DRIVR

Test: Fisker Karma (+ Video)

Doorgaans hebben petrolheads weinig op met elektrische auto’s. De interesse gaat eerder uit naar auto’s met 400 pk of meer, achterwielaandrijving en een sperdifferentieel. Maar wat als je die twee combineert? We gingen op pad met de Fisker Karma, de elektrische auto waarmee je dwars kunt gaan.

Meestal zijn elektrische auto’s seksloze boekhoudersauto’s. De Opel Ampera was goed genoeg om Auto van het Jaar te worden, maar blinkt nergens in uit. Hij rijdt niet beter dan andere auto’s, hij is niet mooier gebouwd, het materiaalgebruik is niet vernieuwd – nee, zijn enige verdienste is dat hij een elektromotor heeft die hem honderden kilo’s zwaarder maakt dan andere auto’s in zijn klasse. De Fisker Karma is anders. Hij staat in de showroom tussen Aston Martins en Jaguars – want de Nederlandse importeur is Kroymans. Het bedrijf was de laatste jaren veel in het nieuws door een faillissement, maar dat had weinig met de Hilversumse vestiging te maken. Kroymans probeerde stevig te groeien, maar had geen al te gelukkige hand in het kiezen van de juiste merken; het bedrijf werd onder meer importeur van Saab, Cadillac, Hummer en Alfa Romeo.

De vestiging in Hilversum bleef bijna heilige grond, met een schitterende Ferrari-showroom en pal daarnaast een pand waar Aston Martins en Jaguars worden verkocht. Sinds kort vind je er ook Fiskers. Een vergissing of een mooie uitbreiding? Geert-Jan Tax, general manager van Kroymans, is in ieder geval enthousiast over de Karma. En als je weet dat Tax een autoliefhebber is die regelmatig op het circuit te vinden is en bovendien een fraaie klassieke Jaguar heeft, ben je geneigd om hem te geloven. Fisker heeft ook andere banden met Aston Martin. Oprichter Henrik Fisker werkte voorheen bij het Britse merk, waar hij de DB9 tekende. Ook de BMW Z8 is van Fiskers hand. Je herkent zijn stijl in de Karma, maar dat geeft niet; het is een prachtige auto.

Dat weten we al een tijdje, want Fisker moest het design van de Karma al vroeg laten zien. In een zoektocht naar investeerders voor het nieuwe automerk, was een plan achterop een bierviltje niet voldoende. Fisker moest de Karma tot in detail aan potentiële investeerders laten zien. Hoewel we de auto al jaren op autoshows zien (in 2010 in Parijs bijvoorbeeld) staat de Karma pas sinds kort in de showroom. Als de Fisker voor je staat, zie je pas echt hoe groot hij is. De auto is namelijk vijf meter lang. Maar hij is bijvoorbeeld ook ruim twee meter breed, en door de kolossale wielen kloppen de verhoudingen van de auto goed. Standaard monteert Fisker namelijk 22 inch wielen, al zie je die niet op onze testauto; die was voorzien van 21 inch winterwielen. Die kolossale bandenmaten hebben wel een nadeel, want de prijzen zijn niet laag. Online een setje nieuwe banden bestellen bij de bandenboer op de hoek kun je vergeten. De fraaie lichtmetalen velgen met winterbanden die je op de foto’s ziet kosten je ongeveer zevenduizend euro.

Grote wielen, lang, breed, maar ook laag – de Karma is niet hoger dan 1,33 meter. Dat zorgt ervoor dat de Fisker er behoorlijk sportief uitziet. Dat sportieve uiterlijk maakt hij ook wel waar, want de elektromotoren zorgen voor 403 pk en een koppel van 1.330 Nm. Toch kost een sprint van 0 naar 100 je 6,3 seconden. Dat komt niet alleen door het gigantische gewicht van 2.404 kilo, maar ook omdat het maximale koppel niet in één klap beschikbaar is. Bij een elektromotor verwacht je dat je op ieder moment het maximale vermogen en het maximale koppel tot je beschikking hebt, maar dat is bij de Fisker niet het geval. Het koppel zou de aandrijflijn binnen de kortste keren slopen en daarom komt de kracht geleidelijk op gang.

Naast de elektromotoren heeft de Karma ook nog een benzinemotor. Die motor drijft de wielen niet aan, maar laadt de accu’s weer op. Daarmee heeft de Karma een behoorlijk voordeel ten opzichte van een auto als de Nissan Leaf, die het zonder zo’n range extender moeten stellen. Je kunt met de Karma je dagelijkse kilometers volledig elektrisch afleggen, zonder een druppel benzine te verbruiken. Je actieradius is dan ongeveer zestig tot zeventig kilometer (Fisker geeft 83 op), voor de meeste mensen meer dan genoeg voor woon-werkverkeer. Maar een auto koop je meestal niet omdat je alleen je woon-werkkilometers wilt rijden, maar ook omdat je dan de mogelijkheid hebt om naar een familielid in Groningen, een circuit in de Eifel of het einde van de regenboog te rijden. Dat kan met de Fisker, want zolang er benzine in zit kun je rijden.

