DRIVR

Toekomst Belcar, BTCS & VW Fun Cup Onzeker

België mag dan een nieuwe regering hebben, in de bestuursgelederen van race-organisator SpeedWorld heerst er juist chaos. De stuurloze situatie kan ertoe leiden dat de drie grote nationale kampioenschappen – Belcar, BTCS en de VW Fun Cup – geen doorgang vinden. Misschien goed nieuws voor concurrenten als de Supercar Challenge (dat juist naar België uitbreidt), maar eigenlijk een uiterst trieste situatie.

Het voert te ver om alle kuiperijen achter de schermen van autosportbond RACB en organisator SpeedWorld uit de doeken te doen, maar als Belgische media als autosport.be en racingworld.be de kwestie al beschrijven als een ‘soap’, een ‘kermis’ en een ‘nachtmerrie’, dan weten we dat het goed mis is. Het komt kort gezegd op het volgende neer: de bond ontnam begin februari het organisatierecht van de drie kampioenschappen aan SpeedWorld, volgens de RACB vanwege een dreigend faillissement van de organisator. Sindsdien wachten teams en coureurs op wat er komen gaat. Het probleem is alleen: er gebeurt niks.

Sinds de oekaze van de RACB vechten de partijen hun strijd in het openbaar uit, met het ene na het andere communiqué dan wel persbericht, ongetwijfeld om de meeluisterende teams en coureurs te overtuigen van hun gelijk. Intussen mogen wij ‘genieten’ van de steeds akeliger wordende woordenwisseling. België zou België niet zijn als er ook nog een kleine taalstrijd op de achtergrond woekert. De bond, bij monde van Hans Van de Ven, maakte bekend dat het besluit van de RACB niets te maken had met de financiële gezondheid van de kampioenschappen, maar aan ernstige malversaties van enkele Franstalige bestuursleden van SpeedWorld. Die zouden diverse miljoenen in eigen zak hebben gestoken. Daardoor liep SpeedWorld betalingsachterstanden op bij diverse schuldeisers, waaronder de bond. Philippe Lemoine van SpeedWorld zelf spreekt daarentegen van een persoonlijke vendetta, waar de Belgische autosport het slachtoffer van wordt.

De klucht werd een tragedie toen ongeveer tegelijk met de beslissing van de RACB een van de spilfiguren in de onderhandelingen een zwaar auto-ongeluk kreeg. Christian Lahaye, journalist en tientallen jaren organisator in de Belgische racewereld, stond mede aan de basis van SpeedWorld. Maar gooide dit weekend de handdoek in de ring en stapte op bij de organisatie. De Franstalige Lahaye was in februari ook het doelwit van de RACB, maar wist nu dat hij er op zijn beurt niet uitkwam met de familie Lemoine – die al maanden zijn facturen niet had betaald, zo liet hij bitter weten. Lahaye ziet geen uitweg meer in de impasse tussen RACB en SpeedWorld. Die impasse is des te desastreuzer daar de RACB en SpeedWorld juist in het najaar overeenkwamen om Belcar en BTCS grondig te herzien. Het Belcar zou worden omgevormd tot het Belgian Endurance Championship en de BTCS zou veranderen in het Belgian Sprint Championship. – Overigens lang niet naar de zin van alle betrokken teams.

Hoewel de richting van het nieuwe BEC en BSC wel duidelijk was, liggen er nog altijd geen exacte technische en sportieve reglementen. Daardoor hebben teams geen basis om een besluit te nemen over hun (verlengde) verblijf in de twee kampioenschappen. Ook circuiteigenaren wachten nog op de partij met wie ze zaken moeten doen. Met nog ruim een maand voor de start van de VW Fun Cup en de twee totaal vernieuwde circuitkampioenschappen, is nog altijd niet duidelijk wie de organisator wordt en onder welke reglementen er moet worden gereden.

Het scenario waarbij er alleen maar verliezers achterblijven, ligt bovendien nog steeds op tafel. SpeedWorld heeft immers alle organisatierechten op de drie kampioenschappen nog tot 2017 in handen. Het probeert nu via juridische weg de stichting van alternatieve kampioenschappen te voorkomen. Morgen velt de rechter daarover in kort geding zijn oordeel, maar de kans is groot dat de winnaar een Pyrrusoverwinning viert: rechtszaak gewonnen, kampioenschappen overleden. Want als SpeedWorld de organisatie niet voor zijn rekening neemt, wie dan wel? En hoelang duurt het voordat die nieuwe club duidelijkheid biedt?

