DRIVR

Salon van Genève 2012: Alle Nieuwigheden (18)

Duimel gerust de F5-toets, want deze pagina wordt continu geüpdatet!

Onze salonstrategie is genoegzaam bekend: geen elfendertig berichten, maar één overzichtelijk dossier dat continu geüpdatet wordt in de aanloop naar een salon. Zo hebben we tegen de opening de belangrijkste onthullingen samen, om op de persdag over te stappen op live berichtgeving vanop de vloer. Het zal trouwens nodig zijn, want het 82ste Salon International de l’Auto et Accessoires belooft een van de beste uit de recente geschiedenis te worden – met massa’s interessant metaal.

INFINITI Emerg-E Concept

Heel wat kijklustigen om Infiniti’s laatste wapenfeit te kunnen aanschouwen, maar ondergetekende was minder onder de indruk. Dat Infiniti ondertussen gelikte concepts uit zijn hoed kan toveren, is naderhand geweten. Maar daar wringt opnieuw het schoentje. De Emerge-E is voor de zoveelste keer zo concept als het maar zijn kan. Want ondanks de krachtige elektro-aandrijving, de interessante gesuperchargede 1.3 driecilinder range-extender van Lotus en bijzonder nette – maar theoretische – prestaties, zien we in het allerbeste geval enkel een hoop ontwerphints naar toekomstige Infiniti’s toe. Volgende keer dan ook graag iets realistischer Infiniti(?). [Pieter Ameye]

HYUNDAI Veloster Turbo

Zelden schreeuwde onze redactie luider om een turbo dan bij de Hyundai Veloster. Want de atmosferische 1.6 mag dan wel appelleren aan het puristische DRIVR-credo, in realiteit blijkt het contrast tussen show & go vrij groot. En daar kan zelfs de introductie van een DCT-automaat met dubbele koppeling niets aan veranderen. De Veloster (twin-scroll) Turbo krijgt op zijn beurt een relatief bescheiden 186pk en 270Nm koppel – en dus geen 200 stuks zoals in andere delen van wereld. Daarmee sprint deze Veloster niettemin in 8,1 seconden naar de 100km/h. Nauwelijks wereldschokkend en misschien wat weinig om de forse bodykit te verantwoorden. Al zijn we vooral benieuwd naar de dynamische updates. [Pieter Ameye]

LAMBORGHINI Aventador J Concept


Bij Lamborghini laat de dakloze versie van het V12 topmodel meestal een tijdje op zich wachten. En dat is ditmaal niet anders. Want deze ‘one-off’ Aventador J mag dan wel open zijn, een echte roadster is het niet. De ‘open-top speedster’ – zeg maar Stirling Moss – krijgt een geheel nieuw koetswerk dat zo mogelijk nog breder is dan bij de coupé. Zaken als navigatie en airco ontbreken wegens irrelevant, en ook een geluidsinstallatie schittert door afwezigheid. Niet dat je die zal missen, want onderhuids bleef de techniek gelukkig onveranderd. En die zal door het ontbreken van de dakstructuur een nog verpletterende indruk nalaten. Het strafste van al is echter dat de gekke Italianen dit naar verluid straatlegale concept ook schijnen te gaan veilen. Benieuwd wie met deze eclectische schoonheid aan de haal zal gaan. En voor hoeveel… [Pieter Ameye]

TOURING SUPERLEGGERA Disco Volante

Wie Disco Volante zegt, denkt Alfa Romeo. 1952 meer bepaald, toen de Milanese coachbuilder Touring Superleggera een drietal concepts op basis van de Alfa 1900 in mekaar knutselde. Niet als statische paradepaardjes voor een of andere show, maar als racewagens in open en coupé-varianten. Zestig jaar later doet Touring dat huzarenstukje over met een nieuwe Disco Volante op basis van de bloedmooie 8C. Beter nog: net als bij de Bentley Continental Flying Star – de shooting brake op basis van de Continental GT – plant de Carrozzeria er x-aantal van te bouwen, op voorwaarde dat de klanten een Alfa Romeo 8C en een vette cheque meebrengen. Zes maanden later moet het kleinood dan klaar zijn, met een compleet nieuwe body van handgeslagen aluminium en carbon, maar onaangeroerde rijcomponenten. Wat er gebeurt als je zo zot zou zijn om een 8C Spider te doneren, heeft Touring nog niet bekend gemaakt… [Ken Divjak]

