DRIVR

Test: Opel Astra GTC 1.6T 180

Zeg nooit Astra Coupé tegen de GTC. Of erger nog: Astra driedeurs. Want daar knappen ze bij Opel helemaal op af. Het team achter de Gran Turismo Compact heeft namelijk kosten noch moeite gespaard om hun telg beduidend anders voor de dag te laten komen dan de vijfdeurs. En dat moet zowel estetisch als rijdynamisch geïnterpreteerd worden. Wij quoteren de voorlopig krachtigste 1.6 turbo met 180pk en een prijskaartje van minimaal 24.100€.

Vraag de Duitsers in hoeverre de GTC van de hatchback verschilt, en ze verkondigen fier dat enkel de antenne en de deurgrepen uitwisselbaar zijn. Maar daar eindigt de transformatie niet. De neofiet ligt 15mm lager en 40mm breder om tussen de voorwielen twee HiPerStruts te krijgen; technospeak voor een  Focus RS-achtige ophanging die – en wij citeren – koppelstuur vermindert (check), grip verhoogt (double-check) en het stuurgevoel verbetert (to check). Bovendien laat de nieuwe setup twintigeduimers toe, en da’s geen overdaad gezien de standaard achttieners bijna verloren draaien in de opgeklopte kassen.

Desalniettemin ziet Opel zijn jongste telg niet als een hot hatch. Getuige daarvan het comfort dat zelfs op karrenwielen patent is (zeker met de adaptieve FlexRide-dempers van 950€), terwijl de prestaties eerder GT dan GSI zijn. En da’s evenzeer een bewuste keuze als een gedwongen; bewust omdat de nakende OPC met 270pk baas moet blijven, en gedwongen omdat de driedeurs Astra (sorry!) evenmin een pluimgewicht is. Combineer dat met een turboblok dat zijn 230Nm bij een atypische 5.400t/m produceert, en je begrijpt dat het roeren geblazen is om de 8,3s uit de haakse bak te trekken. Met een verbruik van zo’n tien sportieve liters tot gevolg.

Waar de ingenieurs zeker in geslaagd zijn, is om de GTC scherper te laten sturen. De neus duikt als een snuffelhond de hoek om, terwijl de achterkant zijn best doet om mee te sturen. Alleen sneu dat de A-stijlen daarbij in de weg staan, en het stuurgevoel op linksgestuurde exemplaren wat veer-achtig aandoet. De oplossing? Geef ons de stuurmap van de Britse exemplaren. Die krijgen – omdat ze 40% van de GTC-productie afnemen – een specifieke afstelling die volgens de eerste berichten beter in de smaak valt.

Of de Astra GTC daarmee voldoende in huis heeft? Dat hangt er een beetje vanaf waarmee je hem vergelijkt. Grosso modo is het een van de betere Opels waar we de laatste jaren mee gereden hebben, en tegenover nieuwkomers als de Hyundai Veloster is het een duidelijke win. Maar haal de Volkswagen Scirocco erbij, en de jury blijft langer weg. Zetelen er vooral DRIVRs in, dan zal het verdict pro-Wolfsburg zijn. Maar is het eerder een representatieve dwarssnede van de bevolking, dan maakt de GTC zeker kans.

OPEL Astra GTC 1.6T 180

Plus Min
+ Een knappe lijn … – … maakt nog geen DRIVR-festijn

Weggecijferd

Motor 1.6T vier-in-lijn
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 180 pk
Koppel 230 Nm
Gewicht 1.393 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,3 s
Topsnelheid 220 km/h
Gem. testverbruik 10,1 l/100km
CO2-uitstoot 164 g/km
Basisprijs 24100 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

9 Responses

  1. Eric says:

    Knappe lijn indeed. Maar wie gaat die benzine (10/100km in deze tijd) en wielen (20″-rubber) betalen?

    • heidekonijn says:

      Iemand die beter zou doorsparen voor een megane rs 🙂

    • Ken Divjak says:

      Het geciteerde verbruik is een sportief testgemiddelde.

      Maar dat van die banden is een punt waar veel merken (en hun designers) zich eens over moeten bezinnen. De eerste keer dat je bij de bandenboer binnenloopt voor vier nieuwe sloffen, ben je – in dit geval – zomaar even 10% van de nieuwwaarde van je wagen aan het ophoesten…

      Dat gezegd heeft de GTC vier maten ter zijn beschikking:

      – een 17-duim stalen velg voor de instappers
      – 18-duim lichtmetaal standaard op sportievere versies
      – 19 & 20 in optie

      Maar zoals gezegd: het ontwerp vraagt toch om 19…

      • JDM says:

        Het ontwerp (que?) misschien wel maar de DRivR toch niet? En, het is een blijft een (sl)Opel.

        • Ken Divjak says:

          Klopt; eenmaal boven de achttien heeft enkel het oog er nog baat bij. Al is de Astra één van de betere als het op rijcomfort met sportwielen aankomt. Kortom: het is een evenwicht dat al te vaak naar het esthetische neigt.

      • Stijn says:

        Ik herinner me nog goed begin jaren ’90. De Corvette ZR1 had toen 17″, wat als reusachtig werd aanzien. De 964 Turbo 3.6 kwam in ’93 met 18″ wat gewoon karrewielen waren. En nu hebben we 20″ onder een Astra, belachelijk! En dat is puur omdat auto’s zo hoog en rond worden dat alles moet meegroeien. Hier bijvoorbeeld 18″ onder een (lage en kleine) 993 Carrera S (Vesuvio), meer dan groot genoeg visueel en ook nog aangenaam voor het weggedrag en comfort:

        • Benny Herdewyn says:

          De escalatie begon misschien wel met de VW Golf 4? Die reed standaard op 15″ met erg hoge flanken om de grote wielkasten te vullen, maar verdroeg net zo goed 17″ met laag profiel .
          Mijn oude E36 had 15″ met standaard alu velgen en dat zag er in die kleine wielkasten prima uit. Het lijkt soms wel of een complete auto anno 2012 op een net iets grotere schaal is gemaakt… en wij zijn niet zoveel gegroeid in die tijd.

          • Stijn says:

            Nuje zelf ben ik toch aanzienlijk gegroeid sinds de jaren ’90 🙂

  2. Stijn says:

    Ben, alle moeite van de marketingafdeling ten spijt, niet onder de indruk van deze driedeurs Astra. Ten eerste komt hij véél te laat na de vijfdeurs. Ten tweede is het, helaas, een driedeurs en geen speciale coupé à la Manta of Calibra (die we mogelijk nog kunnen verwachten op basis van de Insignia). Helemaal in lijn met de vorige GTC, alleen iets meer franjes. Over het design van Opels is de pers initieel vaak lovend, bijvoorbeeld de vorige Astra en huidige Insignia, om ze dan weer snel alledaags te vinden. Ochja, binnen de kortste keren bekom je ook deze Astra weer met massale korting.

Leave a Reply