Ook als SpeedWorld in het gelijk wordt gesteld, blijven er genoeg vraagtekens over: wie doet bijvoorbeeld de feitelijke organisatie nu Christian Lahaye eruit is gestapt? SpeedWorld is er ook lang niet zeker van dat alle teams wachten op het oordeel van de rechter. Niet voor niets ging er gisteren een nogal paniekerige mail de deur uit waarin SpeedWorld de teams vroeg om nog eens schriftelijk hun intentie tot deelname te bevestigen.

Waarschijnlijk zijn de meeste teams intussen vertrokken naar bijvoorbeeld de Supercar Challenge van Dick van Elk, die niet zomaar het voorvoegsel Dutch heeft laten vallen. In november 2011 had Van Elk nog een meningsverschil met de RACB over het Benelux-zonereglement dat Van Elk van toepassing wilde laten zijn op zijn Supercar Challenge, maar inmiddels is die kwestie opgelost. Sterker nog, de recente acties van de RACB leiden nu juist tot een grote toeloop naar de Supercar Challenge.

[Dit artikel is eveneens op Driving-Fun.com verschenen], [Foto’s: SpeedWorld]

Share Button

2 Responses

  1. Olieva says:

    Wat een gezeik weer eens.
    Niet alleen liggen bijna alle Belgische omloopkampioenschappen bij 1 organisatie, waardoor andere organisaties altijd de deur op hun neus gesmeten krijgen.
    Komt nu “eindelijk” nog eens te boven dat ons kleine landje nogmaals niet overeen kan komen in de verschillende taalgebieden, iets waar ikzelf ook nog problemen met gehad heb.
    Stop met al die nonsens en geef de kans aan kleinere organisatoren om weer verschillende cups en kampioenschappen in elkaar te steken, cups als Yaris, Clio, Mini, Swift en dergelijke.
    Kampioenschappen die in het teken staan van betaalbaarheid, eerlijke duels met dezelfde budgetten en vooral PASSIE.
    Kijk naar de Britse, Duitse, Italiaanse, Spaanse kampioenschappen, daar kan het wel…
    Stop met de politiek en laat de PASSIE en talent aan het woord.

  2. België was deze winter in rep en roer, zo berichtten we ruim een maand geleden hierboven. Maar hoe is het eigenlijk afgelopen? Ligt de autosport van het land nog steeds op z’n gat of wordt er toch nog nationaal geracet? We praten even bij.

    Op het moment van onze vorige publicatie moest de rechter nog een uitspraak doen over het hoogopgelopen geschil tussen de Belgische autosportbond RACB en SpeedWorld, tot dan de organisator van de twee belangrijkste nationale kampioenschappen van het land. De bond verbood SpeedWorld om nog langer het Belcar en de BTCS te organiseren – of het Belgian Endurance Championship en Belgian Sprint Championship, zoals de twee vanaf dit jaar zouden heten – waarna de organisator de bond voor de rechter daagde om zijn recht daartoe terug te eisen.

    De rechter had even tijd nodig, zo bleek kort daarna, want de uitspraak viel niet op de dag waarvan iedereen uitging. Het was ook een lastige kwestie, want voor de argumenten van beide partijen leek – voor een buitenstaander althans, en dat is een rechter zeker – in dezelfde mate wel iets (of toch niet iets) te zeggen.

    Het verdere uitstel deed het vertrouwen op een goede afloop bij de Belgische racefans dalen tot onder het nulpunt, maar enige weken later kwam het hoge woord er dan toch uit. De bond kreeg gelijk. Maar als SpeedWorld het niet deed, wie moest dan de Belgische nationale circuitsport uit het slop trekken?

    De RACB zocht en vond haar toevlucht bij Kronos, het Belgische raceteam dat eerder Sébastien Loeb naar een van zijn WRC-titels leidde en ook met een Aston Martin LMP1 actief was op Le Mans. Nationaal is Kronos bekend om zijn jaren in het Belgische toerwagenkampioenschap, ook weer met Peugeot. Een team dat iets organiseert? Ja, maar Kronos heeft ook een organisatietak, Kronos Events, dat verantwoordelijk was voor enkele kleinere cupkampioenschappen voor 106’jes, MX5’jes en Yarissen – vandaar.

    En ook al zijn er een boel Belgische teams intussen weggevlucht naar de Blancpain Endurance Series en de Supercar Challenge, er gaat toch worden geracet. In een nieuw kampioenschap dat op 19 en 20 mei van start gaat, als eerste bijeenkomst in een reeks van zes weekenden waarop het oude Belcar en BTCS bij elkaar worden geveegd tot het Belgian Racing Car Championship, met een lange race voor de GT’s en twee korte races voor de toerwagens. Maar – en dat is het unieke – GT’s en toerwagens kunnen zich ook voor alle drie races inschrijven. De inschrijving staat momenteel open op brcc.be. We zullen zien hoeveel teams alsnog overstag gaan.

Leave a Reply