DRIVR

F1 Review: Shanghai, China (GP 3/20 2012)

In China is een nieuwe winnende vogelsoort ontdekt: de Shanghai-eend die Mercedes W03 heet. Na een dominant en foutloos optreden voegde Nico Rosberg zich bovendien bij zijn vader Keke en 101 andere GP-winnaars. Waar kwam ‘t vandaan? Die neus, waartegen Lotus zonder succes protesteerde? Of de voor Mercedes perfecte omgevingstemperatuur voor de banden?

Zelfs Mercedes verwachtte niet dat het zo makkelijk zou gaan. Erger nog, Ross Brawn rekende niet eens op de overwinning. Vooraf sprak hij over de ‘sweet spot’ voor de banden en hoe moeilijk het was om die te vinden en vast te houden. Het gelijkmatige weer tijdens het hele weekend hielp Mercedes wat dat betreft enorm: uiteindelijk bleek de spot sweeter dan Brawn ooit voor mogelijk had kunnen houden.

Goede start als voorteken

Rosberg reed in ieder geval voortreffelijk weg bij de start, Kobayashi en Vettel deden dat een stuk minder. Terwijl Button naar de derde plaats opschoof, ten koste van Räikkönen, kreeg de Japanner al snel ongewenste aandacht van zijn Mexicaanse teamgenoot, terwijl Vettel na de eerste ronde 15e lag. Dat werd snel 14e na een inhaalactie op Maldonado, maar daarna bereikte het hele veld een status quo. De lange DRS-zone op het rechte stuk had nog geen effect.

Vooraan vergrootte Rosberg zijn voorsprong op Schumacher, die Button begon op te houden. Vooralsnog hielden de Pirelli’s van de Mercedessen het uit. Sterker, Mark Webber was de eerste die naar binnen kwam, voor de harde banden nota bene. Daarna waren Kobayashi en Vettel aan de beurt, met ook de mediumcompound voor de Duitser, daarna volgde de rest al gauw – met een fraai pitstraatduel tussen Hamilton en Kimi, en daarna op het circuit tussen Kimi en Webber als resultaat.

McLarens pitten eerder

En de Mercs? Die wisselden nota bene als laatste (op Massa en Pérez na). Het kostte Schumacher wel zijn tweede plaats aan Button, maar al gauw deed dat er sowieso niet toe: een van de banden was niet goed vastgezet. Zijn jongere teamgenoot ging intussen vrolijk door met snelste ronden neerzetten; voor Rosberg zag het er in deze fase erg goed uit. De W03 vrat de banden niet op en zijn bestuurder wist zelfs uit te lopen op de McLarens en het groepje Webber-Kimi-Alonso – waarvan Webber nog vóór de helft van de race opnieuw van banden wisselde. Waren nu opeens de Red Bulls – althans die van Webber – de rubbereters?

Over banden gesproken: ook Hamilton moest al snel naar binnen voor zijn tweede pitstop. Een paar ronden later was het de beurt aan Button. Dat moest wel gedwongen zijn, want beide McLarens kwamen vol in het verkeer terug. Het rubber werd kortom almaar raadselachtiger. En eerlijk gezegd: waarom zouden de Mercedessen in China hun banden eigenlijk moeten oproken? In Maleisië was het voor de zilverpijlen juist een kwestie van te weinig slijtage.

Button verliest in de pits

Toen Button eenmaal lucht had, zagen we al gauw het ware tempo van de McLaren. Daarmee maakte de Brit het snel onmogelijk voor Rosberg om drie stops te maken. Sergio Pérez zat intussen met hetzelfde plan als Rosberg en wist dankzij de fenomenale topsnelheid van de Sauber rondenlang Hamilton en Webber voor te blijven. Rosberg maakte vervolgens zijn tweede stop en kwam – heel nuttig – net voor de heftig verdedigende Pérez uit, terwijl Webber tegelijkertijd voor de dérde keer stopte.

Op zijn nieuwe setje draaide Rosberg meteen de rollen weer om. Hij kreeg bovendien extra hulp doordat bij Buttons laatste pitstop de linkerachterwielbout niet wilde meewerken. Opeens lag de Brit zesde, achter het groepje Räikkönen/Vettel/Grosjean, dat nog steeds werd opgehouden door een extreem lang doorrijdende Massa. Daar weer achter raceten Hamilton en Alonso om wat de laatste podiumplaats leek, waarbij de Spanjaard opnieuw harder ging dan waartoe de Ferrari in staat scheen. Totdat hij dat iets te letterlijk nam in een overmoedige inhaalactie op Maldonado, waar Pérez vervolgens van profiteerde.

Kimi-trein valt uit mekaar

De Massa-trein werd na de laatste wissel van de Braziliaan de Kimi-trein: Vettel zat hem op de hielen, maar kon er door zijn lage topsnelheid niet langs. Op zijn beurt kon Button verrassend genoeg geen indruk op de wereldkampioen maken. Dat stelde Rosberg in staat om zijn voorsprong uit te breiden tot boven de 20 seconden. Daarachter werd ‘t leuk toen Grosjean dezelfde fout als Alonso maakte en hij in flink wat geduw en geschuif met Maldonado, Pérez en Alonso terechtkwam.

Een paar ronden later werd het ook leuk in de Kimi-trein toen Vettel wél voor elkaar kreeg wat Alonso en Grosjean niet lukte: aan de buitenkant passeerde hij de Fin, waarna we ogen tekortkwamen in de duels tussen Button, Webber en Hamilton. Daarna vielen Kimi’s banden ‘van de rots’, zoals de Britten dat zo mooi noemen: als een baksteen viel hij terug van de tweede naar de veertiende plaats.

