk is, van Co2 eigenlijk niet. Daarom is het idee van die roetfilters niet eens zo slecht…

    Eigenlijk kun je beter een “ouderwetse” benzine-wagen gaan rijden, met een mooie “ronde” verbranding.

Leave a Reply