Opel Astra OPC

Heet van de naald is de OPC-variant van de Astra GTC niet (de officiële aankondiging dateert alweer van november 2011), maar Genève is wel de eerste beurs om de productieversie van de snelle Opel te tonen. Die ziet er trouwens weer helemaal Manta uit – met opzichtige karrenwielen, dikke spoilers en twee dubbele uitlaten. Kortom: de vigerende look van het aan de ‘Ring gestationeerde Opel Performance Center. Dat staat intussen onder leiding van Joachim ‘Jockel’ Winkelhock die de HiPerStrut-voorophanhing mee ontwikkeld heeft. Denk aan de systemen van de Ford Focus RS & Renault Mégane RS om te weten waar die afkorting voor staat: veel pk’s via de vooras aan de grond krijgen. En dat zijn er in het geval van de Astra OPC zomaar even 280 en 400Nm uit twee liter geblazen viercilinder. Goed voor minder dan zeven naar de 100 en begrensde 250km/h voluit. [Ken Divjak]

FERRARI F12berlinetta

Ook bij Ferrari prediken ze – in navolging van de collega’s bij Lamborghini – een stijlevolutie beter dan een echte revolutie. De F12berlinetta (zonder spatie, en dus niet 620GT) krijgt de atmosferische 6,3-liter V12 van de FF, maar dan met een vermogensboost naar 740pk bij 8.500 toeren (limiet ligt op 8.700tpm). Het maximumkoppel van 690 Nm – waarvan 80% al beschikbaar is vanaf 2.500tpm – reduceert de sprint naar de 100km/h tot een waanzinnige 3,1 seconden, terwijl 200km/h al na 8,5 seconden op de teller staat. De topsnelheid ligt bij 340km/h. Het koetswerk van de F12 is gemaakt uit een combinatie van aluminium en koolstofvezel, en is daardoor 70 kilogram lichter dan z’n voorganger, de 599 GTB Fiorano. Met de F12 is de manuele transmissie bovendien voorgoed verleden tijd: schakelen kan enkel nog via een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Al kunnen we ons voorstellen dat je met 740pk op de achterwielen extra handenarbeid best kunt missen. [Pieter Ameye]

PORSCHE Boxster (S) (981)

Breder, 35kg lichter, tot 15pk sterker en 15% zuiniger. Dat is de nieuwe Porsche Boxster in een notendop. De derde generatie van Zuffenhausen’s instapper werd van kop tot teen vernieuwd en kreeg enkele designtoetsen van de op til staande 918 Spyder. Vooral de doorgetrokken en vaste achterspoiler springt daarbij in het oog. Maar ook de nieuwe cockpit met oplopende middenconsole mag gezien worden. Vooraan nam de spoorbreedte met 4cm toe, achteraan met 1cm. Bovendien groeide de wielbasis met 6cm; iets waar vooral de inzittenden van zullen profiteren. Van 0 naar 100km/u sprinten doet de Boxster S in 5 seconden, de standaard 2,7 liter met 265pk doet daar minimum 5,7 seconden over. Interessanter is evenwel het Porsche Torque Vectoring (PTV) met een heus mechanisch sperdifferentieel op de achteras – al dan niet gekoppeld aan een manuele zesbak (geen zevenbak zoals in de 911) of zeventraps-PDK met dubbele koppeling. De Boxster is er bij ons vanaf 50.336 euro. [Pieter Ameye]

MINI John Cooper Works Countryman ALL-4

Was de standaard Countryman al geen klassieke schoonheid, dan doet deze gepeperde versie op de eerste persbeelden nauwelijks beter. Anderzijds mikt de John Cooper Works-variant natuurlijk op prestaties: de 1.6 viercilinder met twin-scroll turbo is goed voor 218pk en 280Nm koppel (300Nm in overboost), en stuwt de eerder zware MAXI (met standaard ALL-4 vierwielaandrijving) in zeven seconden naar de 100 en op naar een top van 225km/h. Niet wat je spectaculair noemt. MINI had er dan ook goed aan gedaan om de Countryman van een extra krachtkuur te voorzien om het overgewicht tegenover de Cooper JCW te compenseren. Maar dat zien de jongens (en meisjes) van de gewiekste marketingafdeling duidelijk anders… [Pieter Ameye]

