DRIVR

F1 Review: Sakhir, Bahrein (GP 4/20 2012)

Het F1-wereldkampioenschap 2012 blijft verbazen. Na winst voor McLaren, Ferrari en Mercedes was het de beurt aan Red Bull en Lotus om te domineren. Hun Pirelli’s gedijden duidelijk het beste in de woestijnhitte van Bahrein. Dat stelde Sebastian Vettel in staat om een zege uit het boekje van 2011 te boeken: zuinig en afgepast. De bandenmanager is terug.

Hoe anders het seizoen 2012 ook is, één overeenkomst met vorig jaar konden we in de GP van Bahrein wel ontwaren: dat Sebastian Vettel het best met het rubber omgaat als het buiten lekker bakken is. Tijdens de warme seizoensopening van 2011 leverde dat de Duitser de ene na de andere zege op. Nu, in dezelfde omstandigheden, was het weer raak. En sneller dan iedereen na de voor Red Bull redelijk desastreuze eerste drie races had verwacht.

McLaren kan geen vuist maken

Hoe verliep het verhaal van de race? Om te beginnen bij de start: Alonso, Massa en Grosjean waren geweldig weg, maar er waren ook verliezers. Rosberg en Ricciardo verloren heel wat terrein, terwijl Kovalainen zijn goede startpositie in rook zag opgaan door een lekgeprikte achterband. Van Vettel zagen we intussen de van vorig jaar bekende openingsronden: na vier rondjes had hij al bijna vier seconden op zak ten opzichte van Hamilton. Sterker nog, de Brit werd al snel slachtoffer van de dadendrang van Romain Grosjean. Ook de McLaren van Button viel ten prooi aan een Lotus, in dit geval die van Räikkönen, die kort daarvoor voor spektakel had gezorgd in een mooi duel met Massa. Kort daarna moest ook Alonso eraan geloven.

Was het nu de beurt aan het team uit Woking om diep in de problemen met de banden te zitten? Konden zij de buitentemperatuur in combinatie met het stuifzand niet aan? De snelle stop van Button en het terugvallen van Hamilton in de klauwen van Webber wezen daar wel op. De herinnering aan Australië was opeens ver weg. Bij Hamilton ging de pitstop tot overmaat van ramp ook niet goed. Daardoor kwam hij vlak achter Rosberg, die een ronde eerder gepit had, weer de baan op. Meteen ging de Brit tot actie over: het lukte hem om Rosberg meteen te passeren, maar niet nadat de winnaar van China een Schumacheresque verdediging had vertoond – een dubieus manoeuvre dat hij later nog op Alonso herhaalde. Toch kwam ‘Britney’ achteraf met de schrik vrij: de stewards besloten hem er niet voor te straffen.

Kimi even in de buurt

Webber was intussen wel meegegaan met het groepje Alonso-Hamilton, maar zijn teamgenoot en de Lotussen reden goed en lang door. Alleen Paul Di Resta bleef Vettel nog voor toen die eindelijk zijn tweede setje had gehaald, maar al snel lag de Duitser weer aan de leiding. De Red Bulls en Lotussen lieten het gevecht tussen de McLarens, Ferrari’s en de Merc van Rosberg nu comfortabel achter zich. Over de boordradio hoorden we dan ook dat Hamilton moest overschakelen op ‘plan B’. Wat dat ook moge geweest zijn, plan A – winnen – was het in ieder geval niet.

Net als bij de eerste reeks stops konden Vettel en de Lotussen langer doorrijden dan Webber en zijn achtervolgers. Räikkönen, die op zijn softs Grosjean had ingehaald, was iets eerder binnen. Kimi kwam goed uit die reeks pitstops, want Grosjean verloor alleen maar terrein door zijn latere stop. Voor de leider in de wedstrijd maakte het ook een verschil: de vijf seconden die Vettel in handen had op de Fransman, had hij nu niet meer als buffer tot de Fin. Kimi naderde – op de mediums nota bene – tot op minder dan een seconde, en dus binnen DRS-bereik. Het was een verfrissend gezicht om de Iceman als vanouds om de leiding te zien strijden.

Op één halve aanval na kon Räikkönen echter geen indruk maken op Vettel, maar het ware tempo van de Lotus lag wel hoger. Dat was ook te zien aan Romain Grosjean, die met rasse schreden op het leidende tweetal begon te naderen. Met iets meer dan een seconde verschil gingen zij samen naar binnen voor hun laatste setje mediums. Daardoor werd Grosjean voor het eerst in zijn leven heel even de leider van een Grand Prix.

