DRIVR

GEZOCHT: Tweedehands Roadster on a Budget

De goesting was er al lang, en recente ervaringen hebben me helemaal over de streep getrokken: er komt terug een roadster in voor huis. Alleen is de intentie uitspreken gemakkelijker dan er effectief eentje vinden. De eerste vraag blijkt nog de moeilijkste: dewelke? Dan maar professionele hulp zoeken – that means you.

De criteria zijn de volgende:

  • Achterwielaandrijving
  • Mogelijkheid tot open rijden (duh)
  • Richtcijfer: 0-100 in <9s
  • Budget: max. 10.000 euro (incl. extra kosten)
  • Liefst niet (veel) ouder dan 10 jaar
  • Enige bruikbare laadruimte is noodzakelijk

Vooral die laatste twee vereisten beperken de mogelijkheden, maar zijn een gevolg van het feit dat de wagen als daily ingezet zal worden – dus ook voor de woon-werkkilometers op de snelweg en de tripjes naar de supermarkt. Een van mijn persoonlijke favorieten – de Lotus Elise – valt dus helaas al meteen af. Gevolgd door de Honda S2000, Porsche Boxster en BMW Z4, wegens te duur.

Na lang wikken en wegen lijken de grootste kanshebbers een BMW Z3 met straight six, of een Mazda MX-5. Die laatste geniet de voorkeur, maar komt dan weer in drie generaties: de NA is puur maar oud, de NB moderner maar wat minder knap, de NC hedendaags maar softer en nog vrij duur. En dan zijn er ongetwijfeld nog outsiders, die ik niet eens overwogen heb. Shoot!

Share Button

50 Responses

  1. Justin Beemer says:

    Toyota MR2 Roadster al overwogen ?

  2. Tanguy says:

    Eerste generatie Porsche Boxster? Moet lukken net onder de 10k mits een stevige zoektocht naar het juiste exemplaar.

  3. krikkie says:

    daihatsu copen, zuinig, fpk laag, te traag? laadruimte?
    zou een opel speedster niet lukken onder de 10k?
    Is naart schijnt niet erg betrouwbaar, maar wel op basis van de elise 😉

  4. Eric says:

    Het gaat hier om Nederlandse euros neem ik aan?

    Zowel Z3 (met 6 cilinder) als Boxter zijn dan lastig te vinden onder 10k. NC is mijns inziens te duur voor wat je krijgt. Audi TT? Toch de BMW dan maar.

  5. Ken Divjak says:

    MR2 van Justin vind ik nog zo geen kwalijk voorstel.

    En wat gedacht van de Opel Speedster? Wel eerder 15 dan 10K…

  6. Jasper says:

    Het appelleert wellicht iets minder als pure rijdersauto, maar mede omdat het ook een dd zal zijn denk ik dat je aan een E46 320i een erg fijne auto kunt hebben. Een mooie moet in budget mogelijk zijn.

  7. Ik neem aan dat ‘t LHD moet zijn?

    Ik weet nog een approved S2K staan voor 10.750 euri…(te veel, maar ik kan het maar melden)

    Los daarvan, zou ik eerder voor een MX5 gaan (dan een Z3 2.2 roadster), te bezien op welk exemplaar je valt. Ik betwijfel idd of je een goede NC zal vinden voor 10k…

  8. Pieter Fret says:

    Ik vrees dat zowel de MR2 als de Opel Speedster té onpraktisch gaan zijn voor dagelijks gebruik. Zeker de Speedster heeft echt amper een koffer. Bovendien zijn het beide targa’s – ik prefereer het échte open rijden – en valt de Speedster boven mijn budget (rechtsgestuurde Vauxhalls niet meegerekend). 😉

    Het feit dat ik ze allebei behoorlijk lelijk vind, helpt allicht ook niet 😛

    Porsche Boxster zou ik nog wel overwegen, maar ik vrees wat voor de onderhoudskosten… Voorlopig ben ik geneigd richting Mazda MX-5 NB, als compromis tussen de puurheid van een NA (waarmee hij zowat alle basiscomponenten deelt) en de moderniteit van de NC. Makes sense, of toch niet? Ik ben er nog niet uit 🙂

    • Justin Beemer says:

      Je had de MR2 in zowel targa als in cabrio versie.
      De cabrio versie noemden ze de ‘roadster’ in EU volgens wiki:

      Toyota MR-S (Japan)
      MR2 Spyder (North America)
      MR2 Roadster (Europe)

      En nog een foto’ke van de roadster

      • Dirk VR says:

        Met alle respect maar over een lelijk hok gesproken. Het oog wil tenslotte ook wat.

  9. SpYdR0 says:

    Hier toch een Z4 gevonden voor net 10k en een SLK aan 9950 als dat ook een kanshebber mag zijn 🙂

  10. Dirk VR says:

    Een Z4 is denk ik wel een optie. Maar ga dan wel over de grenzen kijken. Vallen koopjes te doen!