Volkswagen Golf GTI Cabrio

Midden zijn carrière trakteert Volkswagen de Golf Cabrio op een gelikte GTI-behandeling. Maar verrassingen zijn er evenwel niet: de 211pk sterke 2.0 TFSI-motor drijft nog steeds de voorwielen aan en is gekoppeld aan een manuele zesbak of een optionele 7-traps DSG-transmissie. Tegenover de hatchback boet de cabrio een tikkeltje in aan prestaties. Nul tot honderd neemt nu zo’n 7,3 tellen in beslag (versus 6,9), en de topsnelheid daalde marginaal van 240 naar 237km/h. Verwaarloosbare statistieken daar de (geluids)sensatie dankzij het open dak op een kleine boost mag rekenen. De uiterlijk opsmuk en die van het interieur zijn verder identiek aan die van de klassieke GTI’s. Al bij al weinig verrassingen dus. Maar daar had eerlijk gezegd niemand op gerekend, toch? [Pieter Ameye]

JAGUAR XF Sportbrake

‘Hit or miss’ komt spontaan in ons op wanneer we aan Jaguar en breaks denken. Houden we het bij een eufemistisch ‘niet bepaald een succes’ over de X-Type Estate, dan heeft Jaguar de laatste jaren overtuigend laten zien wat het allemaal in zijn mars heeft. Toch moet gezegd: de eerste foto’s van de Sportbrake – ook in Coventry willen ze blijkbaar liever niet meer aan de Estate herinnerd worden –laten ons echter een beetje op onze honger zitten. De knipoog naar de verduisterde C-stijl van de XJ mag er best wezen, maar naar onze bescheiden mening had het gerust nog iets meer mogen zijn. Hopelijk komt hij in levenden lijve beter tot zijn recht. Dat neemt niet weg dat deze XF een welkom alternatief biedt voor de A6 Avant, 5-Reeks Touring en E-Klasse Combi. Jaguar begint voorlopig alleen met de 2.2– en 3.0-diesel. Over benzinemotoren of een XFR Sportbrake is nog niets geweten. [Wim Bervoets]

MINI Clubvan Concept

Inventiviteit Marketing kent geen grenzen. ‘A compact lifestyle van for business and leisure’, aldus BMW. Right, die ontbrak nog naast de Hatch, Clubman, Cabrio, Coupé, Roadster en – bij uitbreiding – Countryman. De Clubvan is, naast een knipoog naar de Morris Mini Van van weleer, in wezen niets meer dan een Clubman met dichtgewerkte zijruiten en zonder achterbank. Binnenin doe je het met een gewijzigde laadvloer en dus grotere laadruimte (zo’n 1.200 liter in totaal, tegenover 920 liter in een Clubman met neergeklapte achterbank). Een rooster uit aluminium en roestvrij staal houdt de lading uit je nek wanneer je bruusk in de remmen duikt. Officieel blijft de Clubvan nog in conceptfase, maar verwacht wordt dat hij wel degelijk snel in productie zal gaan. Onder de motorkap lepelt MINI dus allicht dezelfde motoren als in de Clubman. Benieuwd of de glazenwasser binnenkort in een Clubvan Cooper S komt aangescheurd? Wij ook. [Wim Bervoets]

CITROËN DS4 Racing Concept

Zoals de moderne marketinggeest dat wil, slingert Citroën de beelden van de DS4 Racing eerst op zijn Facebookpagina. De impact is groot, want wat ziet deze concept er potig en tegelijk gelikt uit. Voorin ligt een  stevig herwerkte 1.6 turbobenzine (uit onder andere de DS3 Racing) die zomaar even opgewaardeerd is tot 256pk – omgerekend zo’n 160pk per liter. Het fors ogende koetswerk ligt nu 35mm dichter bij het tarmac, en zowel de spoorbreedtes voor- als achter groeien met respectievelijk 55 en 75mm toe. Uiteraard krijgen ook de remmen, het schoeisel en de koeling de nodige aanpassingen. Net zoals bij kleine broer springen de carbon accenten – niet in het minst op de dubbele Chevron – opnieuw in het oog. De kans is dan ook groot dat die het productiestadium zullen halen. Blijft alleen de vraag of Citroën weer de kaart van de beperkte oplage trekt, dan wel meteen voor hogere productie-aantallen gaat. [Pieter Ameye]

