DRIVR

Quali GP Australië: Hamilton knalt naar Pole

In een sessie vol verrassingen zette Lewis Hamilton zijn McLaren stevig op pole, terwijl de Red Bulls niet verderkwamen dan vijf en zes. De derde tijd van Grosjean, de vierde van Schumi, het drama van Ferrari, de fout van Räikkönen: ook die gebeurtenissen streden volop mee om de grootste krantenkop over de kwalificatie van de GP van Australië.

Maar van alles waarover we na ruim een uurtje kwalificeren van onze stoel vielen, stond het dikke gat van zeven tienden tussen McLaren en Red Bull toch zonder twijfel bovenaan. Waar Red Bull er in de winter beter uitzag dan vanochtend bleek, daar moet McLaren in de loop van februari al aan het ‘sandbaggen’ geslagen zijn. De concurrentie werd in ieder geval flink zand in de ogen gestrooid. Het resultaat: dat de mooiste auto van het veld ook de snelste blijkt te zijn.

De overmacht waarmee Lewis Hamilton al in zijn eerste rondje in Q3 een gat sloeg van zeven tienden, was overweldigend. Romain Grosjean imponeerde vervolgens nog wel door op drie tienden te naderen, met Michael Schumacher knap in zijn voetsporen, eindelijk sneller dan Nico Rosberg, maar de ultieme slotronde van Sebastian Vettel kwam niet. Sterker nog, die ging als een nachtkaars uit, een paar honderdsten langzamer dan zijn eerste rondje. Jenson Button wreef kort daarvoor zout in de wonden door de tijd van Hamilton bijna te kopiëren.

En om het motto ‘if it looks right, it is right’ nog eens kracht bij te zetten: het team met de lelijkste auto van allemaal was nergens. Ferrari kreeg geen enkele auto in Q3 en kwam in zijn pogingen daartoe niet eens in de buurt. Alonso had dat aan zichzelf te danken vanwege dezelfde beginnersfout – voetjes in het gras – die Massa gisteren al in de vrije training maakte. Massa kon geen enkele vuist maken en blameerde zichzelf met een schamele 16e tijd, die waarschijnlijk een 17e was geweest als Sergio Pérez geen versnellingsbakproblemen had gehad.

Dat was in ieder geval nog minder erg dan de onoplettendheid waarmee Kimi Räikkönen zichzelf in Q1 in de voet schoot. In zijn laatste snelle ronde kwam hij achter op het circuit naast de baan terecht, maar hij had nog enkele seconden over om zijn fout goed te maken. In plaats daarvan ging hij zo langzaam door de laatste bochtencombinatie dat hij al werd afgevlagd voordat hij daar de kans toe kreeg.

Achter McLaren, Mercedes, Red Bull en een eenzame Lotus volgden er meer verrassingen. Pastor Maldonado schoot stevig uit zijn slof, ook ten opzichte van teamgenoot Bruno Senna, en zette de nieuwe Williams op een onverwachte achtste plek neer. De toptiennoteringen van Hülkenberg en Ricciardo waren gezien de winterprestaties van Force India en Toro Rosso minder verrassend, maar Sauber stond verder naar achteren dan de bedoeling was. Ook dat was opmerkelijk, vooral omdat Kamui Kobayashi in Q1 het tempo er nog goed in had. Hij had echter de pech dat zijn snelle ronde in Q2 verloren ging aan de schuifpartij van Alonso.

Verder zat Jean-Eric Vergne zijn iets meer ervaren teamgenoot netjes op de hielen – hij viel net buiten de toptien – terwijl Paul di Resta net als Bruno Senna teleurstelde door een flink gat te laten vallen met zijn teamgenoot. Caterham zal intussen ook flink op zijn neus hebben gekeken: terwijl Williams met Maldonado naar Q3 stormde, stonden Kovalainen en Petrov gewoon weer op de plaatsen die het team vorig jaar gewend was. Ze waren (uiteraard) een stuk sneller dan de Marussia’s en HRT, maar het gat met de middenmoot is hetzelfde gebleven.

De twee HRT’s vielen intussen buiten de 107%-grens en vielen vooral op door in de weg te rijden. Met name Karthikeyan wierp zich op als rijdende chicane. Het team heeft toestemming gevraagd om toch te mogen starten, maar de vrije trainingen leverden weinig aanwijzingen op om goedkeuring daarvoor te rechtvaardigen.

GP Australië, Melbourne, kwalificatie, 17 maart 2012

1e rij
Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’24”922 – Q3
Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’25”074 – Q3
2e rij
Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 1’25”302 – Q3
Michael Schumacher (Mercedes W03) – 1’25”336 – Q3
3e rij
Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 1’25”651 – Q3
Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 1’25”668 – Q3
4e rij
Nico Rosberg (Mercedes W03) – 1’25”686 – Q3
Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1’25”908 – Q3
5e rij
Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 1’26”451 – Q3
Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – no time – Q3
6e rij
Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’26”429 – Q2
Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 1’28”494 – Q2
7e rij
Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 1’26”590 – Q2
Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 1’26”663 – Q2
8e rij
Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 1’27”086 – Q2
Felipe Massa (Ferrari F2012) – 1’27”497 – Q2
9e rij
Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – no time – Q2
Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 1’27”758 – Q1
10e rij
Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1’28”879 – Q1
Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1’29”018 – Q1
11e rij
Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1’30”923 – Q1
Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 1’31”670 – Q1
12e rij
Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1’33”495 – Q1*
Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 1’33”643 – Q1*

* Buiten 107% (1’32”214)

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun]

Share Button

3 Responses

  1. heidekonijn says:

    Net goed dat de enige niet-eendebek auto het goed doet. Jammer dat het hamilton is. Oorbelletjes, rockster allures en de racecard trekken vind ik gewoon niet erg autosport. Maar geraced wordt pas in de race zelf natuurlijk.

  2. VishnuSixDix says:

    Yes, eindelijk iemand anders dan Vettel op pole. Goed gedaan van Hamilton, ik zie hem nog altijd het liefste rondrijden in zijn oude snoeiharde stijl!

    Ik ben superbenieuwd naar de inhaalraces van Kimi en Alonso, en uiteraard ook naar die van Vettel. Hopelijk kan hij op de baan plaatsen goed maken in plaats van in de pits.

  3. heidekonijn says:

    Leuk, de beste heeft gewonnen. Ook mooi van Kimi, wel zwijn gehad maar toch.

Leave a Reply