DRIVR

LeesTip: You can’t beat a beater car (Peter Cheney)

EXTRA: Onderaan dit artikel bengelt natuurlijk een vraag…

Sommige artikels zo goed dat het nog weinig zin heeft om je eigen draai eraan te geven. Het enige wat rest, is ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk zielen ze onder ogen krijgen – best in originele versie en taal. De column You can’t beat a beater car van Peter Cheney voor de Canadese Globe and Mail is er zo één, met een pointe om u tegen te zeggen: “Beaters are the Untouchables of the car world, permanently consigned to the lowest automotive caste of them all.” En toch willen we er allemaal één om de vuile werkjes op te knappen…

[…] There is something to be said for a car that can carry out the multitudinous, often-ugly duties that make up the fabric of everyday existence – like picking up a load of pressure-treated fence posts, or transporting a hockey player who’s throwing up in the back seat after a bad meal and a raid on a hotel mini-bar. Or serving as a ladder.

That brings me to an automotive epiphany – the truest, most valuable form of performance is a car that lets you do things without worrying what will happen to the paint job, the upholstery, or even the body itself. In other words: you need a beater.

If you’re not familiar with the term, a beater is a car that vehicle buffs use to spare their good one. A beater gets driven in the winter. It goes on trips that involve construction materials, gravel roads and bad weather. Beaters are the Untouchables of the car world, permanently consigned to the lowest automotive caste of them all.

Some cars, like the Lada Niva and the Pontiac Firefly, are born into the beater class. Others cars sink into beater-dom, in a gradual slide from shining respectability to dented disrepute. Even the finest machine can end up as a beater – like the thrashed 1960s Aston Martin that someone used to leave parked in my neighbourhood, its paint worn through to the rusted metal, its folding sunroof gnawed by squirrels and raccoons. […] [Lees de volledige column op The Globe and Mail]

Mijn beste herinnering aan zo’n beater (is daar überhaupt een volwaardig equivalent voor in het Nederlands?) dateert van toen ik 16 was. Vriend van een vriend Steve had zijn rijbewijs al, en dook te gepasten tijde op in een bloedrode Alfa GT Junior – net als onze Pieter A. Tot die quasi onvermijdelijk in een obscure garage verdween, en hij op de allesdoener van de familie moest overschakelen.

Niet rood en nog minder Alfa kreeg die het hard te verduren; ik hoor de begrenzer tot op vandaag ratelen terwijl Steve zijn woede bekoelde op de aftandse Subaru Legacy. En toch bleef dat ding draaien, ondanks nooit gewassen en nog minder onderhouden te zijn. Kortom: de perfecte behandeling van een beater.

Interessanter nog: hebben jullie er één?
En zijn er merken die zich er beter toe lenen?

[Quotes & Photo: Peter Cheney for The Globe and Mail]

Share Button

11 Responses

  1. Eric says:

    Eerlijk gezegd is mijn Clio RS een beater aan het worden. In den beginne poetste ik regelmatig en moesten zelfs opbergvakken leeg blijven. Tot ik eens een flinke kras op voorbumper kreeg die ik besloot niet te laten spuiten. Inmiddels mist al enkele maanden een in het oog springende stootstrip aan de zijkant en heeft hij de handwas al langer niet meer meegemaakt. Omdat hij technisch wel de benodigde liefde krijg, is hij er echter geen haar minder begeerlijk van geworden voor mij persoonlijk. Over verkopen denk ik dan ook maar niet na.

  2. electroshock says:

    De Saab 9-3 (1st gen), zelfs ondanks de destijds top of range SE-specs met leder, boordcomp, alloys, etc is er ondertussen al één.
    Maar gezien het recente faillissement, al is het geen echte 900 (1st gen), dus nu ook een instant klassieker geworden.
    Gezien de relatieve luxe en de relatief goede prestaties, een beater van formaat dus. Gezien de effectief fysieke sterkte niet alleen figuurlijk maar ook nog een letterlijk sterke beater.
    Verzekering en taksen overstijgen al langer de huidige rest- of verkoopswaarde. Maar of dat nu juist een argument is om haar te dumpen of net om te blijven rijden …

  3. electroshock says:

    … ik ken zelfs een stukadoor die zijn oude 900 (5-door) reeds jaren inzet als dagelijkse ‘camionette’. Dat vind ik nu net iets te ver gaan, maar het werkpaard werkt.

  4. Ken Divjak says:

    Als deeltijds wagenparkbeheerder krijg ik soms de indruk dat Belgen hun bedrijfswagen als beater gebruiken 😉

    Dat gezegd blijft Subaru voor mij een topkandidaat,
    en alles wat echt 4×4 is natuurlijk – zoals een Nissan Patrol of LR Defender.

    Maar eigenlijk maakt het niet uit;
    alles kan een beater zijn – en hoe onwaarschijnlijker hoe cooler!

    • FrX says:

      Je zegt daar zo iets, met die Renault 21 (zie onder) heeft mijn broer, die hoofdleiding is bij de lokale scouts, op zomerkamp menige andere (en modernere) wagens in de wei achter zich gelaten. Met voorwielaandrijving, een licht gewicht én trekhaak geraakte dat machientje verder in de weide dan BMW’s en Mercedessen. Het straffe is dat hij zelfs 4×4’s achter zich liet. De hoge ‘clearance’ hielp hier bij het overbruggen van putten en bulten in deze weide.

      Sindsdien heeft hij veel respect gehad bij de scouts. Iedereen wilde er een toertje mee maken – als ik mijn broer mag geloven 🙂

  5. FrX says:

    Renault 21, “liftback”.

    (zelfde looks, zonder velgen en in het wit – ja, toen al)

    Alleen jammer dat ‘m nu toch heeft beslist niet meer te starten. 22 jaar oud… Nu is maar de vraag: geld in steken om te laten repareren of toch maar weg doen? Mijn ouders zijn er emotioneel aan gehecht. Ik ook, het is de wagen waar ik in heb leren rijden. Is nooit gemakkelijk om dat weg te doen – maar ook niet goedkoop om op de baan te houden..

  6. Tom D says:

    Heb net mijn W124 estate laten schrappen. Slechts 1 maal gewassen. A good Merc cleans itself …

  7. Milly says:

    Echte Drivr’s hebben geen beaters. Die verzorgen hun auto zelfs al is het een leasebak.

  8. vvllvv says:

    Mijn MX-5. Hij is nog maar 1 jaar oud en een, in mijn ogen, erg fijn ding (een 2 liter “sport”) maar ik gebruik hem overal voor en ik heb hem nog niet gewassen. Sinds de eerste kras (een flinke kras van 10cm op een achterwiel als gevolg van inparkeren en niet opletten tegelijk) heb ik zelfs een perfide wens om hem aan de buitenkant wat te laten verkommeren. Vreemd genoeg hou ik hem aan de binnenkant wel redelijk schoon en zou ik er niet aan denken om een onderhoud te missen. Wat zegt dergelijk gedrag?

  9. Pieter Fret says:

    Sportwagens als beater zijn gewoon erg cool. Mr. Hank Moody levert het beste bewijs:

    Al zou ik het zelf waarschijnlijk niet over mijn hart krijgen…

  10. heidekonijn says:

    Volvo 340

Leave a Reply