DRIVR

PUG1OFF kietelt Peugeot 205 GTI naar de 21e Eeuw

Retrospectief tunen – een lucratieve handel waar vooral op de klassiekermarkt grof gebruik van wordt gemaakt (kijk maar naar bedrijfjes als Alfaholics, nvdr.). Maar ook youngtimers worden steeds vaker onder handen genomen. De specialisten van het Britse PUG1OFF gaan de uitdaging aan en moderniseren de 205 GTI naar zogenaamde ‘hedendaagse standaarden’. Het resultaat? 200pk en een kranige hot hatch die menig contemporain spul het snot voor de ogen rijdt.

Vrees echter niet. Ondanks de onheilspellende naam blijft het niet bij een uniek exemplaar, maar biedt PUG1OFF al zijn upgrades ook in de vorm van kits aan. Wie kiest voor Stage 1 krijgt de tweeliter DOHC XU10J4RS zestienklepper van de 306 GTI-6/Rallye in het vooronder van zijn 205 GTI, gekoppeld aan de standaard BE3-vijfbak van de donorwagen. Goed voor 170pk bij 895kg en een kostenplaatje van omgerekend 2.707 euro – inclusief een nieuwe distributieriem, waterpomp en koppeling, met daarbovenop twaalf maand garantie of 16.000km. Maar het kan gerust nog extremer. Veel extremer zelfs.

Stage 2, met een prijskaartje van minimum 1.945 euro (2.366 euro bij montage achteraf) kietelt het vermogen verder naar 200pk. Dit ondermeer dankzij nieuwe nokkenassen, een integraal vernieuwde in- en uitlaatlijn, een grondige ECU-remap en de toerenbegrenzer op een duizelingwekkende 7.800tpm. De pk/gewichtsverhouding komt daarmee op 220pk/ton. En daar kan de Mégane R26.R niet eens tegenop. Maar zelfs dan is de lijst met mogelijke aanpassingen nog lang, en vooral kostelijk; een manuele zesbak met Quaife ATB differentieel, een 4.8:1 eindoverbrenging en short shifter: 2.670 euro. Tevens zijn er ook forse upgrades  van de remmen met 283mm schijven voor, remklauwen van de 206 GTi 180 – niet onbelangrijk met al dat vermogen -, diens ophanging en de mogelijkheid om een rolkooi te installeren. Het effect van dat alles? Vrij fenomenaal als we EVO’s Richard Meaden mogen geloven:

It’s hard to explain what comes over you when you drive it, but imagine a hot hatchback that thinks it’s an R400 Caterham and you might have an inkling of what it’s like. The 195 engine is magnificent, with plenty of snort and rort from 5000rpm all the way to the 7800rpm limiter, yet happy enough to work smoothly below its optimum go-zone. It sounds sensational in the upper reaches of the rev range, with a bark that’s borderline BDA and a scintillating throttle response that begs you to brrapp-brrapp every single downshift.

What’s really impressive about the Pug1Off is that deep down it still feels like a 205 to drive, just much, much quicker and far, far angrier than they ever were from the factory. The chassis balance is little short of inspirational, with a fabulously on-the-nose feeling as you turn in, yet with a seemingly infinite range of throttle adjustability all the way to the heart of the corner. And because you know exactly what each end of the car is doing, the 205’s infamous lift-off oversteer is something to be exploited rather than feared.”

Toch hebben al die upgrades ook een bijsmaak. De 205 GTI is enerzijds erg zeldzaam geworden – zeker in originele staat – maar de hamvraag is in hoeverre je deze Peugeot met al zijn aanpassingen nog als ‘205 GTI’ kan bestempelen. In dergelijk opzicht is het misschien interessanter om een spotgoedkope eerste generatie Mazda MX5 op de kop te tikken, en langs te sturen bij de specialisten van BBR. Die maken een vergelijkbare kit die minstens zoveel rijplezier biedt, en misschien wel beter te verteren valt. Want reken er maar op dat een standaard 205 GTI binnen x-aantal jaar meer waard zal zijn dan eentje van PUG1OFF. Tenzij je nog ergens een afgetrapt exemplaar op de kop weet te tikken natuurlijk.

[Photos & Quotes: Gus Gregory & Richard Meaden for EVO Magazine]

Share Button

4 Responses

  1. dieter says:

    Fijn dat er initiatieven zijn om young-oldtimers een ferme boost qua vermogen te geven, maar dit artikel geeft me een heel erg wrang gevoel.
    Uitzonderingen daargelaten, is origineel (tot de “matching numbers” toe) nog steeds het meest geliefd en dus ook het meest gewaardeerd.
    Het terug naar origineel zetten kost werkelijk een klein fortuin.

    Bij de 205 GTI zoals hierboven aangehaald is onder de “kenners” de voorliefde het grootst voor de 115pk maar de groep liefhebbers voor de (zeldzame) “oer-“105pk is aan een serieuze opmars bezig.
    Net zoals bij de Golf GTI de grootste voorliefde gaat naar de (ook bijna niet te vinden) originele 1.6 met 4(!)-bak en kleine achterlichtjes.

    Ieder doet met zijn al-dan-niet zuurverdiende centen wat hij wil, maar voor mij is al dat “ombouwgebeuren” meer dan een brug te ver.

  2. heidekonijn says:

    Hotrods zijn van alle tijden. Moest ik ooit mijn vettige pollekes aan pakweg een Alfa Montreal krijgen, gaat bv de Spica injectie er meteen af -doos in, zolder op- en krijgt het onderstel een beurt. Ieder doet idd met zijn geld wat hij wil. Vraag me wel af of er in die 205 niet beter een kooi wordt gezet, afgaande op de krantenartikels van die tijd.

  3. Dirk VR says:

    Zonder de originele motor kan je dit toch nog maar moeilijk een 205 GTI noemen. Wat niet wil zeggen dat ik er geen proefritje in zou willen maken.

  4. Ken Divjak says:

    In het magazine zelf (issue 169 met de F12berlinetta op de cover) is dit trouwens geen stand-alone test maar een ShootOut met de (aangehaalde) MX-5 BBR.

    Beide scoren vette vijf sterren!

Leave a Reply