  11. heidekonijn says:

    Mooie queeste. Maar waarom iemand een roadster zou willen als daily ontgaat me kompleet. Een 2ehands Saab 9-5 voor 3k en een project MX5 dan maar?

  12. heidekonijn says:

    Of allebei samen in een 9-3 cabrio. Persoonlijk zou ik natuurlijk gaan voor een Alfa Spider van welke vintage dan ook, maar dat komt door het virus.

  13. Stijn says:

    Mijn tip: je tijd nemen en goed rondkijken. Een paar weken terug werd er op tweedehands een keurige S2000 van 2003 (glazen achterruit) aangeboden met een goede 130.000km voor 9000 euro! En eveneens een 2.7 Boxster (986) voor 10.500 euro bij Bavaria Motors (140.000km). Als je geduldig bent kan je dus zelfs met een budget van 10k leuke dingen kopen. Ohja de MR2 zou ik zeker eens gaan proefrijden, alhoewel het nog steeds onbegrijpelijk is dat ze zo’n leuk dashboard in de Celica staken en de MR2 zo’n troosteloos exemplaar gaven terwijl de wagens op hetzelfde moment werden gelanceerd:

  14. 1-11 says:

    MG F/TF ?

  15. Pieter Ameye says:

    Ok, al wat ouder. Maar matcht alle vereisten.

  16. Benny Herdewyn says:

    Pieter (F), ik heb die zoektocht een paar jaar geleden ook uitgevoerd (sub 5000€ budget) en ik zie de vraag nog wel terugkomen als de pampers de deur uit zijn:).
    Ik heb toen lang getwijfeld over een MX5 (NA, want NB was te duur)… het is een E36 320i berline geworden omdat die met pampers in het verschiet toch nog praktischer was en op snelweg comfortabeler (en we hadden van thuis uit een steengoede BMW mechanieker).

    Ik zou in jou geval voor de MX5 NB gaan, hij is toch wel behoorlijk verschillend van de NA:
    – stijver maar amper zwaarder
    – toch wat ruimer
    – je hebt een 1.8i met 140pk en zelfsper (maar 1.6 moet ook volstaan)
    – mechanisch Japans dus dik in orde
    – een fanclub voor allerlei weetjes, onderdelen etc
    – en niet zo roestgevoelig als een NA.
    Zoek er direct een goeie hardtop bij, want op tempo is zo’n canvas hoed toch niet alles.

    Ik twijfelde destijds ook even aan een Z3, maar de viercilinders zijn saai, het weggedrag niet dat van een MX5, betrouwbaarheid evenmin en een zescilinder wordt al duurder. Een Z3 coupe 2.8i daarentegen:). Da’s eigenlijk het enige dat ik aan een MX5 mis: sound.

    De MR2 vind ik ook een sterk alternatief, maar steevast duurder dan een MX5.

    En nog een tip (als je kan weerstaan aan de snoepwinkel): als je ‘top’ 10k is, blijf er dan wat onder, dat geeft een goed gevoel én centen om nog iets te personaliseren of mechanisch in orde te zetten/verzekering etc.

    Gaat de MINI weg dan?

    • Pieter Fret says:

      Merci voor het uitgebreide advies! Leuk dat het mijn vermoedens zowat bevestigt 😉

      Van zodra er vervanging is, gaat de Cooper S inderdaad weg. Niet dat daar iets mis mee is – integendeel – maar op vlak van auto’s lijd ik nu eenmaal aan een soort van ADHD: ik kan me niet lang op dezelfde concentreren 🙂

  17. Renny says:

    Voldoet niet aan alle criteria, maar ik heb net mijn A4 Cabriolet 2.5 TDI voor 8.300 te koop staan op autoscout24.

  18. bAAx says:

    De mr2 die hierboven te zien is heeft ongeveer 10 l baggageruimte vooraan onder de kap, en die zul je moeten delen met de tools en reservewiel, if memory serves me correctly :-). Véél en véél minder dan bvb de Speedster, die heeft ongeveer evenveel als twee goed uit de kluiten gewassen motorfiets koffers in één langgerekt compartiment. Best wel bruikbaar als je a) sportzakken hebt om je baggage in te vervoeren, en b) geen ijsjes moet vervoeren (compartiment ligt vlak boven de uitlaat). Ik heb ooit voor de keuze gestaan tussen die twee, en de mr2 is toe afgevallen wegens echt niet realistisch. Ik beklaag me nog steeds dat ik er toen niet mee heb gereden. Het chassis kreeg best wel veel lof en het bakje had zelfs de reputatie om echt scherp te zijn qua balans. Wat mij betreft verslaat de warme gloed van de wetenschap dat het een strak stuurijzer is het feit dat de looks misschien wat testosteron tekort komen. Jammer dat je de elise afschrijft (je hebt een budget van 10k terwijl je een cooper s verkoopt? Mis ik iets?). Ik heb toen voor de speedster g kozen als daily, en terwijl me dat de nodige frustraties (rijden in de winter, in en uitstappen, onderhoudskost) bezorgd heeft, ben ik enorm dankbaar voor de ervaring, omdat het rijden met niets anders (buiten equivalente loti) vergeleken kan worden. Ik heb daarvan geleerd dat de keuze voor de wagen met de best beschikbare rij-eigenschappen, het mooiste geschenk is wat je jezelf kan doen. Vandaar: mx5? Evt naar GB trekken bij BBR en de ophanging en remmen wat verscherpen (vermogen corrumpeert :-p) succes ermee!

