DRIVR

Bentley slaat Mea Culpa: EXP 9 F SUV wordt herzien

Zelden zoveel controverse op een Bentley-stand gezien als op het Salon van Genève. Dat er een spectaculaire SUV in de pijplijn zat werd al langer gefluisterd. Maar eenmaal het doek van de kolossale EXP 9 F schoof, lieten maar weinig journalisten (net als de publieke opinie) kreten van bewondering, laat staan goedkeuring merken. Iets met gustibus et coloribus... Al is de kritiek – zo blijkt nu – niet geheel in dovemansoren gevallen.

Bentleywoordvoerders waren er dan ook als de kippen bij om de meest controversiële Bentley in lange tijd/ooit (schrappen wat niet past) op zijn concept- of experimentele toestand te wijzen. Maar zelfs een week na zijn onthulling blijven de vele nouveau riche-elementen op het netvlies gebrand. Of zou het, zoals een pr-verantwoordelijke het omschreef, aan de chromen 23″ multispaakswielen en een ongelukkige kleurstelling liggen? Wat er ook moge van zijn, de EXP 9 F is er eerst en vooral om de vraag vanuit de BRIC-landen en het Midden-Oosten te kunnen beantwoorden (zei daar iemand Bentley Dominator). Van hen is al langer geweten dat ze met dergelijke, al dan niet politiek incorrecte vierwielers veel minder problemen hebben dan wij conservativo’s vanop het Oude Continent. De opzichtige bling bling kan er net op bijval rekenen. In dat opzicht zou de EXP 9 F wel eens aan de verwachtingen kunnen voldoen, en is hij bovendien the right car at the right time (for the right place(s)).

Toch wil Bentley nog flink bijschaven aan de de S(uper)SUV. De lanceringsdatum is pas voorzien voor 2015, dus dat maakt dat de ontwerpafdeling de nodige ruimte heeft voor verbeteringen. Bentley verklapte dat de opvallende koplampen en dito mistlampen quasi ongewijzigd in productie zullen gaan. De koplampen worden wel iets kleiner en schuiven wat meer naar de grille toe. De productieversie zou in zijn transformatie ‘een hoop retro-elementen verliezen’ en ‘traditionele SUV-proporties beter tot zijn recht doen komen’, wat die ook mogen zijn. Jammer genoeg konden we zelf niet naar de mening van Dirk Van Braeckel (op weg van Bentley naar Bugatti) polsen, maar het staat vast dat in de productieversie ook stijlelementen van zijn opvolger David Hilton (ex-Ford) verwerkt zullen zijn.

Toch is het niet allemaal optische kommer en kwel. Het interieur is ronduit spectaculair en is bovendien van onberispelijke kwaliteit – zelfs op de concept car. En zowat alle elektronische gizmos zijn productierijp. Voor de aandrijving zorgt de vertrouwde Bentley lay-out met voorin de 6.0 Twin Turbo W12: Goed voor 600pk en gekoppeld aan een boterzachte 8-traps automaat. Al sluit men andere vormen van aandrijving (V8, hybride), niet uit.

Rest alleen de vraag of de geplande wijzigingen de (oog)wonden zullen helen. En in hoeverre de (nieuwe) rijken zich er überhaupt iets van zullen aantrekken. De eerste, en bij uitbreiding huidige, generatie Cayenne heeft Porsche allesbehalve windeieren gelegd. De moeder van alle SSUV’s stond nochtans een pak verder van het core-DNA verwijderd dan bij Bentley het geval is.

Share Button

One Response

  1. Pieter Ameye says:

    Het is duidelijk alle hens aan dek op Bentley’s ontwerpafdeling, zozeer zelfs dat ze ons (advies?) vragen via een heuse facebook-app:

    https://www.facebook.com/BentleyMotors?sk=app_191699540945086

Leave a Reply