BERTONE Nuccio Concept

Bertone viert dit jaar zijn honderdste verjaardag. En om dat op een passende manier in de spreekwoordelijke bloemetjes te zetten, is er nu deze Nuccio berlinetta Concept met 4,3 liter V8 middenmotor – vernoemd naar de zoon van stichter Giovanni Bertone, en als eerbetoon aan diens indrukwekkende lijst tijdloze klassiekers zoals de Fiat 850 Spider, Dino, Simca 1200S coupe, Alfa Montreal en tal van Lamborghini’s. Verantwoordelijk voor de Nuccio is dan weer huidige leading man Michael Robinson die duidelijk inspiratie vond bij de originele Stratos Concept Zero. Zozeer zelfs dat je je afvraagt waar de toegevoegde waarde van de Nuccio ligt. Wat ons (of in ieder geval mij) betreft, hadden ze net zo goed de originele Stratos Concept terug in de spotlights kunnen zetten. [Pieter Ameye]

MASERATI GranTurismo Sport

Bijster vernieuwend kan je de GranTurismo Sport niet noemen. Toch brengt de neofiet enkele welgekomen vernieuwingen naar de line-up van de GranTurismo. De 460pk sterke Sport vervangt trouwens tegelijkertijd de GranTurismo S Automatic en MC Shift-variant met gerobotiseerde handbak. Daarbij doet de herziene ECU van de nu 460pk sterke 4,7 liter V8 bovendien zijn intrede in de GranTurismo MC Stradale, die er zo 10pk bovenop krijgt. Nieuw aan de Sport zijn de koplampen met stijlvol geïntegreerde daytime running lights, de op de Stradale geïnspireerde voorbumper, specifieke velgen en verdonkerde lichtunits achter. Het interieur krijgt dan weer een specifiek stuurwiel en grondig herzien meubilair. Daarmee zou een van de belangrijkste pijnpunten van de GranTurismo van de baan moeten zijn. Toch smaakt het bitter dat Maserati‘s gewichtige badge door mamma Ferrari kunstmatig in bedwang gehouden wordt. Of het toeval is dat de California net de sprong van 460 naar 490pk maakt? [Pieter Ameye]

RANGE ROVER Evoque Convertible Concept

Begrijp ons niet verkeerd, wij zijn absoluut fan van de kleine Rangey. Maar confronteer ons met een topless versie van de Evoque, en we kunnen alleen maar een Thatcheriaanse WHY? uitbrengen. Of zoals het op onze Twitter-account staat: in het matgroen met een gewerenkabinet in de koffer – misschien. Want een ander nut dan safaridoeleinden kunnen we Evoque Convertible niet toeschrijven. Daar moet Land Rover trouwens tegen kunnen; zij polsen met dit concept naar de meningen van omstanders, wij geven die rechtuit en onversneden – net als toen Nissan met het loze idee van de Murano CrossCabrio kwam aanzetten… en er pardoes de titel ‘Meest Gehate Auto van 2011’ mee scoorde. Kortom: doe het niet JLR, want je verloochent jezelf ermee. [Ken Divjak]

PININFARINA Cambiano Concept

Indien Pininfarina zijn contemporaine relevantie wil bestendigen, zal het Italiaanse ontwerphuis meer dan ooit een tandje moeten bijsteken. Niet alleen verloor het bedrijf de creatieve inbreng van Lowie Vermeersch, ook het contract met Ferrari en Maserati is intussen in alle stilte voltooid. Antwoord is er nu in de vorm van deze Cambiano Concept. Vernoemd naar de thuisbasis van Pininfarina en geïnspireerd op Battista Farina’s geliefde Lancia Florida II, is het een grote driedeurscoupé met limousine-allures die volledig in lijn met de tijdsgeest een hybride aandrijving kent. De plug-in hybride telt vier elektromotoren – elk 90pk sterk – en huist bovendien een dieselturbine die dienst doet als range-extender. Het (theoretisch) gecombineerd vermogen komt daarmee uit op 816pk. Toch is het vooral de anonieme styling ons het meest teleurstelt. Het is dan nog maar vraag of de Cambiano het in zich heeft om het tij te doen keren. [Pieter Ameye]

