DRIVR

Test: BMW 640d Coupé F13 (2012)

Een beetje BMW-kenner denkt bij het zien van een 40-badge meteen aan? Een vierliter V8 natuurlijk. Maar niets is anno 2012 nog wat het lijkt; zowel de lichtelijk briljante 535d als de geschifte M550d hebben evoluties van de drieliter zes-in-lijn biturbodiesel onder de kap – net als de 640d coupé die voor het niet onaanzienlijke bedrag van 84.500 euro te hebben is.

Eerste indrukken? De nieuwe 6 is groots. Toch als je voor het eerst een stadsparking induikt en halverwege de strijd moet staken. De brochure liegt er dan ook niet om: 4m89 lang en struise 1m89 breed, ook al is dat de F13 vanbuiten niet aan te zien. Een ode aan het werk van Nader Faghihzadeh zeg maar, en meteen een indicatie dat deze coupé de Autobahn boven de Altstadt verkiest – want daar heb je met 1.790kg droog aan de haak weinig te zoeken. Tenzij benijdenswaardige blikken dankzij het optionele M-pakket.

Eenmaal verlost van het stadsjuk begint de 640d te schitteren. Daarvoor zit je nagenoeg perfect in de cocoonende cockpit die de nadruk duidelijk vooraan legt. Voor al het buitenwerk is er dus verrassend weinig binnenruimte (naar ons gevoel zelfs minder dan in een 3 Coupé), maar dat zal Herr Flick Wurst wezen als hij van Bornem naar München cruiset met nog een kwart bak op overschot. Of om het met de theoretische cijfers van BMW te zeggen: maximaal 1.272km met 70l diesel bij een gemiddeld normvebruik van 5,5l/100km. Gulp(je).

Klinkt saai, is het niet. BMW noemt de N57 trouwens de sportiefste diesel op de markt. En het moet gezegd: dit blok is indrukwekkend met dubbele k. In die mate dat zelfs de sprinttijd van 5,5 seconden de lading niet dekt. 630Nm bij 1.500 toeren al eerder, en vooral het feit dat die kracht atypisch tot aan de begrenzer bij 5.200 omwentelingen aanhoudt. De stuurlepels van de 8-trapsautomaat blijven dan ook meestal onaangeroerd, gewoon omdat de zescilinder altijd en overal vermogen op overschot heeft. Doe het toch, en je bent je rijbewijs sneller kwijt dan je Head-Up Display kan zeggen.

Ergo: de 40d is met voorsprong de meest homogene krachtbron voor de nieuwe 6. Maar is die 6-Reeks ook de meest evenwichtige BMW coupé? Hangt ervan af wat je ermee van plan bent. Zijn dat trans-Europese trips voor twee, dan is het antwoord ja – zeker met de optionele vierwielaandrijving die recent aan het gamma is toegevoegd. Ben je anderzijds op zoek naar thrills in de trant van de originele E24 uit 1974, dan zijn de DRIVR-eigenschappen van de nieuwste toch iets te ‘correct’ om op achterafbaantjes te entertainen. Maar dat kan bijna niet anders met twee ton waft op de weegschaal.

BMW 640d

Plus Min
+ GT-capaciteiten met 40d-motor – Betrokkenheid

Weggecijferd

Motor 6-in-lijn biturbo diesel
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 313 pk
Koppel 630 Nm
Gewicht 1790 kg
Acceleratie (0-60 km/h) 5,5 s
Topsnelheid 250 km/h
Gem. testverbruik 8,9l/100km
CO2-uitstoot 145 g/km
Prijs 84.500 euro
Fiscale PK 15

Verdict

7 op 10

Share Button

5 Responses

  1. Adolf Van Oostende says:

    Staat er geen foutje in de titel ?

    Dacht dat de 6 Coupé F12 genaamd werd en de 6Cabrio F13 ?

