DRIVR

F1 Review: Sepang, Maleisië (GP 2/20 2012)

Alle strategieën konden het raam uit toen het tien minuten voor de start begon te regenen. Ondanks een te lang oponthoud werd de GP van Maleisië een kraker met een wonderbaarlijke uitslag. Fernando Alonso liet zien dat hij werkelijk de compleetste en misschien wel de beste coureur van het hele veld is door zijn belabberde Ferrari naar een onwaarschijnlijke zege te rijden, vlak voor een zo mogelijk nóg onwaarschijnlijker tweede plaats voor misschien wel diens toekomstige teamgenoot: bandenkoning Sergio Pérez.

Wat begon als een licht buitje, liep binnen een kwartier uit tot een stevige moesson. Het buitje was een flinke streep door de rekening van Sebastian Vettel, die zijn alternatieve strategie door te starten op de harde banden met het badwater kon weggooien. Het was een rare regenbui, want hij hield de ene kant van de baan droog, maar de andere werd toch goed nat. Dat kostte Schumacher en Grosjean in de eerste ronde hun mooie posities vooraan en leverde extra winst op voor de toch al goed gestarte Alonso.

Was die rode vlag echt nodig?

Dat het met de regen snel de verkeerde kant opging, hadden ze bij Sauber en Force India goed gezien. Pérez en Di Resta kozen na één ronde al voor full wets, kort daarna volgde Massa. Toen het harder begon te regenen, bleek dat de beste keuze, zeker toen Grosjean op zijn inters eraf schoof. Button was de eerste, daarna volgde de rest gauw. Toen bleek dat Pérez door zijn vroege keuze was doorgeschoven naar plaats drie. Daar stond tegenover dat Vergne (op intermediates) zónder te stoppen zevende lag en Karthikeyan (op full wets gestart) tiende!

En tja, toen kwam de safety car en daarna de rode vlag – en moesten we weer even denken aan deze verzuchting. Als het hard regent, dan rijd je toch gewoon langzamer? En als je dat toch te gevaarlijk vindt, dan stap je maar zelf uit de race, zoals Niki Lauda in 1976 op Fuji deed. Het feit dat er in zulke idiote omstandigheden uiteindelijk 22 auto’s aan de finish stonden, was bewijs genoeg dat de raceleiding te schijterig was geweest.

Alonso & Perez schitteren

Na wat een eeuwigheid leek ging het feitelijk te laat weer van start, omdat de helft van het veld meteen na het vertrek van de safety car naar binnen kwam voor intermediaties. Maar het leek iets té vroeg, want Sergio Pérez, die iets langer buiten bleef, deed toch nog even de snelste ronde. Het was niet genoeg om Alonso van de kop te houden, die profiteerde van fouten bij McLaren: eerst ging de krik niet goed onder Hamiltons auto, daarna schakelde Button zichzelf nogal atypisch uit door zijn neus te schenden tegen de HRT van Karthikeyan. Vanaf de 22e plaats moest hij het scenario Canada 2011 zien te herhalen.

De Ferrari leek zich bovendien uitstekend thuis te voelen op de halfnatte baan. Beter dan de Red Bulls in ieder geval, die buiten de topdrie geen vorderingen maakten. Sterker nog, Alonso reed gestaag weg van Pérez, terwijl Hamilton en Vettel in hun betere auto’s nauwelijks indruk maakten op hun voorgangers. Zo’n zes seconden achter de uiterst indrukwekkende Spanjaard reed diens toekomstige teamgenoot, zo kon bijna worden geconcludeerd, kijkend naar de manier waarop Sergio Pérez zich handhaafde op de tweede plaats. Verderop in het veld lieten Di Resta en Vergne zich van hun beste kant zien, terwijl de Mercedessen ook hun inters bleken op te vreten. Dan kun je in de kwalificatie nog zo snel zijn, in de race hadden Schumacher en Rosberg er opnieuw niets aan.

Button & Vettel verspelen hun kansen

Terwijl het veld smachtte naar extra regen voor hun afrafelende intermediates, kwam Pérez steeds meer in zijn ritme. Als bandenspaarder in optima forma was ‘Checo’ echt in zijn element. Met een reeks snelste ronden naderde de Mexicaan op luttele seconden van de Ferrari van Alonso. De regen kwam alleen niet. Toen Daniel Ricciardo dapper naar slicks wisselde, werd snel duidelijk dat banden zonder profiel the way to go waren. De tijden gingen nu hard omlaag. Het rondje langer dat Pérez buitenbleef, kostte hem dus heel wat. Even kon hij dus opnieuw beginnen, maar weer begon de Sauber in te lopen. Op Twitter werd #comeonperez inmiddels een trending topic onder de F1-volgers.

