DRIVR

Formule 1 in 2012: Teams & Piloten

Geen nieuwe renstallen in de Formule 1 dit jaar, al lijkt dat op het eerste gezicht wel het geval: Renault werd omgedoopt tot Lotus F1, Team Lotus heet nu Caterham en d’Ambrosio‘s voormalige Virgin-team gaat vanaf dit seizoen door het leven als Marussia. Speaking of which: de Belgische piloot promoveerde van het traagste team (Marussia/Virgin) naar een van de snelsten (Lotus/Renault), maar speelde daardoor wel zijn racezitje kwijt…

Allemaal de schuld van de Fransen, die bij beide teams (en bij Toro Rosso) de positie van tweede rijder bezetten. Onze zuiderburen zijn na jaren van afwezigheid duidelijk opnieuw aan een opmars bezig in de sport – ze willen vanaf volgend jaar zelfs opnieuw een tweejaarlijkse Franse GP, alternerend met de Belgische. Zo ver is het nog niet, maar een direct gevolg van die Franse remonte is wel dat we allicht geen landgenoot in actie zullen zien dit jaar – tenzij d’Ambrosio als Lotus’ reservepiloot Räikkönen of Grosjean moet vervangen in de loop van het seizoen.

De terugkeer van Kimi Räikkönen – na een rallyavontuur van twee jaar – betekent overigens dat er dit jaar zes wereldkampioenen op de grid staan, oftewel een vierde van het deelnemersveld. Een volstrekt unicum, dat alleen maar vuurwerk kan opleveren. Hoe de kaarten geschud zijn, weten we pas komend weekend tijdens de eerste race in Melbourne, maar laten we ons toch al even wagen aan een weloverwogen analyse:

Red Bull Racing-Renault

Wagen: RB8
Piloten: Sebastian Vettel & Mark Webber

+ Wereldkampioen Vettel op zoek naar de hattrick
– Verbod op geblazen diffusers heeft de technische voorsprong verkleind

McLaren-Mercedes

Wagen: MP4-27
Piloten: Lewis Hamilton & Jenson Button

+ Allicht de beste pilotencombinatie van het hele veld
– Design zonder ‘getrapte’ neus is een risico

Scuderia Ferrari

Wagen: F2012
Piloten: Fernando Alonso & Felipe Massa

+ Radicaal wagendesign…
– … vol kinderziektes

Mercedes AMG

Wagen: F1 W03
Piloten: Michael Schumacher & Nico Rosberg

+ De W03 leek in de wintertests een stapje dichter bij de top…
– … maar de kloof is nog niet gedicht

Lotus-Renault

Wagen: E20
Piloten: Kimi Räikkönen & Romain Grosjean

+ Supersnel tijdens de wintertests…
– … maar betrouwbaarheid nog niet op punt

Force India-Mercedes

Wagen: VJM05
Piloten: Paul Di Resta & Nico Hülkenberg

+ De voorbije jaren opgeklommen tot geduchte subtopper…
– … maar de laatste loodjes wegen het zwaarst

Sauber-Ferrari

Wagen: C31
Piloten: Kamui Kobayashi & Sergio Perez

+ Oerdegelijk pilotenduo
– Beperkt budget

Toro Rosso-Ferrari

Wagen: STR7
Piloten: Daniel Ricciardo & Jean-Eric Vergne

+ Powered by Ferrari
– Erg ‘groene’ piloten

Williams-Renault

Wagen: FW34
Piloten: Pastor Maldonado & Bruno Senna

+ Cosworth-krachtbron vervangen door degelijke Renault-motor
– 2011 was Williams’ slechtste F1-seizoen sinds de oprichting in 1977

Caterham-Renault

Wagen: CT01
Piloten: Heikki Kovalainen & Vitali Petrov

+ Deel van een ambitieus plan om Caterham op de wereldkaart te zetten
– Zulke pogingen draaiden in het verleden wel vaker op een sisser uit (cf. Spyker)

HRT-Cosworth

Wagen: F112
Piloten: Pedro de la Rosa & Narain Karthikeyan

+ Nieuwe eigenaars en bijhorende geldinjectie
– Wintertests volledig gemist wegens gefaalde crashtest

Marussia-Cosworth

Wagen: MR01
Piloten: Timo Glock & Charles Pic

+ Technisch partnerschap met McLaren…
– … maar daardoor ook geen ‘stepped nose design’

Pronostieken welkom in de commentaren!

Share Button

4 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Rest mij alleen nog jullie in te lichten over het gewijzigde uitzendschema van de BBC. Door een deal met de digitale zender Sky, die voortaan alle races live uitzendt in HD (maar hier niet beschikbaar is), gaat de BBC nog maar tien GP’s live coveren:

    15 April: China
    13 May: Spain
    27 May: Monaco
    24 June: Europe
    8 July: Britain
    2 September: Belgium
    23 September: Singapore
    14 October: Korea
    4 November: Abu Dhabi
    25 November: Brazil

    Van de rest – dus ook de opener in Australië komend weekend – wordt alleen een uitgebreide samenvatting uitgezonden in uitgesteld relais. In België zijn we dus voor die wedstrijden aangewezen op VT4, La Deux, Rai Uno of het Duitse RTL.

    Ook het commentaarteam bij BBC is gewijzigd: hoofdcommentator Martin Brundle is overgestapt naar Sky en wordt vervangen door ex-racepiloot Ben Edwards. Voormalig F1-ingenieur Gary Anderson vervoegt het team als technisch analist.

    • Bram says:

      Dat Sky de helft overneemt kan ik al niet aan wennen, maar dat Martin Brundle is afgezwaaid is ook doodzonde. Ik kan me niet voorstellen dat een andere partij dit even goed of beter dan de BBC kan doen. De afgelopen jaren de absolute cream of the crop der sportjournalistiek wat mij betreft..

  2. Joeri says:

    Ter info: dubbele diffusors waren enkel in 2009 te zien en niet eens op de Red Bull (zij tekenden toen nog protest aan bij de FIA voor de eerste 2 races van het seizoen). Ik vermoed dat je het hebt over de ‘geblazen diffusor’, die is dit seizoen effectief verboden aangezien de uitlaten bovenaan het koetswerk moeten zitten.

Leave a Reply