DRIVR

Test Noir: Nissan 370Z GT Edition

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Ik zit alleen in de duisternis van mijn haveloze hotelkamer – sigaret in de ene hand, single malt in de andere – wanneer me een bekend gevoel bekruipt, als een tijger zijn nietsvermoedende prooi. Een rusteloosheid, die me al meer dan eens de nachtelijke straten van de metropool heeft op gejaagd, doelloos ronddolend met niets dan de primitieve brul van een V6 als gezelschap. Wetende dat verzet zinloos is, grijp ik de sleutels en sla ik de deur hard achter me dicht.

Buiten overvalt de rauwe geur van de industriële grootstad me als een gemaskerde gangster. In het flauwe, pulserende schijnsel van de enige werkende straatlantaarn heeft de 370Z iets dreigends, iets levends bijna. Ik streel de handgreep uit geborsteld staal, duimel de startknop en luister enkele minuten naar de sinistere symfonie die me vannacht zal begeleiden, terwijl ik mijn werkplaats in me opneem.

Te midden van een oase van leder, alcantara en net iets te veel soft-touch plastics smeekt de schakelpook om beroering. Bij wijze van generale repetitie begeleid ik hem door alle trappen van de zware, aangenaam mechanisch aanvoelende zesbak, en weer terug. In zijn één houd ik halt, om vervolgens rustig het linkerpedaal te lossen. Haast automatisch beweegt mijn rechtervoet in tegengestelde zin, waarop 366 Newtonmeters de winterbanden achter mijn rug in lichterlaaie zetten. Om koppel zit de Z niet verlegen; om tractie des te meer, in de drassige kilte van deze late winternacht.

Terwijl ik mij richting onbewoonde buitenwijken begeef, voer ik het tempo geleidelijk op. Als een schim glijdt de Nissan door de straten, onverstoord door de amechtige staat van het asfalt. Zijn verbeterde veercomfort en flexibele V6 geven hem twee gezichten: van zodra ik het laatste mistroostige appartementsblok passeer, transformeert de gezapige cruiser op mijn commando in een woeste driftmachine.

Keer op keer dwing ik de naald richting rode zone, bij 7.500 snerpende omwentelingen per minuut. De neus laat zich haast vanzelf richting apex mennen, waarop de achterkant steevast een speels stapje opzij zet. Kilometers vliegen voorbij terwijl ik de door de mist priemende lichtbundels van de koplampen eindeloos achterna snel door het duistere landschap – als een ezel achter een voor zijn neus bengelende raap.

Wanneer ik uit mijn trance ontwaak, lokt een oranje zweem in mijn ooghoek mijn blik neerwaarts. Een ronde knop, met daarop een schakelpatroon en de mysterieuze benaming ’S-Mode’. Mijn vinger is al onderweg voor ik het besef. Een spectaculair effect blijft echter uit en ik betrap mezelf op een licht gevoel van teleurstelling. Ik vertraag, schakel terug en word prompt beloond met een fikse gasstoot. En nogmaals. Las ik ooit handleidingen, dan zou ik geweten hebben dat de ‘S’ staat voor Synchro Rev Control, oftewel de enige manuele versnellingsbak met automatisch tussengas. Ik kan alleen maar constateren dat het systeem, hoewel aanvankelijk bevreemdend, feilloos lijkt te werken.

Inmiddels is het beginnen regenen; een stuifneerslag van het miezerigste soort. Aan de voet van twee monumentale koeltorens, nauwelijks zichtbaar in de nevelige nachthemel, leg ik de moegestreden V6 het zwijgen op. Hij tikt en ik geniet na, terwijl ik de ijzige lucht in stap en in mijn jaszak naar een sigaret graai.

Met hete rook in mijn longen en mijn handen diep in mijn zakken sla ik de parelwitte gedaante naast mij gade – een specifieke koetswerkkleur voor de GT Edition, die ook donkergrijze negentienduimers en decoratieve flankstriping omvat, als verwijzing naar de Datsun 240Z van weleer. In de 3.650 euro die Nissan voor het pakket vraagt, zit ook het zwartlederen interieur en het ietwat eigenwijze navitainmentsysteem inclusief parkeercamera, die na mijn wilde rit bedolven zit onder een dikke laag smurrie.

