DRIVR

Waarom de BMW i8 de Auto van de Toekomst is

De meeste elektrische auto’s zijn seksloze apparaten waarnaast je boekhouder een heldhaftige avonturier lijkt. Voor de BMW i8 geldt dat niet. Maar dat is niet de enige reden waarom de i8 de auto van de toekomst is. En: fotograaf Luuk van Kaathoven maakte er een exclusieve fotoserie van, inclusief diens kleine stadsbroertje de i3.

Tot nu toe lag onze interesse niet bepaald bij elektrisch rijden. De elektrische auto’s die we op dit moment kennen, zijn nogal traditioneel. Het zijn normale auto’s, maar dan gecompromitteerd; met loodzware accupakketten of een absurd korte actieradius. Voorbeelden? De Renault Fluence ZE heeft een lachwekkende 135km/h als topsnelheid, de Opel Ampera blijkt in de praktijk niet zuiniger dan de eerste de beste diesel en hoe Jeremy Clarkson de Tesla Roadster duwde hebben we allemaal gezien. De uitzondering op de regel is de Fisker Karma, waar we met open mond naar hebben staan kijken. Maar ook de Fisker heeft een belangrijk nadeel: hij weegt een verpletterende 2.200 kilo.

‘Bestaande Auto’s Elektrisch maken is niet de Oplossing’

BMW pakte het anders aan. Het merk ontwierp twee auto’s die bedoeld zijn als elektrische auto, de i3 en de i8. Afgelopen week waren die auto’s in Rotterdam te zien. Daar organiseerde BMW het evenement Mobility of the Future, waarbij we vast een kijkje konden nemen in de toekomst van BMW. En reken maar dat er dan andere BMW’s rond zullen rijden dan nu. ‘Toen de auto uit werd gevonden, zag hij eruit als een koets zonder paarden,’ vertelde BMW’s bestuursvoorzitter Norbert Reithofer in Rotterdam. ‘Nu zetten we elektromotoren in auto’s die ontworpen zijn om een verbrandingsmotor te hebben. Dat is gewoon niet de manier. Kijk eens naar het verschil tussen de eerste Apple-computer en de iPad, naar het enorme verschil daartussen in die korte tijd. Dat is de kant waar we met elektrische auto’s ook naar toe moeten.’

Dat die omgebouwde auto’s met elektromotor een vergissing zijn, kan Reithofer als geen ander weten. BMW probeert namelijk al veertig jaar een goede auto met elektromotor te ontwikkelen. In 1972 werden op de Olympische Spelen in München al elektrische 1602’s gebruikt. Ook nu test het merk uitvoerig met omgebouwde Mini’s en 1 Serie Coupés. Die omgebouwde Mini heeft door de accupakketten geen plek voor een achterbank. Bij die auto’s geeft het echter niet; de auto’s zijn alleen maar bedoeld om de techniek voor de komende elektrische BMW’s te testen.

‘Het draait niet alleen om de Motor

Het mooie van de i3 en i8 is echter dat het niet alleen om die elektromotor draait. Ook de materialen waar de auto van is gebouwd zijn nieuw. Door de accu’s zijn de auto’s geen vedergewichten, maar zwaar zijn ze ook niet. De i8 is met zijn 1.480 kilo maar iets zwaarder dan een 328i, maar heeft aanzienlijk betere prestaties. Dat lage gewicht wordt onder meer bereikt door een aluminium chassis en het gebruik van CFRP, met koolstofvezel versterkt kunststof. Dat materiaal is minstens zo sterk als staal, maar ook 50 procent lichter.

Die lichte, sterke materialen geven de designers ook weer nieuwe mogelijkheden. In het boek WAFT legt voormalig BMW-designer Chris Bangle uit dat het controversiële uiterlijk van de huidige BMW’s mede wordt gedicteerd door veiligheidseisen. Zo hebben bijna alle moderne auto’s raamstijlen van een omvang waar de gemiddelde Romeinse zuilengalerij jaloers op is. De BMW i3 hééft niet eens een B-stijl. Niet alleen de i3 en i8 zullen van die materialen profiteren. Na deze eco-ridders zijn namelijk de M-modellen aan de beurt. Hoe zullen die eruit gaan zien als al vanaf de eerste ontwerpfase rekening kan worden gehouden met die nieuwe materialen?

De i3 en i8 lijken in niets op de bestaande BMW’s. De huidige modellenreeks van BMW zorgt voor heftige discussies, maar deze nieuwe modellen knallen van je scherm als je de foto’s ziet. Onze fotograaf Luuk van Kaathoven was dan ook more than happy dat hij de gelegenheid kreeg om de auto’s te fotograferen. Niet omdat de i8 een normverbruik van 2,7l/100km heeft, niet omdat het Wereld Natuur Fonds met elektrische BMW’s rijdt, maar simpelweg omdat ze er supergaaf uitzien.  Het meest ongelooflijke is echter dat de i3 en i8 binnen twee jaar in vrijwel ongewijzigde vorm in de showroom staan. Wij kunnen niet wachten!

[Foto’s: Luuk van Kaathoven – Dit Artikel verscheen eerder op Driving-Fun.com]

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    On-ge-loof-lijk benieuwd wat er in de praktijk van het geflipte ontwerp gaat overblijven!

  2. Pieter Ameye says:

    Ik denk dat ik het pas ga geloven als hij echt in de showrooms staat – Al maakt dat dieselgekletter hem niet bepaald glamoureus.

Leave a Reply