DRIVR

Quali GP Bahrein: Vettel verrast met Pole

Na de vorige drie races had niemand verwacht dat Sebastian Vettel in Bahrein de pole zou pakken. Maar toch gebeurde het. De opgestoken wijsvinger die we al een tijdje hadden gemist, was er weer – terwijl vooraf niemand de wereldkampioen een kans had gegeven, zeker niet nadat hij het hele weekend al tekort was gekomen op zijn teamgenoot. Zo onvoorspelbaar verloopt het F1-seizoen 2012 nu eenmaal.

Het antwoord zat ongetwijfeld in de hoge omgevingstemperatuur van 30 graden Celsius. Die hadden we dit jaar nog niet gehad. Een klein seintje kregen we gisteren al, toen Red Bull er al beter bij zat dan op eerdere vrijdagen. Maar vrijdag is vrijdag, en de vorm van de Red Bulls in Q1 en Q2 verraadde nog weinig over wat ze ons in Q3 voorschotelden.

Schumacher eruit in Q1

Q1 kwam een beetje traag op gang; iedereen zat op elkaar te wachten om het zand voor de anderen van de baan te vegen. Toch zagen we net zoals vanochtend een boel mannen die over de zandkorreltjes naar de felbeschilderde stukken asfalt naast de baan schoven. Op de harde banden waren de Lotussen verrassend het snelste, terwijl Ferrari al softs nodig had om zich bovenin te melden, althans, met Alonso. Juist vanwege het tempo waarin het wegdek werd schoongeveegd, besloten veel teams toch nog voor een tweede run te gaan, waarbij alle middenmoters uiteraard voor de softs kozen. Red Bull koos eieren voor zijn geld, maar McLaren en Mercedes blaakten van zelfvertrouwen.

Die houding zette Button, Hamilton en Schumacher op scherp, vooral toen bleek dat jongens als Pérez en Ricciardo ver onder de tijd van Grosjean doken. Als zij zó ver kwamen, wat kon Heikki Kovalainen in de Caterham dan? Net genoeg, zo bleek tot het grote ongenoegen van Schumacher, die woest uit zijn Mercedes klom. Samen met Jean-Eric Vergne, die ook nog de weegbrug miste, vloog de Duitser eruit. Iets later bleek dat het geen stalen zenuwen waren geweest die Schumi hadden binnengehouden, maar een probleem met zijn DRS. Charles Pic deed intussen goede zaken door Glock en de twee HRT’s te verslaan.

Grosjean wipt teamgenoot Kimi

Het tweede part bracht weinig verrassingen. De McLarens, de resterende Mercedes en de Red Bulls eindigden bovenaan, waarbij Webber weer eens sneller was dan Vettel. Ook daarna zag de volgorde er minutenlang redelijk logisch uit: Lotus, Sauber, Force India, Ferrari, waarbij de Italianen het lek nog steeds niet boven leken te hebben. Maar aan het slot van de sessie volgden er toch nog een boel verrassingen: Ricciardo schitterde met een zevende tijd, Alonso schoot door naar vier, wat vijf werd toen quali-beest Grosjean de derde tijd zette en daarmee teamgenoot Räikkönen uit Q3 hield – ook doordat Di Resta naar plaats zeven steeg.

De overige slachtoffers werden daardoor Kobayashi, Hülkenberg, Massa en Senna. Daarmee viel de kwalificatie opnieuw tegen voor Williams, hoewel in China het racetempo er bij de auto’s uit Grove goed in bleek te zitten. Maldonado, die vanwege een bakwissel sowieso vijf plaatsen terugmoet, kwam niet eens naar buiten vanwege een KERS-probleem. Caterham vond het daardoor ook wel best: een 16e startplaats was mooier dan ze mochten verwachten. Een rondje op de harde banden was genoeg.

Ricciardo schittert in Q3

In Q3 gingen alleen McLaren en Red Bull voor twee runs, die eindigden in de rangorde die we konden verwachten: Hamilton, Button, Webber, met Vettel op twee tienden van de Australiër. Voor het echte vuurwerk moesten we dus tot de laatste minuut wachten. Dat begon met Danny Ricciardo, die zijn Toro Rosso tijdelijk vierde zette (wat uiteindelijk een voortreffelijke zesde plaats werd).

De echte vijfklapper moest daarna nog volgen: Rosberg kon ‘t niet klaren, Webber zette ‘m daarna op pole. En alsof dat nog niet genoeg was, dook Vettel daar nog eens twee volle tienden onder: “Yes, we got it!” Maar Hamilton moest dat toch kunnen rechtzetten? Nee dus, een tiende kwam de McLaren-coureur tekort en Jenson Button brak zijn laatste snelle ronde zelfs voortijdig af. Als het morgen weer zo warm is, kan Vettels bandenmanagement Red Bull wel eens zijn eerste overwinning van het seizoen opleveren.

Met acht verschillende teams in de top tien belooft het hoe dan ook een leukere race te worden dan gebruikelijk in Bahrein. Maar laten we tegelijk de gespannen politieke situatie in het land niet vergeten: gisterenavond viel er tijdens zware rellen in de straten van Manama nog een dode.

GP Bahrein, Sakhir, kwalificatie, 21 april 2012

1e rij

Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 1’32”422 – Q3
Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’32”520 – Q3
2e rij
Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 1’32”637 – Q3
Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’32”711 – Q3
3e rij
Nico Rosberg (Mercedes W03) – 1’32”821 – Q3
Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’32”912 – Q3
4e rij
Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 1’33”008 – Q3
Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 1’33”394 – Q3
5e rij
Fernando Alonso (Ferrari F2012) – no time – Q3
Paul Di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – no time – Q3
6e rij
Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 1’33”789 – Q2
Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 1’33”806 – Q2
7e rij
Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 1’33”807 – Q2
Felipe Massa (Ferrari F2012) – 1’33”912 – Q2
8e rij
Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 1’34”017 – Q2
Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1’36”132 – Q2
9e rij
Michael Schumacher (Mercedes W03) – 1’34”865 – Q1
Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’35”014 – Q1
10e rij
Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1’35”823 – Q1
Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 1’37”683 – Q1
11e rij
Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1’37”883 – Q1
Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1’37”905 – Q1
12e rij
Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1’34”639 – Q2 *
Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 1’38”314 – Q1

* Vijf plaatsen teruggezet wegens versnellingsbakwissel

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun.com]

Share Button

Leave a Reply