Het verbruik dat Fisker opgeeft voor de Karma is ongeveer 2,1 l/100km, maar in de praktijk kan dat flink variëren. Als je niet al te veel rijdt en de accu’s dagelijks oplaadt, kun je weken rijden zonder een druppel benzine te verbruiken. Wij reden een rondje IJsselmeer en dan loopt het verbruik natuurlijk flink op. Het exacte testverbruik weten we niet, maar vermoedelijk ligt het rond de 9l/100km. Omdat de officiële testcyclus vrij kort is, komt de Karma daar op een verbruik van 2,1 l/100km. Het grootste deel van de testcyclus rijdt de Karma namelijk volledig elektrisch. Met de afstand die wij reden lukte dat uiteraard niet en het is dan ook niet meer dan logisch dat het verbruik hoger was. Met een volledig elektrische auto zonder range extender hadden we de afstand niet in één dag af kunnen leggen, omdat we meerdere keren urenlang de accu’s hadden moeten opladen. Bovendien zal de Karma altijd zuiniger zijn dan auto’s als de BMW 550i of Mercedes E500, die qua prijs, formaat en prestaties aardig concurreren.

Op sommige vlakken verslaan de BMW en de Mercedes de Karma moeiteloos. Bij de Fisker zijn de naden tussen de verschillende carrosseriedelen op sommige plekken behoorlijk wat groter dan op andere plekken. Als je de kofferklep opent, blinken de popnagels je tegemoet. Bovendien heeft de elektronica nog wat kinderziektes. De reden dat we ons testverbruik niet exact weten, is dat we niet weten hoe ver we gereden hebben: de kilometerteller en snelheidsmeter lieten het een deel van de dag afweten. En hoewel we het navigatiesysteem al bij Hilversum inschakelden, gaf het systeem bij Apeldoorn de weg waar we reden nog niet herkend. Terwijl we al ruim een half uur op de A1 reden, werd ons via het scherm verteld dat we op kleine slingerweggetjes door de bossen reden.

Via een site als Fiskerbuzz zijn er wel meer van zulke kinderziektes te vinden, maar vooralsnog lijken ze allemaal onschuldig te zijn. Het Amerikaanse Consumer Report strandde onlangs wel met een Karma, maar die was binnen 48 uur van volledig nieuwe accupakketten voorzien. Het lijkt er dus op dat Fisker flink aan de slag is om alle kinderziektes uit te bannen. Met de vrij onschuldige opstartproblemen van de Karma is bovendien goed te leven. De auto geeft je namelijk voortdurend het gevoel dat je in iets heel bijzonders rijdt. Dat komt met name door de vormgeving en de afwezigheid van motorgeluid. In plaats van motorgeluid hoor je ergens in de verte een ander geluid. Om te zorgen dat andere verkeersdeelnemers je aan horen komen, heeft Fisker namelijk een paar luidsprekers in de bumpers gehangen. Voor de rest is het rijden met de Karma verrassend normaal. Je merkt dat hij zwaar is, maar je hebt er niet zoveel last van als je vooraf vreest. Het lijkt of er een aandrijftunnel in de auto zit, maar in werkelijkheid is die gevuld met accu’s. Dat betekent dat een behoorlijk deel van het gewicht laag en in het midden van de auto zit.

Ondanks de lengte van vijf meter is de Karma niet al te ruim. Je kunt er goed met vier personen in zitten, maar de achterpassagiers moeten dan niet al te groot zijn. Een pleister op de wonde is wel dat je in een prachtig interieur zit. Het stuur is wat overgestileerd, maar verder ziet alles er schitterend uit. De testauto is voorzien van leren bekleding, afkomstig van Schots rundvee dat vrij kan grazen. Fisker heeft verantwoorde producten gebruikt in het interieur. En dat geldt niet alleen voor het leer, maar ook voor het hout, waarbij je in deze uitvoering kunt kiezen tussen Sunken White Oak uit Lake Michigan of Fallen Mahogon uit Californië. Wie helemaal verantwoord wil doen, kan de EcoChic bestellen. Die versie heeft namelijk een dierproductvrij interieur, maar dat is visueel wel iets uitdagender, om het voorzichtig uit te drukken.