Vettel naar kop WK-stand

Tijdens de laatste stint zette Vettel orde op zaken. Hij liep binnen enkele ronden uit naar een voorsprong van ruim drie seconden, maar met nog tien ronden te gaan begon Räikkönen weer langzaam in te lopen. Vettel wist die aanval echter tijdig te pareren. Achter de Red Bulls en Lotussen reed Paul Di Resta intussen een fantastische race. Hij wist Nico Rosberg weliswaar niet achter zich te houden, maar de tweestopstrategie van de Schot zette hem wel met de polsstok over de McLarens en Ferrari’s heen.

Di Resta had bovendien mazzel toen de snel naderende Button naar binnen moest vanwege een lekke band. Daarna ging het ook nog mis met de Mercedes-motor van de Brit. Opnieuw nul punten dus, voor de tweede keer al dit jaar. Maar het strafst van al was misschien nog dat we best een aantrekkelijke GP van Bahrein te zien gekregen hebben. Met een wereldkampioen die in één keer naar de kop van de tussenstand sprong, een Lotus-team dat geweldig presteerde met de twee resterende podiumplaatsen, Renault dat na 15 jaar plotseling weer werd verwend met de eerste vier plaatsen in de uitslag, en Romain Grosjean die eindelijk Frankrijk weer van de champagne liet proeven.

RESULTATEN

1 – Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 57 ronden, 1.35’10″990
2 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 3″333
3 – Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 10″194
4 – Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 38″788
5 – Nico Rosberg (Mercedes W03) – 55″460
6 – Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 57″543
7 – Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 57″803
8 – Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 58″984
9 – Felipe Massa (Ferrari F2012) – 1’04″999
10 – Michael Schumacher (Mercedes W03) – 1’11″490
11 – Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 1’12″702
12 – Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 1’16″539
13 – Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 1’30″334
14 – Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’33″723
15 – Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1 ronde
16 – Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
17 – Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
18 – Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 2 ronden
19 – Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 2 ronden
20 – Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 2 ronden
21 – Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 2 ronden

Snelste ronde: Sebastian Vettel, 1’36″379

Uitgevallen
54e ronde – Bruno Senna
26e ronde – Pastor Maldonado
25e ronde – Charles Pic

WK piloten
1.Vettel 53; 2.Hamilton 49; 3.Webber 48; 4.Button, Alonso 43; 6.Rosberg 35; 7.Räikkönen 34; 8.Grosjean 23; 9.Pérez 22; 10.Di Resta 15; 11.Senna 14; 12.Kobayashi 9; 13.Vergne, Maldonado 4; 15.Ricciardo, Hülkenberg, Schumacher, Massa 2.

WK constructeurs
1.Red Bull-Renault 101; 2.McLaren-Mercedes 92; 3.Lotus-Renault 57; 4.Ferrari 45; 5.Mercedes 37; 6.Sauber-Ferrari 31; 7.Williams-Renault 18; 8.Force India-Mercedes 17; 9.Toro Rosso-Ferrari 6.

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun.com]

Share Button

5 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Gisteren voor het eerst in lange tijd nog eens een F1-race uitgekeken, en dat was vooral aan een ontketende Raikkonen te danken.

    Samenloop van gelukkige omstandigheden of een teken aan de wand?

    • Pieter Fret says:

      Het Lotusteam toont al sinds de pre-season tests veel potentieel; dit succes komt dus zeker niet uit de lucht gevallen. Dat ze niet eerder (veel) punten pakten, is vooral te wijten aan beginnersfoutjes van Grosjean (die vroeg uitviel in de eerste twee GP’s) en enkele tactische missers van Raikkonen (die vaak te laag kwalificeert en vorige race een 2de plek in handen had, tot zijn banden enkele ronden voor het eind “van de klif” vielen).

      Komt daar nog bij dat temperatuur een enorme rol lijkt te spelen dit seizoen. De Mercedes is duidelijk de snelste wagen bij lagere temperaturen, maar vreet banden als het warmer wordt. Lotus en Red Bull lijken dan weer hete omstandigheden te prefereren. Dat zal zeker nog voor veel variatie zorgen dit seizoen, maar ik zie de Lotussen zeker ook races winnen binnenkort.

      Goed nieuws ook voor derde rijder d’Ambrosio, die daarmee enigszins onverwacht in een absoluut topteam is terechtgekomen 🙂

      • Mee says:

        … maar er eigenlijk totaal niets mee is.
        Gaat die practice sessies rijden dit jaar?

        • Pieter Fret says:

          Hij rijdt volgende week de openingsdag van de testsessies op Mugello.

          Maar wat ik vooral bedoel, is dat hij nu in polepositie zit voor een toekomstig racezitje bij een echt topteam. Want meestal beperkt het succes van een renstal zich niet tot één enkel seizoen. Maar hij zal inderdaad (minstens) tot volgend jaar geduld moeten hebben.

  2. Eric says:

    Vond het al met al de saaiste race van het seizoen, maar er gebeurde net genoeg om toch te zeggen: blij dat ik dit seizoen weer ben gaan volgen. Vooral leuk dat er zoveel teams mee kunnen strijden.

Leave a Reply