Mercedes doet goede zaken

Terwijl Nico Rosberg onbedreigd naar zijn debuutoverwinning stuurde, was het de vraag of Vettel – nu niet meer beschermd door zijn DRS in het kielzog van Räikkönen – Button kon voorblijven. Eigenlijk duurde het nog langer dan gedacht, maar met vier ronden te gaan was het zover. Daarna kon Vettel ook Hamilton en Webber niet meer achter zich houden. Desondanks had de Duitser een knappe race gereden vanaf een schijnbaar kansloze 11e startpositie.

Maar hét nieuws van de dag was natuurlijk de historische overwinning van Mercedes: de eerste overwinning voor een zilverpijl sinds Monza 1955. Bovendien mocht Nico Rosberg na 109 vruchteloze pogingen eindelijk het genoegen van een GP-zege smaken. En het was geen cadeautje, maar een welverdiende overwinning waar niets op af te dingen viel. De twee andere auto’s met Mercedes-motoren maakten het Chinese feestje voor Stuttgart compleet. Ook leuk voor de autoverkopen in de grootste groeimarkt.

GP China, Shanghai, 15 april 2012

1 – Nico Rosberg (Mercedes W03) – 56 ronden, 1.36’26″929
2 – Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 20″626
3 – Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 26″012
4 – Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 27″924
5 – Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 30″483
6 – Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 31″491
7 – Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 34″597
8 – Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 35″643
9 – Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 37″256
10 – Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 38″720
11 – Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 41″066
12 – Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 42″273
13 – Felipe Massa (Ferrari F2012) – 42″779
14 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 50″573
15 – Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 51″213
16 – Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 51″756
17 – Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’03″156
18 – Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
19 – Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1 ronde
20 – Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 1 ronde
21 – Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1 ronde
22 – Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 2 ronden
23 – Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 3 ronden

Snelste ronde: Kamui Kobayashi, 1’39″960

Uitgevallen
12e ronde – Michael Schumacher

WK coureurs
1.Hamilton 45; 2.Button 43; 3.Alonso 37; 4.Webber 36; 5.Vettel 28; 6.Rosberg 25; 7.Pérez 22; 8.Räikkönen 16; 9.Senna 14; 10.Kobayashi 9; 11.Grosjean 8; 12.Di Resta 7; 13.Vergne, Maldonado 4; 15.Ricciardo, Hülkenberg 2; 17.Schumacher 1.

WK constructeurs
1.McLaren-Mercedes 88; 2.Red Bull-Renault 64; 3.Ferrari 37; 4.Sauber-Ferrari 31; 5.Mercedes 26; 6.Lotus-Renault 24; 7.Williams-Renault 19; 8.Force India-Mercedes 9; 9.Toro Rosso-Ferrari 6.

[Dit artikel verscheen eerder op Driving-Fun.com]

Share Button

6 Responses

  1. Mee says:

    Psst, als ik mij niet vergis was het pitstopduel tussen Hamilton en Kimi ipv Button en Kimi ;).

  2. Eric says:

    Leuke race weer om te kijken. Jammer dat de Saubers niet iets sterker waren, om de oude toppers eens echt dwars te zitten, maar al met al is er nog lang geen team dat er duidelijk bovenuit steekt en dat is als kijker wel zo leuk.

  3. Mattijs says:

    @Mee: je hebt gelijk, I stand corrected.

  4. Pieter Fret says:

    Ik heb vooral genoten van BBC’s live coverage. Hoewel die zonder Martin Brundle zeker verzwakt is tegenover vorig seizoen, steekt ze nog steeds met kop en schouders boven het Belgische F1-commentaar uit. Jammer dat ze nog maar 10 GP’s doen dit jaar…

    Heeft iemand naar de ‘extended highlights’ van de vorige races gekeken op BBC? Is dat een goed alternatief voor de liveverslaggeving op andere zenders? Wordt er veel weggelaten?

    • Ken Divjak says:

      Voor een niet F1-freak als mezelf zijn die ‘extended highlights’ ideaal.

      Maar in dat format moet ik de – vaak schitterende gemonteerde opbouw – naar de race (mijn favoriete stuk van de BBC-uitzendingen) ook missen, dus dat helpt niet…

  5. VishnuSixDix says:

    De extended highlights waren voor mij een oplossing doordat een verregende Maleisische GP zorgde voor een mislukte opname van VT4. Ik had het ergens wel verwacht, vandaar dat ik de BBC versie ook had opgenomen.

    Je ziet soms de rondes verspringen van 12 naar 17, maar het is heel mooi weggemonteerd door de commentaar gewoon over de tijdsprongen te laten gaan. Persoonlijk zie ik graag alles wat er in een race gebeurt, ook de saaie dingen. Maar de extended highlights brengen echt wel alle interessante fases in beeld, zowel de cruciale als de semi-cruciale. Het is een vloeiend geheel waarbij je niet het gevoel hebt iets te missen.
    Daarbij moet je geen uren van rode vlagsituaties zitten uit te wachten 😉

    Mijn voorkeur blijft bij de extended highlights als een race zich in de voormiddag afspeelt. Dan kan ik die na het sporten in de namiddag gewoon bekijken.

    De namiddag- avonduitzendingen ga ik zoveel mogelijk live proberen te pakken, op eender welke zender. (de waalse zender hebben nl. Jerome D’Ambrosio, ook wel interessant)

Leave a Reply