DRIVR

Test: Range Rover Evoque 240Si Dynamic

TIP: Klik op de eerste foto om ze allemaal als SlideShow te bekijken

Als er in Francorchamps iets te doen is, kom je op de heenweg met wat geluk een M3 tegen. Staat de Legend Boucles de Spa op het programma, dan zie je een originele Mini Cooper S sparren met een Focus RS1 op het bochtige stuk van de E42 – achternagezeten door een clubje E30’s. De historic rally, ondertussen aan zijn zevende editie toe, trekt namelijk hoe langer hoe meer connaisseurs. En die hebben er een erezaak van gemaakt om hun coolste DRIVR naar de Ardennen te sturen, weer of geen weer. Reden genoeg voor ons om één van de vigerende it-cars te charteren voor een dagbezoek: de Range Rover Evoque Coupé in zeldzame 240 Si-trim.

Niet dat het in de afdaling naar Spa-centrum uitmaakt. Old-, young– of newtimer – allemaal staan ze broederlijk aan te schuiven in de ochtendfile, een rallywagen die de start dreigt te missen niet te na gesproken. De Evoque Si is er in ieder geval op voorzien; in tegenstelling tot de dieselaars is de benzinversie enkel met een zestrapsautomaat te hebben. Geen dubbele koppelingsaffaire zoals vandaag de norm is, maar een klassieke slushbox met stuurlepels om de zes versnellingen manueel te verzetten. Al moet dat nog even wachten tot straks wanneer we Auriol en Duval op de verbindingsritten gaan bijbenen – in onze verbeelding welteverstaan. Maar eerst parkeren we aan het stadhuis voor een pitswandeling.

Wat er nog zoal opvalt als de snelheidsmeter op nul staat? Dat het gebruiksgemak van de driedeurs danig verschilt van de vijfdeurs die we vorig jaar reden. Om te beginnen is het quasi onmogelijk om achterin te geraken, zelfs met de passagiersstoel helemaal naar voor. Akkoord: Range Rover heeft het over een Coupé annex Compact Premiumcross-over, maar een stel manuele sliders voor de excellente sportkuipen zou toch praktisch zijn. Vooraan is het dan weer het panoramadak dat de meningen verdeelt: top voor het ruimtelijk gevoel van de inzittenden, nefast voor de hoofdruimte van de chauffeur. Maar goed: welke versie je voorkeur ook wegdraagt, allemaal hebben ze recht op een poepchique interieur dat tot in het oneindige personaliseerbaar is – inclusief zwevende middenconsole naar Zweeds model.

Vanbuiten is de Evoque wel helemaal SUV. Daarvoor staan de spiegels struise twee meter uit mekaar, en neigt het rijklare gewicht naar de dubbele ton. Land Rover zit nu eenmaal in de 4×4-business, en die hardware – in ons geval permanente vierwielaandrijving & magnetische dempers – heeft plaats nodig. Bovendien wil LR zijn klanten de indruk geven met een sportief compacte wagen onderweg te zijn, zelfs in slagschepen als de Sport V8. En het moet gezegd: voor twee ton voelt de Evoque behendig aan. De voortrein reageert fluks op stuurinputs – ook al voelt de afstelling van de elktrohydraulische servo wat plakkerig rond de rechtuistand, en telefoneert het geheel eerder over 2 dan 4G.

Een andere indicatie voor het vreemde huwelijk tussen (krappe) binnen- en (knappe) buitenkant zijn de alu’s: twintig duim groot en nog voorzien van een 55-sectie band om de wielkasten min of meer te vullen. Voor CrossCountry-rubber doen die het trouwens prima op het smodderige asfaltlint, met ferme grip die gradueel afneemt beter dan plotsklaps te verdwijnen. Als het geheel uiteindelijk begint te schuiven, dan is dat eerst over de voortrein om à la limte discrete vierwieldrifts te laten optekenen. Onder de streep: beduidend sportiever dan onze (vorige) favoriete all-roader, de Ford Kuga.

Het Blauwe Ovaal mag dan officieel niets meer met Land Rover te maken hebben, de EcoBoost viercilinder getuigt nog altijd van de link tussen beide. Twee liter groot, muzikaal onderlegd en voorzien van een snelle turbo produceert die dezelfde cijfers als in de Mondeo (240pk & 340Nm). Daarmee ontpopt de 240Si zich tot een heel ander beestje dan de gezapige SD4, met een sprinttijd die warme hatchbacks in verlegenheid brengt. De rolneiging blijft netjes binnen de perken, terwijl de dempers de ergste oneffenheden moeiteloos wegfilteren. Alleen in Dynamic voelt het geheel harder aan dan nodig – zeker met de Ferrari-achtige dempers die zich ook in Normal duizend(!) keer per seconde aan het reliëf aanpassen. De automaat zou ook iets verfijnder kunnen; terugschakelen per vingerknip gaat niet altijd even snel, en de nodige dot tussengas ontbreekt. Over het verbruik zwijgen we tout court.

Wat schoonheidsfoutjes ten spijt gaat de Evoque benzine dus zeker als technische tour de force te boek. Geen enkele andere constructeur slaagt er namelijk in om een wagen met zulke 4×4-capaciteiten dermate strak te laten sturen. De vraag is alleen waarom, en tegen welke prijs. De concurrentie gaat er immers van uit dat SUV’s slechts beperkt off-road inzetbaar moeten zijn. Dat gezegd is ook hun on-road gedrag niet uitermate belangrijk – eerder het veiligheidsgevoel dat hun opbouw commandeert. Land Rover trekt er zich in ieder geval geen snars van aan, en bouwt de beste wagen met de middelen waarover ze beschikken (en dat zijn er heel wat sinds het Indische Tata er de plak zwaait). Alleen hebben ze daarmee een marktsegment bediend dat (in België) niet bestaat, namelijk de 4×4 met DRIVR-genen.

[Foto’s: Ken Divjak]

RANGE ROVER Evoque 2.0 Si240 Dynamic

Plus Min
+ Twee auto’s in één… – … laten zich fors betalen

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbo benzine
Aandrijving 4×4
Vermogen 240 pk
Koppel 340 Nm
Gewicht 1.640 kg
Transmissie 6-bak, automaat
CO2-uitstoot 199 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 7,6 s
Topsnelheid 217 km/h
Gem. testverbruik 14,2 l/100 km
Prijs 48.700 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

4 Responses

  1. bruno. says:

    Allez, een doelgroep met 1 persoon in, misschien 🙂

    • Ken Divjak says:

      Zo zou je het kunnen stellen 😉

      Nee serieus – de exacte verkoopsmix ken ik niet, maar die gaat zwaar in het voordeel van de dieselaars zijn. Alleen zijn dat natuurlijk geen geboren DRIVRs, en deze Si240 (voor een SUV) wel.

      De versie op passieve dempers zou volgens ontwikkelingsguru Mike Cross nog beter zijn voor straatgebruik, maar die wordt op de meeste markten niet gecommercialiseerd.

  2. Bram says:

    Ik heb vooral genoten van de sfeerfoto’s 🙂 Goeie review ook trouwens, klinkt als spijker op zijn kop. Zo lang Land Rover maar niet overal massa’s verwacht te verkopen, is zo’n auto(otje) wat mij betreft een goede zaak!

  3. Pieter Ameye says:

    Harry doet ook zijn bijdrage:

Leave a Reply