  19. Sander Scheiris says:

    Ik ben net hetzelfde aan het overwegen om mijn MiTo 1.4 TB 155pk te vervangen naar iets open met achterwielaandrijving. Ben dan ook benieuwd naar jouw keuze en de tips hier. Gisteren nog gezocht op de BMW 1 serie cabrio maar nog veel te duur. Ook hier geniet de MX5 voorkeur. Of dan toch gesloten blijven leasen en gaan voor een Abarth 500? Luxe problemen 🙂

  20. dieter says:

    Wat denk je van de Chrysler Crossfire?

    • Pieter Ameye says:

      Hebben we hier allemaal over het hoofd gezien denk ik. Maar ze zijn niet echt courant, en zeker niet onder de 10.000 euro.

    • Pieter Fret says:

      Spreekt me eerlijk gezegd minder aan. Exclusief is hij zeker, en mooi (genoeg) ook, maar onderhuids gebaseerd op de eerste Mercedes SLK. Niet dat dat slecht is, maar allicht toch iets minder scherp dan wat ik zoek.

  21. Borissnor says:

    Ik heb zelf ook nog een Mini Cooper S en Mazda mx5 gehad, toevallig!

    De mx5 reed enorm plezierig, een echte rijderswagen. Al zou ik wel de 1.8 opteren aangezien de 1.6 soms toch wat vermogen miste.

    Ik heb nu een 320i e30, een wagen met enorm veel karakter en het nodige rijplezier en bekijks!

  22. Ken Divjak says:

    Pssst – whisper it, maar hij heeft al gekocht!

    Weet wel niet wanneer hij het bekend zal maken…

    http://twitter.com/DRIVRdotBE/status/199966972077813760

  23. Pieter Fret says:

    Hij is gearriveerd, dus kan ik eindelijk officieel melden welke de vervanger van mijn MINI Cooper S geworden is:

    Zoals geraden: een Mazda MX-5 NB FL 1.8 uit 2002. Mét sperdif maar toch de (superieure) vijfbak, en een Special Edition-interieur overgoten met cream leather en Nardi Torino-hout 🙂

    Perfect standaard, op een handvol dingen na: de (knappe) rollbar, een KN-luchtfilter, nieuwe bougies en een klokje en Voltmeter in het dashboard (mooi ingebouwd op de plaats van de middelste verluchtingsgaten).

    Specs:

    146 pk @ 7000 tpm
    168 Nm @ 5000 tpm
    1040 kg
    0-100 km/h in 8,5s
    205 km/h max

    Kan niet wachten om hem open te gooien en een ritje te maken; maar eerst nog verzekeren en inschrijven – waarover later meer…

    • Eric says:

      Nice, gefeliciteerd. Mooi exemplaar. Heb zelfs onlangs mijn Clio RS weggedaan en rij nu MX-5 NA, dus kan me helemaal vinden in je zware waar weloverwogen afscheid. Je gaat er denk ik geen spijt van krijgen!

    • Stijn says:

      Proficiat. Is wel grappig, ben de laatste tijd ook naar een NB (liefst de in België vrij zeldzame 1.8) aan het rondkijken. Ziet er een keurig exemplaar uit, wat nog niet zo eenvoudig te vinden is daar de dorpels wel eens durven te roesten…

      Erg benieuwd naar je ervaringen, zeker in vergelijking met de Mini.

  24. Henry says:

    Merkwaardige switch, maar ziet er niettemin goed uit.
    Alleen weg met die houtinleg en chromen rolbeugels. Bijzonder fout.

    • Stijn says:

      Rolbeugels vind ik toch vrij belangrijk in een cabrio…

      • Tanguy says:

        Uiteraard belangrijk, maar chrome is nu ook niet mijn ding. Ik zou ze meteen laten overtrekken met leer. Veel smaakvoller.

  25. krikkie says:

    rolbeugels zijn net vet, hout iets minder 🙂 .
    Rijdt zo een mx5 nu echt zo goed? Bedoel meer fun als mini of RS?

    • Eric says:

      Anders. Je mist wel vermogen, comfort en grip maar alles is zo direct dat het gewoon puur en leuk is om te rijden. En dat kan al voor een schijntje.

  26. heidekonijn says:

    Niet m’n ding, maar toch héél nette kleurstelling en propere auto. Congrats.
    Houten stuur en zweetpollen zoals ondergetekende op volle stoom is geen gelukkige combo. Al uit aan het kijken naar driving gloves. What would Jay Kay do?

Leave a Reply