DRIVR

F1 Review: Melbourne, Australië (GP 1/20 2012)

Even hadden we associaties met de dominantie van Häkkinen en Coulthard in 1998 op ditzelfde circuit – zo had McLaren het voor elkaar in de eerste GP van het seizoen. De late safety car bracht Red Bull nog dichterbij, maar feitelijk is het team uit Woking als verreweg de sterkste uit de winter gekomen. Met stilist Button als nieuwe titelfavoriet. Een bijzonder pakkende race werd het niet, hoewel diverse duels in het middenveld het bekijken waard waren. Voor diezelfde posities zat het venijn ook in de staart, hoewel ook de start al voor de nodige opschudding zorgde.

Start vol incidenten

De eerste start van het seizoen was er namelijk meteen eentje waarvan je niet wist waar je moest kijken. Webber werd klemgereden door Hülkenberg en Ricciardo, wat de laatste twee duur kwam te staan. De Duitser maakte de eerste ronde niet vol, de Australiër moest de pits in en kreeg een inhaalrace voor zijn kiezen. Verderop lanceerde Vergne Bruno Senna, terwijl Nico Rosberg en Fernando Alonso superstarts maakten. Daardoor misten we zowat dat Button poleman Hamilton verschalkte in het aanremmen voor de eerste bocht.

Ook Maldonado was goed gestart en stampte vervolgens stevig door in zijn Williams, in zijn jacht op de minder goed weggekomen Grosjean. De twee raakten elkaar achter op het circuit, wat de Fransman een geknakte voorwielophanging kostte. De Venezolaan kon doorrijden en had daarna gewoon het tempo om Red Bull, Mercedes en Ferrari bij te benen. Van de middenmoters was het voormalige topteam daarmee de grootste verrassing, na een winterseizoen dat niet had geduid op een grote vooruitgang.

Grote verschillen tussen kwalificatie- en racetempo

Michael Schumacher, duellerend met Vettel om de derde plaats, was na Hülkenberg en Grosjean de eerste reguliere uitvaller. Opeens viel de aandrijving van de Mercedes weg, waardoor een veelbelovende seizoensstart voor Mercedes vroegtijdig ten einde kwam. Wat al wel was opgevallen: dat de zilveren auto’s na hun stevige kwalificatietempo in de race al snel terugvielen in snelheid. De vrees uit de winter dat de Mercedessen hun rubber opvreten, bleek bewaarheid: Rosberg zakte aan het slot van de race ver weg en werd een mobiele chicane.

Het racetempo van Vettel was daarentegen veel beter dan in de kwalificatie, en zijn inhaalactie buitenom bij Rosberg was zelfs de manoeuvre van de wedstrijd. Ook Alonso had na zijn voortreffelijke start het mes tussen de tanden. Beiden rukten rondom de eerste pitstops stevig op, Vettel was in die fase zelfs de snelste man op de baan, zodat hij toch weer in de buurt van in ieder geval Hamilton kwam.

Vettel profiteert van safety car

Na wat gejojo tussen de snelste tijden ontstond er een patstelling tussen de topdrie totdat Petrovs Caterham, op het rechte stuk tot stilstand gekomen, de safety car op de baan bracht. Vettel profiteerde doordat de McLarens net kort achter elkaar waren gestopt voor hun derde setje banden en Vettel nog buiten was – en bijna klaar met zijn rondje toen het SC-bord werd uitgestoken. Dat kostte Hamilton zijn tweede plaats.

Uiteindelijk waren het toch weer gewoon McLaren en Red Bull die de eerste vier plaatsen voor zichzelf in beslag namen. Alleen de volgorde was anders dan we gewend waren geraakt. Aan Jenson Button kon bovendien niemand tippen. Zowel na de start als na de safety car reed hij moeiteloos een gaatje van vier seconden open, waarna de Brit zijn banden zo wist te sparen dat Hamilton en Vettel geen schijn van kans hadden.

Slotfase vol incidenten

Zo leken we zonder incidenten naar het eind te rijden, maar de slotfase werd toch nog interessant. Eerst deden de Brazilianen Massa en Senna – allebei toch al zwaar teleurstellend ten opzichte van hun teamgenoten – nog een stukje rallycross, wat hun toch al belabberde wedstrijd geen goed deed. Zelfs terug in de pits wist Massa nog tegen dingen aan te rijden. Ver daarvoor schitterden Maldonado, die op de hielen van Alonso trapte, en Pérez, die zijn kunstje van vorig jaar herhaalde: met één pitstop naar een flink aantal WK-punten rijden. Maar Maldonado verpestte het toch nog voor zichzelf in de allerlaatste ronde: duur stuurfoutje, bam, de muur in, weg zesde plaats.

Daarachter kwamen we ook ogen tekort: Rosberg viel weg, Räikkönen haalde Pérez toch nog in, Ricciardo pakte zijn teamgenoot in de voorlaatste bocht, waarna Di Resta Vergne ook nog verschalkte. De plaatsen 6 t/m 13 waren op de streep daardoor totaal anders verdeeld dan in de voorlaatste ronde! Sauber kwam daardoor na een tegenvallende kwalificatie als grote winnaar uit de strijd om het middenveld; de Zwitsers staan zelfs derde in het constructeurs-WK, vóór Ferrari. Vooraan schoof Jenson Button echter in de nieuwe favorietenrol voor het seizoen 2012. De fraaiste stilist in de mooiste auto: wie in de winter op zijn tweede titel heeft gewed, zit er nu handenwrijvend bij.

RESULTATEN

1 – Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4/27) – 58 ronden, 1.34’09″565
2 – Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 2″139
3 – Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4/27) – 4″075
4 – Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 4″547
5 – Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 21″565
6 – Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 36″766
7 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 38″014
8 – Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 39″458
9 – Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 39″556
10 – Paul Di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 39″737
11 – Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 39″848
12 – Nico Rosberg (Mercedes MGP W03) – 57″642
13 – Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1 ronde
14 – Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1 ronde

Snelste ronde: Jenson Button, 1’29″187

Uitgevallen
0 ronden – Nico Hülkenberg
1e ronde – Romain Grosjean
10e ronde – Michael Schumacher
34e ronde – Vitaly Petrov
38e ronde – Heikki Kovalainen
46e ronde – Felipe Massa
52e ronde – Bruno Senna
53e ronde – Charles Pic

WK piloten
1.Button 25; 2.Vettel 18; 3.Hamilton 15; 4.Webber 12; 5.Alonso 10; 6.Kobayashi 8; 7.Raikkonen 6; 8.Pérez 4; 9.Ricciardo 2; 10.Di Resta 1.

WK constructeurs
1.McLaren-Mercedes 40; 2.Red Bull-Renault 30; 3.Sauber-Ferrari 12; 4.Ferrari 10; 5.Lotus-Renault 6; 6.Toro Rosso-Ferrari 2; 7.Force India-Mercedes 1.

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun.com]

Share Button

2 Responses

  1. ik vind vooral ……. de allereerste foto FANTASTISCH !

Leave a Reply