DRIVR

Test: Ford Focus 1.0 Ecoboost 125

De Fox Engine noemen ze hem bij Ford. Ongetwijfeld om het clevere design van hun nieuwe driecilinder te onderstrepen: 1000cc klein, voorzien van turbo die 248.000 toeren per minuut draait en gezegend met directe injectie om de prestaties van een atmosferische 1.6 viercilinder te overtreffen. Engine of the Year-waardig op papier, maar hoe zit dat in de praktijk?

Wat de wagen op zich betreft: uitstekend. De laatste Focus mag dan wel bedacht zijn als World Car beter dan als Britse runabout, het is en blijft de DRIVR-referentie in het voorwielaangedreven C-segment – ook al het speelse karakter eruit gefilterd om het geheel foolproof te maken voor de Yanks. Dat gezegd veegt Focus 3 nog altijd de vloer met pakweg een Audi A3; de sturing is scherp (zij het eerder zwijgzaam), de demping volwassen (ook op de nieuwe zeventienduimers) en de aandrijflijn zo strak als een snaar. Om maar te zeggen dat deze Ford zich tot op de centimeter exact laat plaatsen, bijgestaan door een nagenoeg perfecte zithouding en prima visibiliteit.

Esthetisch is het plaatje een jaar na de introductie minder klaar. Waar de nummers één en twee vandaag nog altijd schitteren met hun New Edge Design, worden er op de perspresentatie in Hoegaarden maar weinig woorden gespendeerd aan het lijnenspel van de huidige. Onze visie blijft dan ook: strakke snoet, twijfelachtige poep. De sedan en break – die ook met de nieuwe driecilinder te krijgen zijn – hebben klassiekere achterlichtclusters maar spreken evenmin tot de verbeelding. Het nadeel van die one size fits all zeg maar, al heb je daar binnenin weinig last van. Tenzij je snel een knopje nodig hebt op de drukke middenconsole…

Wel klaar en duidelijk zijn de tellers. En die komen natuurlijk van pas als je een compleet nieuwe krachtbron moet quoteren. Tijdens de presentatie krijgen we te horen dat Foxy laagtoerig gereden wil worden; daarvoor staat er 170Nm paraat tussen 1.400 en 4.000 toeren, terwijl ze in Keulen hard gewerkt hebben om de inherente trillingen van de driecilinder te neutraliseren “door die via de berekende onbalans in krukas, vliegwiel en aandrijfpoulie weg te werken”. Klinkt bijna te onnozel om waar te zijn, maar het werkt wel. Zelfs bij koudstart heb je hoorapparaat nodig om het kleinood te ontwaren, en bovenin (da’s aan 6K+) mag het wel wat spinnen. Van ons had er zelfs wat meer volume op mogen zitten.

Zelfde opmerking voor de gasrespons die – wederom vanuit DRIVR-optiek – iets scherper zou mogen. Nu komt de kleine EcoBoost wat wollig over, zij het zeker niet ondermaats; 0 tot 100 kan in 11,5 seconden maar voelt on the road flukser omdat de 170Nm er eigenlijk altijd 200 zijn die in overboost vijftien seconden aanhouden. Kortom: net genoeg om je te amuseren en het chassis op de proef te stellen. In vergelijking met de excellente 1.6 EcoBoost 150/180 is de afstelling dus beduidend gezinsvriendelijker, maar zeker niet saai. Zet hem daarvoor maar eens langs een 1.6 TDCi Econetic diesel – en da’s nog zo geen vreemde vergelijking; Ford positioneert deze EcoBoost 2 expliciet als een valabel alternatief voor een zelfontbrander. Maar daarvoor moeten de cijfers natuurlijk kloppen.

En het moet gezegd: van Hoegaarden naar Hoeilaart over glooiende veldwegen kloppen ze niet. Een aanmoedigend chassis en 6.500 porrende toeren blijken teveel voor onderstaande om te weerstaan, waardoor de verbruiksmeter aan waypoint 1 op 10,1 liter staat. Doe hetzelfde met een 1.6TDI, en dat zouden er pakweg 6,5 zijn. Een verkwikkende Caffe Latte later doen we hetzelfde nog eens met onze geitenwollensokken opgetrokken, en komen op een realistischere zesenhalf uit. Plichtsbewuste concullega’s pochen zelfs met vijf-en-nog-iets zoals Ford belooft, maar zwijgen van de kilometerslange file achter hen.