Ondanks zijn kolossale wielen rijdt de Karma comfortabel. In de Stealth Mode hoor je vrijwel niets en zoef je in alle rust en comfort door je omgeving. In die elektrische modus is de auto iets langzamer, want je sprint dan in 7,9 seconden naar de 100 en de topsnelheid is 153 km/h. Eerst lijkt het of er wat te veel windgeruis is, maar dan besef je dat dat alleen maar zo lijkt door de afwezigheid van motorgeluid.

Met de flipper achter het stuur kun je de Sport Mode inschakelen. In die stand kun je het volledige vermogen gebruiken. En hoewel de Fisker je niet per definitie uitnodigt tot hooligan-gedrag, ben je wel nieuwsgierig wat hij in huis heeft. Onze huiscoureur Andre de Vries was daar ook nieuwsgierig naar en kroop achter het stuur van de Karma. Hoewel hij wat beleving miste omdat je geen motorgeluid hoort, was hij toch behoorlijk enthousiast over de auto. De besturing is goed genoeg om behoorlijk precies met de auto te kunnen rijden en je kunt zelfs dwars met deze elektro-auto. Je moet dan wel de ruimte hebben, want de elektronica laat niet toe dat je met links bijremt, zoals geoefende drifters wel doen.

Hoewel Andre behoorlijk wat van de Fisker vroeg, gaven de remmen geen krimp. Indrukwekkend als je bedenkt dat het gewicht met een volle tank en inzittenden meer dan 2.500 kilo is. Fisker heeft echter een goed stel remmen gemonteerd, afkomstig van Brembo. En achter de standaard 22 inch velgen valt het niet zo op, maar er zitten gigantische remschijven op de Karma, vóór 370 mm en achter 356 mm groot. ‘Maar niemand koopt een Fisker om ermee te gaan driften,’ zul je misschien denken. Natuurlijk, daar kun je ook wel andere auto’s voor bedenken, maar hij kan het wél. Maak niet de vergissing om te denken dat de Karma revolutionair is omdat hij een elektromotor heeft. Er zijn andere auto’s die dat ook hebben. Maar anders dan een Opel Ampera blinkt deze Karma ook op andere vlakken uit. En we zijn niet vergeten dat we ons met de Tesla Roadster ook goed hebben vermaakt, maar de actieradius van de Karma is behoorlijk wat bruikbaarder.

De echte revolutie van de Karma? Een fraai interieur, een prachtig exterieur, achterwielaandrijving, genoeg vermogen en behoorlijk wat rijplezier. Toevallig zit er een elektromotor in, maar er zijn genoeg andere redenen om met een Fisker te willen rijden. Hij heeft veel meer te bieden dan alléén een elektromotor – dát is de revolutie van de Karma.

[Foto’s: Dennis Noten – Dit artikel verscheen eerder op Driving-Fun.com]

FISKER Karma

Weggecijferd

Motor Elektromotor + 2.0 turbo Range Extender
Aandrijving achterwielen
Vermogen 403 pk
Koppel 1330 Nm
Gewicht 2404 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,3 s
Topsnelheid 200 km/h
Gem. testverbruik (niet gemeten)
CO2-uitstoot 51 g/km
Prijs 103.455 euro
Share Button

5 Responses

  1. Christophe says:

    Dat ziet er erg gebalanceerd uit in de bochten en drifts! (sorry voor het gluurwerk, didn’t get round to reading the article yet (: )

  2. Thibaut says:

    Hoe zit het eigenlijk met de levensduur van de batterijen? En koop je die, of huur/lease je die?

  3. Hoe dat in België geregeld is weet ik niet; volgens mij wordt Fisker verkocht door J.M. Martin in Brussel, maar op de site van dat bedrijf zie ik alleen iets over BMW’s en Mini’s.
    Het antwoord voor Nederland kan ik wel geven. Je koopt de auto en de accu’s zitten erin. Volgens Fisker heeft het accupakket eens per 160.000 km (of 10 jaar) onderhoud nodig. Sowieso heb je overigens 4 jaar of 100.000 km garantie en voor diezelfde periode is het onderhoud gratis.

  4. Tanguy says:

    Meneer Fisker is duidelijk iemand die strak design apprecieert, maar toch zijn er enkele zaken waar ik het moeilijk mee heb. Zo vind ik de klinken ronduit afschuwelijk en doen ze afbreuk aan het geheel – Iets wat ook van de ruitvormige (koel?)openingen onder de snor kan gezegd worden. De (hoofd)ruimte achteraan is bijzonder gecompromitteerd en ook het stuurontwerp vloekt met de rest van de auto. En dan zwij ik nog van de verouderde en alles behalve groene of zuinige GM viercilinder range extender.

Leave a Reply