DRIVR

Roddel: Nissan komt met Toyobaru-Concurrent?

Het lijkt erop dat de positieve consensus rond de Toyota GT 86/Subaru BRZ ook andere constructeurs aan het denken heeft gezet. Bij Nissan dromen ze intussen luidop van een model onder de 370Z. Die zou niet alleen een kleinere motor hebben, maar vooral een stuk lichter zijn dan de 1.525kg die de strafste Z-car momenteel op de weegschaal zet. Sterker nog: Het is volgens Nissan’s ontwerphoofd Shiro Nakamura zelfs een prioriteit.

Het is echter niet alleen het succes van de Toyobaru (en bij uitbreiding Scion) die ze bij Nissan de oren heeft doen spitsen. De huidige 370Z dateert nog maar van 2009, waardoor een opvolger zich nog niet meteen aandringt, maar een verdere groei in zowel motorcapaciteit als dimensies sluit Nakamura van op het Salon van New York vrijwel uit:

“I much prefer smaller sports car”, weet hij. “It’s the time to look at that. With the 370Z, we still don’t know if the next generation will have a larger or smaller engine.”

Nissan gaf daarbij al een lichte voorzet bij het ontwerp van de 370Z. Die werd weliswaar breder (+3,3cm) dan zijn voorganger 350Z, maar werd vooral drastisch ingekort in zowel algehele lengte als in de wielbasis (-6,9cm), en werd bovendien maar liefst 77kg lichter. Sleutelwaarden die ook centraal zullen staan bij de te verwachten instapper:

“Sports cars are a core of Nissan. We really we have to sit down and work out what the future sports car should be for us. A light, sport coupe is a nice concept, I like it”, aldus Nakamua.


Het is overigens niet de eerste keer dat geruchten rond een mogelijke terugkeer van een sportieve Nissan-instapper de ronde doen: Zo liet topman Carlos Ghosn in 2008 ook al de deur op een kier voor een mogelijke opvolger. Maar toen bleef het bij een hoop vage hints van wat mogelijk de 370Z zou worden. Bijkomend probleem is de nomenclatuur waar Nissan zich sinds het ontstaan van de Z-modellen zo strikt aan houdt. Benieuwd of we ons dan ook mogen opmaken voor een nieuwe 200SX, dan wel 200Z, 250Z of eventueel Silvia. Zolang het met de intrinsieke eigenschappen maar goed zit denken we dan.

[Bron: SMH]

Share Button

5 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Here’s hopin’.

    Ik kan het concept (een betaalbare RWD-coupé die rijplezier voor vermogen plaatst) alleen maar toejuichen. Voor mijn part mogen álle constructeurs zich eraan wagen.

    En, als ze dan toch bezig zijn, meteen ook een betaalbare roadster ontwerpen, want de MX-5 heeft alweer veel te lang geen directe concurrenten meer…

  2. Tanguy says:

    Hier zijn ze dan toch redelijk laat mee. Als we er even rekening mee houden dat zo’n project nog minsten vier jaar in beslag neemt, dan vist Nissan behoorlijk achter het net.

    Tenzij ze er intussen al lang mee bezig zijn natuurlijk.

    Het zou zeker geen kwaad kunnen voor de Europese markt. Aan GT-R’s schijnbaar geen gebrek, maar ik moet mijn eerste 370Z nog tegenkomen.

  3. Dirk VR says:

    Hier een tevreden 370Z rijder! Al zou ik met huidige gebruik en verbruikskoste een model onder de 370 wel zien zitten. Eerlijk gezegd zijn die Toyobaru’s op dat vlak best aantrekkelijk. Alleen het geluid. Geen idee of ik dat zou kunnen missen.

  4. Eric says:

    Kan dit – als het door gaat – alleen maar van harte toejuigen. Maar doe maar meteen een roaster, want wie wil er nou een kleine tweezitter en dan niet het dak op kunnen doen?

  5. Ken Divjak says:

    Moest meteen aan deze clip denken (vanaf 5:03)

Leave a Reply