DRIVR

Quali GP China: Rosberg perfect op Pole

Twee zilverpijlen vertrekken vanaf de eerste rij voor de GP van China. Na een perfecte ronde in Q3, waarmee hij de volledige concurrentie zwaar op achterstand zette, kon Nico Rosberg zijn pole al vieren nog voordat de kwalificatiesessie was afgelopen. De vraag is: hoe ver komen de Mercedessen in de race?

De einduitslag van de Chinese kwalificatie was aan alle kanten verrassend: een Mercedes voor het eerst sinds 1955 op pole, nog een Mercedes ernaast, Sauber en Lotus die het McLaren moeilijk maken, Red Bull dat na Q2 een van zijn sterren vaarwel mocht zeggen. De dominantie van McLaren in de eerste races was als sneeuw voor de zon verdwenen. Bijna letterlijk, want opnieuw werd duidelijk hoe ook de McLaren gevoelig voor temperatuur was. In de koelere temperaturen tijdens de kwalificatie verloren sommige teams, waaronder McLaren, opeens alle grip.

Sauber zit er weer goed bij

Al waren de McLarens op zaterdagochtend één en twee, de Red Bulls lieten in Q1 zien dat ze misschien toch weer meedoen om de pole, dankzij ultrasnelle tijden in de bochtige middensectie. Zonder zijn foutje zou Vettel zich bij zijn teamgenoot hebben gevoegd, waardoor duidelijk werd dat Red Bull voorlopig Mercedes kon pareren. De verrassing was Sauber, dat op een droge Chinese baan net zo imponeerde als op nat asfalt in Maleisië: op de harde banden schaarde Kobayashi zich bij de toppers.

Aan het slot van de sessie vertekende het beeld van de uitslag van Q1. Voor de topteams en Kobayashi was het genoeg om Q1 op de harde compound door te komen, maar zelfs de Sepang-helden Alonso en Pérez moesten een setje softs vergooien. Het was een gok van Sebastian Vettel om binnen te blijven op de 15e plaats, maar de Toro Rosso’s die gisteren nog snel waren, konden geen vuist maken. Ricciardo haalde nog net Q2, maar Vergne maakte een paar foutjes en lag er voor de tweede achtereenvolgende keer uit als 18e.

Vettel slachtoffer van Q2

Aan het begin van Q2 zag het er weer heel anders uit: Mercedes schoot naar de top van de tijden, Kimi Räikkönen meldde zich daar ook, terwijl McLaren, Red Bull en het springlevende Sauber daarachter aansloten. De Red Bulls, die gisteren al ontdekten dat ze in het eerste snelle rondje nog niet het beste uit softs halen, plakten er nog een rondje achteraan, maar met minimale winst als resultaat. De verschillen waren echter miniem: een halve seconde zat er tussen de snelste tijd van Rosberg en de achtste van Webber.

Ferrari had, zoals ze zelf al verwachtten, het lek nog niet boven. WK-leider Alonso wist zich nog net Q3 in te worstelen, maar Massa stond er weer naast. De grote verrassing moest echter nog komen. Dat waren niet de Saubers die achter de Mercedessen aansloten, ook niet de McLarens die slechts zesde en negende werden en zelfs niet het verschil van drie tienden tussen Webber en Vettel. Maar waar Webber de Mercedessen wipte, lag Vettel eruit met een 11e tijd. Had Vettel de goede weg gekozen door een andere richting in te slaan dan Webber? Dat de toptien door drie tienden werd gescheiden, beloofde in ieder geval veel voor Q3.

Mooie Anticlimax

Het begon in ieder geval goed met een machtige ronde van Nico Rosberg, een halve seconde sneller dan zijn teamgenoot. Daarna bleef het even stil, aangezien de meeste teams kozen voor maar één snel rondje. Maar zelfs Rosberg bleek ervoor te kiezen, want met nog twee minuten te gaan zagen we hem zijn helm afdoen! Als Q3 toch in een anticlimax moest eindigen, dan maar zo.

Rosbergs zelfvertrouwen bleek volkomen terecht, want niemand kwam ook maar in de buurt van Nico’s tijd. Kobayashi reed nog naar een knappe vierde plaats, Räikkönen reed naar een vijfde stek, Button viel zwaar tegen met een zesde tijd, maar kan Hamilton achter zich verwachten omdat die vanaf zijn tweede plaats vijf plaatsen wordt teruggezet vanwege een versnellingsbakwissel. Kortom, dat Red Bull in de buurt van McLaren kwam, zei in Shanghai niet zo veel. Want de nieuwe Fangio en Moss heten vandaag Rosberg en Schumacher. Maar morgen, zeker vanwege het tempo waarin de Mercedessen hun rubber opvreten, kan het weer helemaal anders zijn.

GP China, Shanghai, kwalificatie, 14 april 2012

1e rij
Nico Rosberg (Mercedes W03) – 1’35”121 – Q3
Michael Schumacher (Mercedes W03) – 1’35”691 – Q3
2e rij
Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 1’35”784 – Q3
Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 1’35”898 – Q3
3e rij
Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’36”191 – Q3
Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 1’36”290 – Q3
4e rij
Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’35”626 – Q3 *
Sergio Perez (Sauber-Ferrari C31) – 1’36”524 – Q3
5e rij
Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 1’36”622 – Q3
Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – no time – Q3
6e rij
Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 1’36”031 – Q2
Felipe Massa (Ferrari F2012) – 1’36”255 – Q2
7e rij
Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1’36”283 – Q2
Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 1’36”289 – Q2
8e rij
Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 1’36”317 – Q2
Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 1’36”745 – Q2
9e rij
Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’36”956 – Q2
Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’37”714 – Q1
10e rij
Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1’38”463 – Q1
Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1’38”677 – Q1
11e rij
Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1’39”282 – Q1
Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 1’39”717 – Q1
12e rij
Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1’40”411 – Q1
Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 1’41”000 – Q1

* Vijf plaatsen terug vanwege versnellingsbakwissel

[Dit Artikel verscheen ook op Driving-Fun.com]

Share Button

2 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    Zo mogen er nog vele kwali’s komen. Wonderboy Vettel krijgt pak slaag van 3 – 0 van teamgenoot Mark Webber op dit moment 🙂

    • Rosse says:

      Wat alleen maar bewijst dat ze op de goeie weg zijn met de veranderingen aan de uitlaat. Webber rijd met de nieuwe design, Vettel met de oude.

Leave a Reply