DRIVR

DRIVR FlashBack: De Tien Dieselgeboden (2005)

Met meer dan 1.700 artikels op ons actief durven (zelfs) wij al eens vergeten wat er allemaal in de archieven zit. Daarom rakelen we voortaan elke maandag een ‘gouwe ouwe’ op, om te zien wat ons destijds bezig hield en – belangrijker nog – of de tekst zoveel jaar later nog steek houdt.

De zoekfunctie van dit weblog reageert slecht op het lemma ‘diesel’, en dat is een bewuste keuze. Zolang de zelfontbranders klinken als een tractor en reageren als een verdoofde schizofreen is er niet veel reden om er digitale inkt aan te verspillen. Al wil dat niet zeggen dat er geen interessante weetjes te compileren vallen over de roetigste aller brandstoffen – met een volle 87 octaan.

  • Aan wie hebben we de dieselmotor te danken?
    Uitvinder van de motor zonder bougies is de Fransman Duitser Rudolf Diesel (1858 – 1913) die op 28 februari 1892 een patent aanvraagt voor een nieuw soort motor. Bedoeling is zijn concurrent Karl Benz het vuur aan de schenen te leggen met een efficiënter alternatief voor de bezinemotor.
  • Wanneer wordt de dieselmotor voor het eerst ingezet?
    Het eerste prototype sputtert in 1893 aan de gang in een laboratorium van Krupp & Maschinenfabrik (later MAN). De eerste productiemotor ziet het leven in 1898; niet onder de motorkap van een wagen, maar aan de band van een bierfabriek in het Amerikaanse St-Louis.
  • Welke personenwagen maakt er als eerste gebruik van?
    Slachtoffer van dienst is de Mercedes 260D uit 1936. Met 2600 c en 45pk haalt die een top van 95 km/h bij een verbruik dat 30% lager ligt dan bij een vergelijkbare benzinemotor. Moeilijker te geloven is dat ook de cabrioversie meteen een diesel meegeleverd kreeg. Toen al!
  • Wanneer wordt de gewone diesel een turbodiesel?
    Het is opnieuw Mercedes die de primeur in 1978 wegkaapt met de oersterke vijfcilinder 300SD. Contradictorisch genoeg was dit model alleen bestemd voor de VS, wat Peugeot de kans gaf om zijn 604 in 1979 als Europese revolutie voor te stellen.
  • Wie zit er achter de Commonrail-diesel?
    De medaille voor de hoogste inspuitingsdruk gaat naar het Italiaanse FIAT dat de 156 voorziet van een JTD-motor (J voor Jet of straal) en in een act van volslagen waanzin het patent aan het Duitse Bosch verkoopt. Bosch is nu rijk, FIAT niet.
  • Wie boekt het meeste succes met zijn dieselmotoren?
    Tweede poging voor Peugeot en deze is wel raak; de HDI-motoren liepen sinds 1998 ciirca vijf miljoen keer van de band, verpakt als Peugeots, Citroëns en Fords.
  • Welke diesel is het traagst van allemaal?
    Een snelheidsovertreding begaan met een Land Rover Defender Td5 is quasi onmogelijk; met een top van 130 en een optrektijd van drie weken zet je de wekker best een paar uurtjes vroeger.
  • En de snelste?
    Records dateren ondertussen al van 1980 toen ARVW (Aerodynamic Research Volkswagen) Nardò verslond aan 353 km/h met een standaard 2.4-literblok. Vandaag zijn er verschillende modellen die moeiteloos de Duitse 250-begrenzer halen, zoals bijvoorbeeld de Audi A8 4.0 V8 TDI.
  • Welke constructeurs bieden geen diesels aan?
    Zowel Proton, Daewoo, Lexus als Subaru voorzien momenteel nog geen dieselversies in hun aanbod; een oorlogsfeit dat niet lang meer zal standhouden…
  • Waarom kopen Amerikanen alleen benzinemotoren?
    Met Bush aan de macht blijft benzine spotgoedkoop en volgens de Amerikanen perfect geschikt voor hun rijstijl, grootheidswaanzin en lange trajecten. De enige die ooit een dieseloffensief richting States gelanceerd heeft, is Mercedes met z’n S 320 CDI. Zonder succes.
Share Button

9 Responses

  1. Borissnor says:

    Laatste 2 puntjes zijn al wat achterhaald. Subaru heeft inmiddels al een Impreza (boxer) diesel in zijn gamma.

    Diesel wordt ook in de States steeds populairder, de BMW 335d wordt er best nog veel verkocht.

  2. Ken Divjak says:

    Inderdaad: http://drivr.be/2009/06/25/reunie-subaru-impreza-boxer-diesel-vs-gt-turbo/

    Maar bijna even frappant is het feit dat we eigenlijk nu pas – zeven jaar na publicatiedatum – in een DRIVR-context van diesels kunnen spreken.

    Denk maar aan de nieuwe BMW M550d, en de … errr …

    Of dan toch nog niet? 😉

    • Pieter Ameye says:

      Laat de medaille van de hoogste inspuitingsdruk toevallig ook naar die M550d gaan: 2200 bar!

    • Stijn says:

      Betreffende Lexus gaat de tekst opnieuw kloppen. De IS 200d en 220d zullen geen opvolging krijgen. Wil je bij Lexus opnieuw spaarzaam rijden, zal je wederom aangewezen zijn op hybrides. Diesels voor de middenklasse zullen bij Toyota in het vervolg van BMW komen, die het natuurlijk niet toestaan dat hun motoren in een betere wagen/Lexus terecht komen :p

  3. Werner says:

    Rudolf Diesel werd weliswaar in Parijs geboren, maar was een Duitser.

  4. Stijn says:

    De Amerikanen hebben ook zelf een dieseloffensiefje gehad: de Cadillac Seville Diesel, V8 van 5,7l met 105 hp en FWD! 🙂 Giet er nog een sausje onbetrouwbaarheid over en een fiasco was in de maak!

  5. Stijn says:

    De 156 1.9 JTD was zeker niet onaardig, oerbetrouwbaar en best snel. Maar de diesels die in mijn ogen gezorgd hebben voor het opkuisen van het blazoen van slome diesel waren tot voor kort de volgende:

    Mercedes 190 2.5 TD, voor mij de wagen die sportiviteit en diesel voor het eerste verenigde, nog meer dat de 324 td.
    BMW E36 325 tds, 143 pk en diesel! Zelfs JC was er in de jaren ’90 lyrisch over!
    SEAT Ibiza 1.9 TDI en Cupra TDI. Leren rijden met een 1.9 TDI Ibiza van 110 pk, it flew! De Cupra TDI met 160 pk was helemaal gek!
    BMW E46 320d eindelijk een 2-liter met 136 pk en later zelfs 150 pk. In dat laatste geval 8,9s naar 100 en onder de 30s op de kilometer.
    Mercedes C250 CDI schitterend speeltje in België, slechts een 2,1l (10 fiscale pk) maar toch 204 paarden en nog zuinig zijn ook!
    BMW 335d en 535d, overtreffende trap. Schitterende prestaties maar natuurlijk ook reeds een 3-liter… Enja dan nu 3 turbo’s!

Leave a Reply