Achter het tweetal aan kop kon Hamilton in de McLaren geen vuist maken. Waar was die oppermachtige McLaren gebleven? Vettel kwam juist dichterbij en Webber achter zijn teamgenoot nóg harder. Maar hard ging Vettel al gauw niet meer, want de Duitser reed zijn linkerachterband stuk op de voorvleugel van Karthikeyan. Net als in Turkije in 2010 dacht Seb dat hij er al voorbij was, maar zó kort zijn Red Bull-raceauto’s nu ook weer niet. Dure punten bleven daar liggen tussen de flarden rubber op de baan, want rivaal Button ging ook niet scoren. Daarachter was Bruno Senna intussen bezig om voor Williams de punten binnen te halen die Maldonado vorige week liet schieten. Voor de Venezolaan was het slot opnieuw tragisch, want nu hield zijn Renault-motor ermee op.

De Droom die bijna Werkelijkheid werd

Vooraan leek Pérez even naar Saubers allereerste zege te sturen, maar een fout in de voorlaatste bocht maakte een einde aan die bijna twintig jaar lange droom. Daardoor kon Alonso naar de 28e overwinning uit zijn carrière rijden: zeker een van de mooiste. Twee seconden later ontving een huilende Peter Sauber de felicitaties van zijn medewerkers voor een werkelijk briljante race van zijn jonge Mexicaanse coureur. Nog meer voortreffelijks verderop in het veld? De achtste plaats van Jean-Eric Vergne natuurlijk, maar ook de zwaarbevochten 17e plaats van Timo Glock, die daarmee Kovalainens Caterham wist voor te blijven. Ook de vijfde plaats plus de snelste raceronde van Kimi Räikkönen waren welkome resultaten voor Lotus.

Na een kleurloze race deed Hamilton goede zaken voor het kampioenschap door als derde te eindigen. Toch schoof Alonso zelfs voorbij de Brit, want zijn zege was ook nog eens genoeg voor de net zo onwaarschijnlijke leiding in het kampioenschap. Wat een maffe, mooie race was ‘t. Met een wonderbaarlijke overwinning voor het lelijkste eendje van het veld en een heldenrol voor Mexico’s nieuwe Speedy Gonzales.

GP Maleisië, Sepang, 25 maart 2012

1 – Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 56 ronden, 2″44’51″”812
2 – Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 2″263
3 – Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 14″591
4 – Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 17″688
5 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 29″456
6 – Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 37″667
7 – Paul Di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 44″412
8 – Jean Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 46″985
9 – Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 47″892
10 – Michael Schumacher (Mercedes W03) – 49″996
11 – Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 1:15″527
12 – Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1:16″800
13 – Nico Rosberg (Mercedes W03) – 1:18″500
14 – Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1:19″700
15 – Felipe Massa (Ferrari F2012) – 1:39″300
16 – Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
17 – Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1 ronde
18 – Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
19 – Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 2 ronden
20 – Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 2 ronden
21 – Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 2 ronden
22 – Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 2 ronden

Snelste ronde: Kimi Raikkonen, 1’40″722

Uitgevallen
46e ronde – Kamui Kobayashi
3e ronde – Romain Grosjean

WK coureurs
1. Alonso 35; 2. Hamilton 30; 3. Button 25; 4. Webber 24; 5. Pérez 22; 6. Vettel 18; 7. Räikkönen 16; 8. Senna 8; 9. Kobayashi 8; 10. Di Resta 7; 11. Vergne 4; 12. Hülkenberg 2; 13. Ricciardo 2; 14. Schumacher 1.

WK constructeurs
1. McLaren-Mercedes 55; 2. Red Bull-Renault 42; 3. Ferrari 35; 4. Sauber-Ferrari 30; 5. Lotus-Renault 16; 6. Force India-Mercedes 9; 7. Williams-Renault 8; 8. Toro Rosso-Ferrari 6; 9. Mercedes 1.

