DRIVR

Ostalgie: Lada 2107 na 42 (!) Jaar uit Productie

EXTRA: Top Gear Lada Lotus video  onderaan!

Alweer een droevig nieuwsbericht dat ons dezer dagen ter ore kwam: de Lada 2107 wordt uit productie genomen. Werd dat vreselijke onding dan nog steeds gemaakt? Da, al viel hij in onze catalogi al jaren in geen velden of wegen meer te bespeuren. Alleen in Rusland en andere ex-Sovjetstaten kon je de ‘VAZ-2107’ nog terugvinden. Waarom zijn we dan rouwig om het heengaan van deze anti-DRIVR? Simpel: voor ondergetekende verdwijnt met de 2107 een stukje jeugdsentiment.

De eerste twee autojaren van m’n leven bracht ik door op de achterbank van een Renault 15. Maar in 1986 – in volle Koude Oorlog, je moet maar durven – ruilde m’n vader de Renault om voor een beige Lada 2105 – in wezen een 2107 maar met een 1,3-literblok in plaats van een 1,5. Tot 1996 hebben we dan ook alle mogelijke Lada-jokes mogen aanhoren: de tennisbal op de trekhaak, de ‘twee-ruitenwissers-voor-m’n-Lada’-ruil, de ‘voltanken-om-de-waarde-te-verdubbelen’-grap, enzovoort.

Toegegeven, een 2105 starten deed heel de straat schrikken, de deuren kraakten verschrikkelijk en het stuur vertoonde af en toe inciviek gedrag. Het – in 1986 al twintig jaar oude – Fiat 124-onderstel had trommelremmen in plaats van schijfremmen en de ophanging mikte op Russische wegen in plaats van rijdynamiek. Geen DRIVR dus. Maar toch: vanop de verbazingwekkend zachte achterbank heb ik jarenlang allerlei landschappen aan me voorbij zien daveren glijden. Koffer vol, imperiaal op het dak en de Lada was ’s zomers een onafscheidelijke reisgezel voor m’n ouders, m’n zus en mezelf. En het cliché klopte: hij startte altijd.

In de jaren negentig haalde de vooruitgang Lada echter onverbiddelijk in: steeds strengere milieu- en veiligheidseisen – en de opkomst van heel wat Koreanen – deden de 2105/2107 in de EU door de achterdeur verdwijnen. Ook bij het grote publiek geraakte de oer-Lada in de vergetelheid – een opgemerkte passage in Top Gear niet te na gelaten. Afgelopen maand trok ook AvtoVAZ definitief de stekker uit de productie. Spasiba, Lada, voor deze opflakkering van jeugdsentiment.

Share Button

7 Responses

  1. bAAx says:

    I sympathise, mijn eerste wagen was een 2101 😉

    Zeer geliefd, tot op een dag een cilinder de geest gaf.

    • Ken Divjak says:

      Hola bAAx, een Keltische drift-Lada of wa!?;)

      • bAAx says:

        Super 🙂 Keltische tunes, Hongaarse nummerplaten 😀 Van wat ik me kan herinneren had je inderdaad slavische voorarmen nodig om het ding rond te sturen..
        Had ik toen maar al lucht geroken van het soort fratsen als in je filmpje.. maar ik was nog zo groen dat zelfs niet eens wist of het RWD dan wel FWD was..

  2. Pieter Ameye says:

    Ik vraag mij af of Paul Sherwood zijn Lada by Lotus nog in zijn garage heeft staan.

  3. dieter says:

    Tijd om er ene voor een prikje in huis te halen!
    ;o)

    Ik hoorde afgelopen week dat in de Russische “Lada”-fabrieken dik 100.000 man rondlopen (dus het aantal van een goeie 20 Ford-Genk fabrieken).

    Binnenkort zullen ze wel een flinke omscholingscursus moeten gaan volgen ; Renault-Nissan-Dacia heeft ondertussen dik 70% van AvtoVAZ in handen waardoor het meer dan waarschijnlijk zal zijn dat Dacia-modellen-met-Lade-embleem op de Russische markt gaan verschijnen.

Leave a Reply