DRIVR

F1-Column: En we gaan toch naar Bahrein… ♫

Een jaar geleden sloeg de Formule 1 een van de grootste pr-flaters uit zijn toch al rijk met communicatieblunders getooide geschiedenis: pas op het allerlaatst werd de GP van Bahrein geschrapt. Maar het kan altijd beter: dit jaar gaan we gewoon wel. Hoe je je voor de tweede keer nog harder tegen dezelfde steen kunt stoten.

Gaan we wel, gaan we niet, gaan we wel, gaan we niet? Het geduw, getrek en getalm rond de GP van Bahrein duurde vorig jaar zó lang dat het imago van de Formule 1 er uiteindelijk weer eens uiterst bekaaid van afkwam, ook al werd de race alsnog geschrapt. Het was een wijze les, zou je denken, maar een jaar later werkt de sport zichzelf vrolijk opnieuw in de nesten. Exact dezelfde nesten bovendien.

Gek genoeg is dat eigenlijk heel logisch. Niet alleen omdat de situatie in Bahrein is niet veranderd – het regime houdt nog steeds dankzij zware repressie stand – maar ook omdat de manier waarop besluiten in de Formule 1 tot stand komen, ongewijzigd is: dat moet nog altijd gebeuren door drie partijen die om elkaar heen cirkelen, elkaar bedoeld of onbedoeld voortdurend in de wielen rijden en niet zelfstandig knopen kunnen doorhakken. Die situatie zorgt ervoor dat we nog steeds wachten op een nieuwe Concorde-overeenkomst, maar ook dat Bahrein in 2012 opnieuw een kwestie van uiterst genante afmetingen kon worden.

Tanks & Helikopters

Want hoe gaat zoiets? Stap één: de berucht ‘apolitieke’ – lees: zich alleen iets van geld aantrekkende – Bernie Ecclestone sluit met zijn organisatie Formula One Management (FOM) commerciële overeenkomsten met de circuits. Ecclestone is iemand die het echt niet kan schelen wat er in een land gebeurt. Hij was er ook voor verantwoordelijk dat de Formule 1 destijds als enige tak van sport de sportboycot van Zuid-Afrika doorbrak – ook toen al met het excuus dat een sport zich niet met politiek moet bemoeien.

Stap twee: op basis van de FOM-overeenkomsten stelt de FIA, als officiële organisator van het kampioenschap, de kalender vast. Stap drie: de teams schrijven zich bij de FIA in voor een heel seizoen en zitten eraan vast. Ze moeten gaan, op straffe van zware boetes als de reden van afzegging niet onder ‘force majeure’ valt.

Zin hebben ze er intussen niet in, als het om Bahrein gaat, zo bleek in de afgelopen weken, waarbij de veiligheid van hun personeel overigens zwaarder weegt dan de instabiele situatie in het Arabische oliestaatje. Ze hebben nog vers de tanks en de helikopters in het geheugen waardoor de GP2-teams zich in 2011 een weg moesten banen op weg naar het vliegveld, met achterlating van alle spullen. Zoiets zien ze volgende week liever niet met zichzelf gebeuren.

Cuba Revisited

Om het paddock heen zwelt intussen de politieke druk en de druk van de publieke opinie aan, precies zoals in 2011. Ook de oppositie in Bahrein slaat al weken op de oorlogstrom. Die heeft onomwonden aangekondigd dat ze niet zal aarzelen om de GP als instrument aan te grijpen om voor de rest van de wereld een statement maken. F1-liefhebbers met een beetje kennis van de geschiedenis weten hoe het Cubaanse verzet rondom Fidel Castro eind jaren vijftig Juan Manuel Fangio ontvoerde toen de autosportwereld op uitnodiging van dictator Batista op bezoek kwam voor een sportwagenrace door de straten van Havana.

De kans dat de race plaatsvindt op een door militairen hermetisch afgesloten circuit van Sakhir is kortom levensgroot. “Iedereen zal veilig zijn”, roept Bernie Ecclestone dan ook, alsof het daarom gaat. Eerder zei hij al heel strategisch dat hij de teams niet kan dwingen om naar Bahrein te gaan. Daardoor zou het ‘nee’-woord (en dus de schuld van een eventuele afgelasting) bij de teams komen te liggen. Die lieten daarop, bij monde van teamvereniging FOTA, weten dat de beslissing bij de FIA lag. Het WK is immers van de FIA.

Hoezo apolitiek?