PEUGEOT 208 GTi Concept

Bij Osiris en bij Apis, de Peugeot 208 GTi gaat in productie! En zoals we eind vorig jaar al berichtten, wordt die “kleiner &  lichter om de bestuurder weer centraal te plaatsen”. Dat horen we hier bij DRIVR natuurlijk graag, evenals het nieuws dat de zestienhonderd turbo van de RCZ dienst gaat doent. Stemhebbend, zuinig en potent toont die dat downsizing niet d’office nefast hoeft te zijn, zolang de zesbak maar kort gehouden wordt om de klassieke sprint in zeven seconden te klaren. Met de DS3R bewijst Peugeot-Citroën trouwens dat het (weer) voldoende know-how in huis heeft om de GTi-badge eer aan te doen. Ook al wordt 2012 zeker geen ‘walk in the park’ voor de sportiefste 208; zowel RenaultSport als Ford bereiden met de nieuwe Clio en Fiesta ST een gooi naar de hot hatch-kroon voor, en zullen die niet zomaar laten schieten omdat Peugeot weer ten tonele verschijnt. [Ken Divjak]

VOLVO V40

De V40 is de eerste Volvo die op de ‘Scalable Platform Architecture‘ rust. Marketingspeak voor een compleet nieuw platform dat alles van de C30 tot de S80 moet onderbouwen, en daarbij 150kg lichter is dan het Ford-chassis van weleer. Dat laat de PR-jongens toe om nog meer afkortingen uit hun hoed te toveren, en in één adem de ‘Volvo Environmental Architecture’-motoren te introduceren; viercilinders die maximaal twee liter groot zijn (zowel direct ingespoten benzines als common-rail diesels) en de roffelende vijfcilinders van weleer moeten doen vergeten. Over zescilinders wordt er zelfs helemaal niet meer gerept. Maar dat zal bedrijfwagenchauffeurs worst wezen wanneer ze dit Scandinavische alternatief voor de Audi A3 Sportback zien. Kortom: een Golf met premiumabities. En dan hebben we de XC40 – hetzelfde maar dan een knielengte hoger – nog niet vermeld… [Ken Divjak]

Share Button

26 Responses

  1. Niels VDW says:

    Is die V40 dan helemaal Ford-vrij?

    • Ken Divjak says:

      Dat lijkt me onmogelijk als je bedenkt dat Saab binnen vijf jaar nog met GM-patenten zou gezeten zitten. Maar zowel het SPA-platform als de VEA-motoren zijn nieuwe ontwikkelingen die onder het Chinese Geely doorgevoerd werden.

  2. heidekonijn says:

    Wat concept betreft val ik recht in de doelgroep, maar in tegenstelling tot zowat al de andere recente volvo’s vind ik deze niet mooi. En eigenlijk ook niet ‘volvo’. Waarbij ik me realiseer dat het ontwerp waarschijnlijk al afgetekend was voor de Geely overname, maar toch. Mogelijk is’ie mooier in het metaal.

  3. Ken Divjak says:

    Breek nu mijn klomp.

    Ondanks herhaalde offerandes aan het CO2-altaar vorig jaar, staat de afgeschreven vijfcilinder turbobenzine gewoon weer op het programma voor de V40 T5 – ditmaal met 254pk.

    Verder zijn er nog twee andere benzines – uitstekende 1.6 turbo’s van Ford met 150 en 180pk – plus drie diesels: nog een 2.0 vijfcilinder met 177pk, diezelfde motor met 150pk en een DRIVe 1.6 met 115pk en 94g uitstoot.