De brochure die ik niet gelezen heb, zou me vertellen dat de 370Z GT daarmee nog steeds maar 46.450 euro kost – een peulschil ten opzichte van een vergelijkbaar uitgeruste concurrent uit Duitsland. Wat ik wél snel zal merken, is dat rijden als een bezetene zo zijn prijs heeft: de boordcomputer schat de dorst van de atmosferische zescilinder in op 14 l/100km. So what, denk ik op de terugweg naar de verre lichtjes van de stad. Ik heb net de tijd van mijn leven gehad – en daarop staat geen prijs.

[Tekst: Pieter Fret - Foto's: Jeroen Peeters - Muziek: Angelo Badalamenti]

NISSAN 370Z GT EDITION

Plus Min
+ Nog aantrekkelijker dan voorheen… - … maar even dorstig

Weggecijferd

Motor 3.7 V6 atmo
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 330 pk
Koppel 366 Nm
Gewicht 1.525 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,3 s
Topsnelheid 250 km/h
Gem. testverbruik 12 l/100km
CO2-uitstoot 248 g/km
Prijs 46.450 euro
Fiscale PK 19

Verdict

8 op 10

Share Button

12 Responses

  1. heidekonijn says:

    Schitterend :-)

  2. Stijn says:

    Hulde, schitterend stukje!
    De prijs vind ik toch niet zo’n peulschil. Zo zitten we met deze GT-Edition wel ver weg van de introductieprijs waarmee de 350Z een kleine 10 jaar terug hoge ogen gooide. De nieuwe (basis) Boxster zal met zijn 265 pk in realiteit gelijkaardige cijfers weten neer te zetten, en waarschijnlijk nog wat lichtvoetiger sturen. En dit voor een prijs van 50k. Aangezien de 370Z dan ook nog eens fiscaal erg oninteressant is met zijn 3,7 liter, gaat de Boxster het verschil met zijn véél lagere jaarlijkse verkeersbelasting (slechts een 2,7) in een aantal jaren hebben goedgemaakt. Heb de Z’s altijd goed gevonden, maar hoe komt het dat de GT-R magistraal is en de Z’s slechts goed…

  3. Fre says:

    Fantastisch concept en goed geschreven!
    Toch straf, een ‘fully loaded’ BMW 125i (de nieuwe viercilinder) kost slechts net iets minder maar heeft wel slechts 218pk ipv 330 (ik neem aan dat de Nissan ook full option is)… Dan wordt deze Nissan plots wel interessant (op Drivr vlak dan toch). De BMW is fiscaal natuurlijk wel wat interessanter.

    • Stijn says:

      Maar 1525 kg! Blijf erbij, prijs/kwaliteit is de GT-R echt wonderbaarlijk. Betere prestaties dan zijn concurrenten voor een flink lagere prijs, de 370Z moet het vooral van zijn prijs hebben…

      • Pieter Ameye says:

        Bij de GT-R zit het addertje onder het gras ‘em in het erg prijzige onderhoud, althans dat wist een eigenaar mij te vertellen.

        Aantrekkelijke aankoopprijs, maar daarna rekent men evenzeer door als bij de concurrentie. Dat zal een 370Z wel nog iets beter doen – Al zijn ze uiteraard niet te vergelijken.

        • Stijn says:

          Klopt, als je banden zelfs begint met stikstof gaan te vullen dan weet je dat het onderhoud niet gelijk zal zijn aan dat van een Micra. Er is natuurlijk ook feit dat Nissan blijkbaar er geen prioriteit van maakt om winst te maken op de GT-R, is eerder een technologisch uitstalraam. Helaas is dit blijkbaar wel wat minder het geval voor de 370Z.

  4. Tim says:

    Knap, zeer knap stukje tekst! Keep up the good work!

  5. Tanguy says:

    Had hem eigenlijk vanavond moeten lezen, maar ik kon het niet laten ;)

    Originele afwisseling mannen!

  6. Pieter Fret says:

    Bedankt voor de complimenten, heren!

    @ Tanguy: Inderdaad, bij voorkeur te degusteren na valavond, in een verduisterde, al dan niet rokerige kamer.

  7. Yves says:

    Prachtig stukje leesvoer, en fantastische soundtrack. Deed me op de een of andere manier wat denken aan “Drive”, zalige film is dat!

  8. Christophe says:

    Duimpje omhoog, maar echt zo hoog dat de toren van Babel er geen vergelijk aan heeft!

Leave a Reply