Dat de race doorgaat, lijkt bijna onvermijdelijk nu de FIA heeft bekendgemaakt dat de race gewoon doorgaat. Ze verwijst daarbij naar het feit dat ze als organisator de kalender goedkeurt die wordt voorgesteld door de commerciële rechtenhouder (door Bernie Ecclestone dus, die handelt namens de werkelijke rechtenhouder, investeerder CVC), in samenwerking met de nationale autosportbonden. Als die de veiligheid van coureurs, teams media en bezoekers kunnen garanderen – en waarom zou de Bahreinse bond met zo veel miljoenen op het spel iets anders zeggen? – dan kan de FIA niets anders dan op grond daarvan “rationele beslissingen” nemen. En ja, er is ook gekeken naar de toestand in het land, maar de bond baseert zich daarbij op regeringsbronnen, zo bleek vanmiddag.

Zo schuiven de hardleerse ezels van de FOM, FOTA en FIA de bal naar elkaar door, waarbij de letters van hun eigen wetten heilig zijn. Het schrijnendste is misschien nog wel dat Bahrein de GP binnenhaalt onder het motto ‘Unif1cation’ – een motto dat niet anders dan politiek valt uit te leggen. Maar daar vindt de apolitieke FIA dan weer helemaal niets van.

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun.com]

Share Button

5 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Het zit er al dik op in Bahrein:

    Force India team members were forced to flee as petrol bombs were hurled over their vehicle on their way back from the Bahrain Grand Prix track.

    http://www.bbc.co.uk/sport/0/formula1/17767985

    • Fre says:

      Had het intussen ook al gezien. Ik denk dat ze nog niet goed beseffen waar ze aan begonnen zijn…

  2. We vreesden het al een beetje en we hoefden er niet lang op te wachten: het Bahreinse verzet grijpt de komst van het F1-circus aan om een statement te maken. Op weg naar het circuit kwamen Force India-medewerkers midden in een schermutseling tussen politie en demonstranten terecht. Bahrein doet het af als een incident, maar een van de teamleden is alweer naar huis.

    De teamleden van Force India reisden in een huurauto en werden op de snelweg tussen hoofdstad Manama en het circuit Sakhir tot stilstand gedwongen toen de politie recht voor hun neus de strijd aanging met aanhangers van het verzet. Iets wat het midden hield tussen een benzinebom en een molotov-cocktail ontplofte vlak naast de huurauto. De teamleden raakten niet gewond, maar waren zo geschrokken dat ze rechtsomkeert maakten naar hun hotel. Daar was een collega dermate aangedaan door hun verhaal dat hij direct zijn koffers pakte en naar huis vertrok. Een medewerker van een van de leveranciers van Force India overweegt ook te vertrekken.

    Op het circuit liet Force India-coureur Nico Hülkenberg zich intussen kritisch uit over het voorval. “We zijn hier alleen maar om te racen, niet om problemen te veroorzaken. Over de situatie kan ik moeilijk een oordeel vellen; ik ben een F1-coureur, geen politicus. Maar het is niet goed dat we hierover in de zorgen moeten zitten.”

    Circuiteigenaar BIC noemde het een geïsoleerd incident. Directeur Alzayani zei dat de demonstranten het niet op de auto’s hadden gemunt. “De teamleden hadden gewoon pech. Mijn vrouw stond in dezelfde file.”

    Ook oud-F1-coureur Rubens Barrichello liet zich uit over de situatie in Bahrein. Hij reageerde woedend op zegslieden in het F1-paddock die de situatie in Bahrein afdeden als vergelijkbaar met ‘de gebruikelijke Braziliaanse chaos’. “Het is echt totaal iets anders. In Brazilië is het geen oorlog.”

    Overal ter wereld zijn de krantenkoppen veroordelend over het besluit van de FIA om toch naar Bahrein te gaan. Vrijdag (de islamitische dag des Heren) is in de afgelopen maanden altijd de heftigste protestdag gebleken. Het is dus met angst en beven uitkijken naar de dag van de eerste vrije trainingen op Sakhir.

  3. VishnuSixDix says:

    http://twitter.com/#!/myoclonicj

    Deze gast is een F1 fan en is zo gek geweest om naar Bahrein te vertrekken en overal foto’s te nemen van de omgeving. Ook interessant.

    • Fre says:

      Respect voor hem. Ik hoop alleen dat hij daar niet rond reed in een supporterstruitje voor Alonso of zo. Want dan zouden het wel eens zijn laatste foto’s kunnen zijn…

      Toch ongelofelijk dat men een grote prijs laat doorgaan in een land waar de bevolking zich duidelijk (al dan niet om gegronde redenen) afzet tegen deze grote prijs.

Leave a Reply