Share Button

10 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Mooie en terechte analyse. Ook wat mij betreft heeft Alonso hiermee nogmaals bewezen de beste piloot van het veld te zijn. Qua stuurmanskunst, maar ook qua vechtersmentaliteit. Je moet alleen maar vergelijken met de schamele 15e plaats van Massa (die wellicht dichter bij de werkelijke kwaliteit van de wagen ligt)…

    Wel jammer dat Schumacher en Grosjean opnieuw snel wegvielen uit de top vijf. Ik zou graag eens zien wat de Mercedes en (vooral) de Lotus écht waard zijn aan de kop van het peloton. Ik blijf erbij dat die Lotus, na de McLaren, intrinsiek de snelste wagen is.

    • Ken Divjak says:

      Die Renault zal je bedoelen 😉 (vanaf 0:35)

    • Stijn says:

      +1 Zowel betreffende Alonso als de rode vlag
      Regenraces laten net zien wie driving skills heeft, en geven jonge talenten de kans, ondanks een mindere wagen, zich te etaleren (denk aan Senna of Bellof in Monaco). De race had dan ook gewoon moeten doorgaan. Vond de prestatie van Pérez erg sterk, zoals hij naar Alonso bleef toerijden. Deed me denken aan zijn landgenoot Pedro Rodriguez die ook oppermachtig was in de regen:

  2. heidekonijn says:

    Geweldig gereden van Alonso en Perez natuurlijk, maar in hoeverre zou een regenprestatie puur aan de rijder liggen? Ik herriner me nog een ex-dtm racewagen die niet meekon op droog, maar het beter deed hoe natter het werd. Dat had toen te maken met structurele torsie en hoe het onderstel kon worden en werd afgesteld. Zelf ook al eens meegemaakt met een kart. In de regen kon ik karts met meer vermogen achterlaten omdat die erg tricky werden, en niet omdat ik plots in een driving god veranderde 🙂

  3. Joeri says:

    Tenzij je er gisteren bij was en jezelf onder één van de gelukkigen mocht prijzen die aan de start stonden van de GP F1 kan niemand een oordeel vellen over de rode vlag. Het glooiende karakter van het circuit van Sepang zorgt er snel genoeg voor dat er op sommige punten ware rivieren over het circuit liepen (zoals regelmatig ook onderaan eau rouge in Spa). Of een goede rijder in dergelijke omstandigheden alsnog z’n kwaliteiten kan bewijzen lijkt me twijfelachtig.

  4. bAAx says:

    Heel erg kort door de bocht, die redenering van de rode vlag. Een bijzonder irritant geval van beste stuurlui met bijbehorende wal als je het mij vraagt. Heeft de auteur ervaring in eenzitters met vlakke bodemplaat en het voor Sepang typisch hoog staand water? I think not. Imho moet je geen ingenieursdiploma hebben om te zien dat de wagen gewoon op het water gaat zweven, zelfs aan erg lage snelheid. Daarbij stonden de meeste wagens afgesteld voor een droge race, en dus met minimale grondspeling, wat de zaken alleen erger maakt. Doorrijden zou dus een volledig zinloze oefening geweest zijn. Dat zoveel wagens de eindmeet halen bij de genomen beslissing kan ik alleen maar toejuichen.

  5. Mattijs says:

    Joeri en bAAx: het is jammer dat DRIVR de link die achter de woorden ‘deze verzuchting’ zat, niet heeft overgenomen. (Hierbij alsnog: http://www.driving-fun.com/2016/the-knowledge/columns/F1-in-Canada-zijn-t-mietjes/Brullen-met-die-spullen-.aspx) Daardoor wordt de nostalgische context van deze uitspraken wat duidelijker. Het is in die zin echt een verzuchting: jammer dat het zo moet, maar het is niet anders. En zeker waar: onnodig schade rijden in deze tijden van crisis is bovendien ook weer zo… onnodig.

    Kortom, natuurlijk pleit ik er niet voor om coureurs naar buiten te sturen als er rivieren over de baan stromen, maar de huidige voorzichtigheid gaat wel wat ver. De safety car, okee, maar de race zo lang stilleggen totdat coureurs meteen in de eerste ronde na het vertrek van de SC al naar intermediates kunnen wisselen? In Canada was er vorig jaar zelfs al een droge lijn te zien voordat de SC naar binnen mocht. Dat roept bij mij – in mijn gedaante als fan, niet in die van kenner – vooral teleurstelling op, zeker met de herinnering aan vroegere regengevechten, ook op dit circuit, nog vers in het geheugen.

  6. Eric says:

    Ik had het voordeel dat ik de 35 minuten stilstand kon skippen, maar ik heb genoten van de race. Ook na Safety Car was het spannend en nat genoeg.

Leave a Reply