Onder de streep: ja, het Blauwe Ovaal heeft een motor ontwikkeld die de Engine of the Year-award verdient. Maar het salesteam gaat er wel op moeten hameren dat een miniscule 1000cc benzine veel gevoeliger is voor rechtervoetinputs dan pakweg een geblazen dieseltje. In het motorcompartiment geldt namelijk: hoe kleiner het turboblok, hoe groter de verbruiksuitersten. En dan komt een cursus ecorijden zeker van pas.

Later volgt er nog een 100pk-versie die de atmosferische 1.6 van 105pk moet vervangen, daarna is het uitkijken naar de volgende modellen waar dit vosje zich in gaat nestelen. De B & C-Max volgens de PR’s, “en wie wat wat nog allemaal vanaf 2013″. Als het aan ons ligt? De Ford Ka. 125Pk moet volstaan om de FIAT 500-twin uit diens schaduw te halen, en een simpele hot hatch te creëren in de trant van de schitterende SportKa die alweer van 2003 dateert. Bovendien circuleren er geruchten dat de Fox 180pk aankan mits montage van een tweede compressor. Protoypes met dat blok zouden zelfs al rondrijden aangezien het EURO-doek in 2015 over de pittige 1,6 EcoBoost 1 valt. Wie zei ook alweer dat downsizing geen fun kan zijn?

FORD Focus 1.0 Ecoboost 125

Plus Min
+ Downsizing om U tegen te zeggen… - … vraagt om een aangepaste rechtervoet

Weggecijferd

Motor 1.0T drie-in-lijn
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 125 pk
Koppel 170 Nm (200 in overboost)
Gewicht 1.240 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,5 s
Topsnelheid 193 km/h
Verbruiksuitersten 6,5 & 10,1 l/100km
CO2-uitstoot 114 g/km
Basisprijs 21.200 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

8 Responses

  1. Benny Herdewyn says:

    Voel je de verdwenen kilo’s op de neus t.o.v pakweg een 1.6tdci?
    Het nadeel van downsizing of wat minder vermogen wordt in ons dagelijks verkeer m.i. minder gevoeld. Rijplezier wordt nl zeker zo sterk bepaald door het chassis, en dan tellen de kilo’s in the end altijd.

  2. Ken Divjak says:

    Excuses voor het vertraagde antwoord, B – maar ik wou dubbel zeker zijn van de cijfers hieronder.

    De nieuwe driepitter weegt 97kg, en da’s 30kg minder dan de atmosferische 1.6. Je kan er dus vanuit gaan dat het verschil met de TDCI-versie nog groter is.

    Dat laat zich ongetwijfeld voelen in het stuurgedrag, maar om dat te kwantificeren zou je ze langs elkaar moeten zetten op een gesloten omloop.

    Ik heb mij in ieder geval een namiddagje fijn geamuseerd met Foxy, en dat zegt hopelijk genoeg.

    • Benny Herdewyn says:

      merci!
      Ik ga hem asap zelf testen, want ben wel benieuwd.
      We hebben een 1.6tdci in het bedrijf, dus we kunnen perfect vergelijken.

  3. bAAx says:

    Ik kijk er al naar uit om dit blokje op optielijst bij caterham te zien verschijnen :-)

  4. Ken Divjak says:

    Close bAAx – ‘t is eerst de Formula Ford geworden:

  5. Benny Herdewyn says:

    7:22 op de Ring naar het schijnt (wel stevig opgekieteld), voor een street legal sigaar met hamsterpower toch straf.

  6. Jeandenul says:

    Leuk speelgoed, maar ook betaalbaar?

  7. Cinquecento says:

    Ook al naar geozcht, maar niets gevonden. Gezien de hoge graad van afwerking – voor zover je dat kan zien, gaat de prijs denk ik niet min zijn.

Leave a Reply