    Officieel heet het nu dat de Volvo Environmental Architecture-motorenstrategie iets later in werking zal treden, bijgestaan door elektropower zoals bij de V60 Plug-In Hybrid Diesel het geval zal zijn:

    http://drivr.be/2011/02/28/volvo-v60-plug-in-hybrid-diesel-285pk-0-100-in-69/

  4. Pieter Ameye says:

    Ik kan de gelijkenissen tussen de Cambiano en de Florida II hoegenaamd niet (of nauwelijks) vinden. Maar misschien ligt het aan mij…

    • heidekonijn says:

      Idd, in de Cambiano vind ik zelfs geen enkel stijlelement van de Florida II terug. Wel de c stijl van een Fioravanti Kite en motorkap plus neus van de Duettotanta. Mogelijk een gerecupereerd Alfa ontwerp, een beetje toned-down om er een Lancia van te maken en zo proberen te passeren aan FGA?

  5. 4991 says:

    Is het de 208 GTI of 208 GTi?

    • Ken Divjak says:

      Goede vraag.

      Ik heb het recent in mijn hoofd gehaald om GTi met een kleine i te schrijven. Omdat dat de meest courante schrijfwijze van ‘Gran Turismo injectie’ of ‘Grand Tourisme injection’ zou zijn.

  6. heidekonijn says:

    Arme Nuccio, gelukkig heeft hij niet hoeven zien hoe een concept vernoemd naar hem met lelijke aftermarket wielen de wereld wordt ingestuurd.

  7. Pieter Ameye says:

    Het zal de nostaligicus in mij zijn, maar ik vind de Clubvan wel nog iets hebben. De XF Sportbrake daarentegen zal mij nog moeten overtuigen. De achterlichten lijken mij (op de foto’s) disproportioneel groot.

    • Ken Divjak says:

      Clarkson en Co. vonden het zondag in ieder geval niet zo grappig;
      de ClubVan herinnert hen veel te veel aan het post-WOII-tijdperk blijkbaar,
      zeker met de belettering op de persbeelden.

      Ik zie zo’n JCW-versie anders wel zitten 😉

      • Wim Bervoets says:

        Hun kritiek verwees denk ik inderdaad naar het beeld dat Duitsers al 60 jaar van de UK hebben. BMW beweert echter dat Hugh Buckingham uit Southport echt bestaat en om den brode onder meer zulke graphics voor de belettering van auto’s maakt. Maar nu blijkt dat niemand de beste man kan vinden…

        • Stijn says:

          Is al een oude kritiek, laaide op ten tijde van de lancering van de Rover 75. Ook toen kozen de Duitsers voor een wagen die er nostalgisch Brits uitzag. Tuurlijk is dit clichématig, en kan het Britten tegen de borst stoten. Maar voor de rest van de wereld, niet enkel de Duitsers, is het echt Brits :). Dus voor mij ook, liever zoiets (dat past bij de ‘heritage’) dan een coupé of speedster Mini!

      • Nuvolari says:

        Kan je die dan inschrijven als lichte vracht?

  8. Stijn says:

    Het was even wat wennen, maar ben uiteindelijk sterk onder de indruk van de Boxster. Ziet er zoveel kwalitatiever uit dan de 987. Gebalder, sportiever ook. Met bredere sporen en een sper zouden ook de rijeigenschappen moeten vooruit gaan. Gaat het eindelijk een serieuze (en bij petrolheads anavaarde) roadster worden?

    http://www.fastestlaps.com/photos/porsche_boxster_s_981.jpg

  9. Nuvolari says:

    He! en de Disco Volante? 🙂

  10. heidekonijn says:

    There ought to be a law :-/
    Hoe meer ik kijk, hoe meer die touring lijkt op een 2000 sportiva.

  11. Pieter Ameye says:

    Dat vind ik ook. Maar al bij al is het een geslaagd ontwerp. Alleen jammer dat er geen open versie is. De oude en open Disco Volante is wat mij betreft de mooiste.

    Of ik er een 8C voor zou laten slopen weet ik niet, maar misschien dat hij IRL een sterkere indruk nalaat.

    Toch zou ik veel sneller dit onovertroffen meesterwerk van Louis commanderen:

    Carrozzeria Touring Superleggera

    • heidekonijn says:

      Da’ s er eentje voor tussen de 450s en de A6GCS in de Maserati zaal van de dream garage 🙂

  12. Pieter Ameye says:

    Aventador J teaser:

  13. AnthonyG says:

    Ik vind de Evoque cabrio best geslaagd, kan me meer bekoren dan de gesloten versie.

Leave a Reply