DRIVR

Poor Man’s Miura: Neri & Bonacini Studio GT

Het Italiaanse Carrozzeria Neri & Bonacini kennen we van hun werk met oogstrelende Ferrari’s: onder meer de bloedmooie 250 GT Nembo Spyder en iets apartere – maar daarom niet minder succesvolle – 250 GT Drogo Breadvan waren naar de hand van meesters Giorgio Neri en Luciano Bonacini. Voor de concullega’s van Lamborghini deden ze dan weer de recent herontdekte 400 GT Interim Monza. Maar ze hadden ook zelf plannen, zoals met de 1969 Studio GT Due Litri alias Mini-Miura.

Ondanks een fraaie lijnenpartij zijn de gelijkenissen met de Lamborghini Miura (die al eerder in 1966 het licht zag) niet uit de lucht. Enerzijds door de gelijkaardige rood-goude two-tone van het koetswerk en de Campagnolo-wielen, anderzijds door het zicht schuin achter dat veel gelijkenissen met Gandini’s meesterwerk vertoont. Net zoals bij de Miura ligt de motor centraal achterin; bij de twee gebouwde prototypes geen uit de kluiten gewassen veelcilinder, maar een kosten drukkende Lancia Flavia 1.8 H4 flat four in de eerste, een 150pk sterke Ford Taunus tweeliter in de tweede. De twee studiemodellen waren namelijk in de eerste plaats bedoeld om geld in te zamelen voor een beperkte productie. Neri & Bonacini hadden de Studio GT voor alle zekerheid van voldoende ruimte voorzien voor eventueel grotere motoren, tot en met een A.T.S. V8 zoals later getest in een derde chassis.

Het onderstel construeerden ze rond een stalen hub met aluminium buizenframes voor- & achter, en een specifieke ophanging rondom. Het interieur (dat in het eerste prototype ontbreekt) schittert in bovenstaand tweede model maar is verre van afgewerkt. Wel had de tweede proto al elektrisch bediende klapkoplampen en adequate geluidsdemping. Geld voor de uiteindelijk productie van de Studio GT kwam er nooit. En nog voor ze goed en wel de kans kregen, gingen de twee elk hun eigen weg. Tegen alle verwachtingen in overleefden de twee prototypes de tand des tijds: bovenstaand nummer 2 of Studio GT Due Litri bevindt zich nog steeds in niet-gerestaureerde staat, en was onlangs nog te zien was op het Greenwich Concours d’Elegance in 2001, en recenter 2009. Het eerste en onderstaande prototype of Nembo-Lancia werd in 1989 verkocht. Waar die nu uithangt, is niet geweten.

[Foto’s: autoturismosport]

Share Button

5 Responses

  1. Pieter Ameye says:

    Trouwens nog een hoop fraais van de heren, zoals de ISO Daytona:

  2. Ken Divjak says:

    Ben ik de enige die hierbij…

    “Onder meer de bloedmooie 250 GT Nembo Spyder en iets apartere 250 GT Drogo Breadvan waren naar de hand van meesters Giorgio Neri en Luciano Bonacini. Voor de concullega’s van Lamborghini deden ze dan weer de recent herontdekte 400 GT Interim Monza.”

    … wel wat beeldmateriaal zou appreciëren? 😉

  3. Pieter Ameye says:

    Beeldmateriaal van de Nembo is zeldzaam, maar zie hem dus als een 250 (GTO) Spyder:

    En natuurlijk de iconische Drogo Breadvan

    en Lamborghini 400 GT Monza

Leave a Reply