    • Ken Divjak says:

      Toch niet, Beste Adolf:

      BMW F CODENAMES

      F01 5th-gen 7-series, 2008-
      F02 5th-gen 7-series LWB, 2008-
      F03 5th-gen 7-series armoured, 2008-
      F10 6th-gen 5-series saloon, 2010-
      F11 6th-gen 5-series Touring, 2010-
      F12 3rd-gen 6-series convertible, 2011-
      F13 3rd-gen 6-series coupe, 2011-
      F15 3rd-gen X5 replacement, 2014-
      F16 2nd-gen X6 replacement, 2014-
      F20 2nd-gen 1-series five-door, 2011-
      F21 2nd-gen 1-series three-door, 2011
      F22 2nd-gen 1-series coupe (badged 2-series), 2013-
      F23 2nd-gen 1-series cabriolet (badged 2-series), 2014-
      F25 2nd-gen X3, 2011-
      F30 6th-gen 3-series saloon, 2011-
      F31 6th-gen 3-series Touring, 2012-
      F32 3-series coupe replacement (badged 4-series), 2013-
      F33 3-series convertible replacement (badged 4-series), 2014-
      F34 3-series Gran Turismo, 2013-
      F35 4-series four-door coupe, 2015-
      F44 1-series Gran Turismo, 2014-
      F45 1-series Touring, 2014-
      F46 1-series City, 2015-

      BMW E CODENAMES

      BMW E3 2500/2800 saloons, 1968-1977
      BMW E9 2000-2800 coupés, 1968-1974
      BMW E12 1st-gen 5-series, 1975-1981
      BMW E21 1st-gen 3-series, 1976-1983
      BMW E23 1st-gen 7-series, 1978-1987
      BMW E24 1st-gen 6-series, 1977-1989
      BMW E25 Turbo concept car, 1972
      BMW E26 M1 supercar, 1978-1981
      BMW E28 2nd-gen 5-series, 1982-1988
      BMW E30 2nd-gen 3-series, 1984-1992
      BMW E31 8-series, 1989-1999
      BMW E32 2nd-gen 7-series, 1986-1994
      BMW E32/2 2nd-gen 7-series LWB, 1987-1994
      BMW E34 3rd-gen 5-series, 1989-1995
      BMW E36 3rd-gen 3-series, 1992-1999
      BMW E36/5 3-series Compact, 1994-2000
      BMW E36/7 Z3, M Roadster, M Coupé, 1995-2002
      BMW E38 3rd-gen 7-series, 1994-2001
      BMW E38/2 3rd-gen 7-series LWB, 1994-2001
      BMW E38/3 3rd-gen 7-series armoured, 1998-2001
      BMW E39 4th-gen 5-series, 1996-2004
      BMW E46 4th-gen 3-series, 1999-2005
      BMW E46/5 2nd-gen 3-series Compact, 2001-2004
      BMW E52 Z8, 2000-2003
      BMW E53 1st-gen X5, 2000-2006
      BMW E60 5th-gen 5-series, 2004-2010
      BMW E61 5th-gen 5-series Touring, 2004-2010
      BMW E63 2nd-gen 6-series, 2003-
      BMW E65 4th-gen 7-series, 2001-2008
      BMW E66 4th-gen 7-series LWB, 2002-2008
      BMW E67 4th-gen 7-series armoured, 2001-2008
      BMW E68 4th-gen 7-series hydrogen
      BMW E70 2nd-gen X5, 2007-
      BMW E82 1st-gen 1-series, 2004-
      BMW E83 1st-gen X3, 2003-
      BMW E85 1st-gen Z4, 2003-2009
      BMW E90 5th-gen 3-series saloon, 2005-
      BMW E92 5th-gen 3-series coupé, 2005-

      Maar ik moet toegeven dat de cabrio (F13) eerst lanceren en de coupé (F12) erna met een ‘lager’ cijfer vreemd is.

  2. Benny Herdewyn says:

    In een E24 was ook niet meer plaats dan in een E21 of E30 (zeker achterin), idem voor de E63 t.o.v. E46 of E92 3 coupé. Ik heb nog steeds een boon voor de eerste 6 (E24), maar prijzen liggen hoog, onderhoud, tankbonnen, roest,…

    • Ken Divjak says:

      Achterin valt er eerlijk gezegd nauwelijks te zitten, maar ook voorin cocoont de 6 met een hoge middentunnel, swooping dash en – in ons testexemplaar – zwarte dakhemel wat het gevoel van ruimte nog verder compromitteert.

      Of is het net het contrast tussen corpulente buitenkant en knusse binnenkant dat het gevoel nog onderstreept?

      De tijd van de serre-BMW’s is namelijk al een tijdje voorbij…

  3. Pieter Ameye says:

    Autocar laat dezelfde geluiden horen. De Gran Coupe doet blijkbaar beter:

    In short, the 6-series Gran Coupé is a belter – better to look at and drive than the 5-series, if not possessing quite the same level of practicality and load-carrying ability. With a sporting interior, it also feels special to be in. The question now is: why would you want a 6-series coupé?

Leave a Reply