DRIVR

Quali GP Spanje: Veel meer dan Hamilton’s Pole
UPDATE: Maldonado op Pole !

UPDATE: Een tekort aan uitloopbrandstof kost Hamilton de Pole…

Het is een maf F1-seizoen. Zo maf dat zelfs het voor elk team overbekende circuit van Barcelona voor enorme verrassingen zorgt. Lewis Hamilton op pole was misschien niet schokkend, maar wie had gedacht dat Pastor Maldonado en Fernando Alonso hem zouden vergezellen naar de persconferentie?

Zuinig met het zwarte goud, dat was het motto gisteren, maar zeker ook tijdens de kwalificatie van vanmiddag. Met de hoge asfalttemperaturen in Barcelona was het voor diverse teams zaak om zo veel rubber te sparen als mogelijk was. Dat moest wel leiden tot fouten, zowel stuurfouten als beoordelingsfouten, en aldus geschiedde.

Contrast tussen Maldonado en Senna

Hoe zuinig de teams met hun rubber waren, bleek wel uit het feit dat in Q1 niet eens de langzaamste teams meteen naar buiten kwamen. Het duurde even voordat het beeld van de eerste 20 minuten duidelijk werd, want de topteams kozen elk een andere richting. McLaren en Mercedes probeerden ‘t te redden met één langere run op de harde banden, ook al ging Maldonado in de Williams flink wat harder op de softs. Red Bull daarentegen ging meteen naar buiten voor één vluggertje op de zachte banden, wat erop duidde dat zij zich juist op de harde banden prettiger voelden voor de race.

Met de golf aan outsiders en middenmoters die op de softs voor een plaatsje in Q2 gingen, waarbij met name de Lotussen hard gingen, werd het alsnog link voor Schumacher en Hamilton. Voor hen zat er niets anders op om ook een setje zacht rubber op te roken. Aan de staart van het veld ging het niet goed voor Senna, die bij lange na niet in de buurt kwam van de tijden van Maldonado en in zijn laatste poging om Vergne van de 17e plaats te verdringen achterstevoren ging in een Williams die er een stuk lastiger uitzag dan die van zijn teamgenoot. Verder blonk Charles Pic uit voor Marussia door wederom sneller te gaan dan Timo Glock.

Button en Webber eruit in Q2

In Q2 koos Lewis Hamilton voor de aanpak ‘De eerste klap is een daalder waard’. Met een tijd die op dat moment een seconde sneller was dan de rest, was de Brit gauw klaar. Achter hem meldden de twee Lotussen zich met rappe tijden, maar de echte sensatie volgde pas na het verstrijken van de tijd. Eerst schoven de Force India’s de toptien in, toen nestelde de Sauber van Pérez zich tussen de twee Lotussen. Alonso had zich toen ook al veiliggesteld.

Maar toen waren we nog lang niet klaar. Vettel ging nog wel naar buiten om het vege lijf te redden, maar Webber dacht dat het wel goed zat. Hij had verkeerd gerekend, net als Jenson Button. Die was wel naar buiten gegaan, maar zocht tevergeefs naar de juiste balans in de auto. De Mercedessen stonden op dat moment buiten de toptien, maar duwden de Force India’s weer naar buiten. Toen Pastor Maldonado opzien baarde met een fenomenale snelste tijd en Kobayashi zijn Sauber op de laatste benzinedampen de toptien in joeg, was het pleit ook beslecht voor Webber en Button.

Vettel haakt af

Vettel was dus wel Q3 binnengeglipt, maar zou hij ook voor de pole gaan? In het geheel niet, want er gebeurde waarmee Red Bull gisteren al had gedreigd: diverse teams (waaronder Red Bull zelf, zo bleek nu) zouden volgens het team uit Milton Keynes Q3 totaal opgeven om er goed voor te staan voor de race. Zo gebeurde het dat Lewis Hamilton na vijf minuten de enige was met een tijd, terwijl Vettel alleen naar buiten was gegaan om een achtste startpositie veilig te stellen ten opzichte van Schumacher en Kobayashi. En logisch was ‘t ook: al zijn softs had hij immers in Q1 en Q2 opgebruikt.

In de laatste minuten zagen we gelukkig toch nog actie – en hoe. Eerst verbaasde Alonso door Räikkönen te verslaan, vooral omdat Massa namens Ferrari weer eens nergens te bekennen was. Ook Grosjean kwam niet aan de tijd van de Spanjaard, maar bevestigde wel zijn reputatie als kwalificatiewonder door zijn teamgenoot af te troeven. Maar toen moest de sensatie van Q1 en Q2 nog met scheepsrecht komen: Pastor Maldonado zette zijn Williams even op pole. Een prachtig cadeau voor Sir Frank, die weer eens aanwezig was. Goed, Hamilton dook er zoals verwacht nog onder, maar aan het slot hadden we wel een topdrie die paste bij het seizoen tot dusver: totaal maf. (Hoewel een topdrie van McLaren, Williams en Ferrari ooit de normaalste zaak van de wereld was.)

GP Spanje, Barcelona, kwalificatie, 12 mei 2012

1e rij
Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’21″707 – Q3
Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1’22″285 – Q3
2e rij
Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 1’22″302 – Q3
Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 1’22″424 – Q3
3e rij
Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 1’22″487 – Q3
Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 1’22″533 – Q3
4e rij
Nico Rosberg (Mercedes W03) – 1’23″005 – Q3
Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – no time – Q3
5e rij
Michael Schumacher (Mercedes W03) – no time – Q3
Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – no time – Q3
6e rij
Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’22″944 – Q2
Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 1’22″977 – Q2
7e rij
Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 1’23″125 – Q2
Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 1’23″177 – Q2
8e rij
Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’23″265 – Q2
Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’23″442 – Q2
9e rij
Felipe Massa (Ferrari F2012) – 1’23″444 – Q2
Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 1’24″981 – Q1
10e rij
Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1’25″277 – Q1
Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1’25″507 – Q1
11e rij
Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 1’26″582 – Q1
Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1’27″032 – Q1
12e rij
Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1’27″555 – Q1
Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 1’31″122 – Q1

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun.com]

Share Button

4 Responses

  1. Nagekomen bericht: de stewards hebben Lewis Hamilton gediskwalificeerd, omdat hij zijn auto niet onder eigen kracht en met nog minstens een liter benzine ter controle naar de pits wist te brengen. Een auto mag alleen langs de baan worden geparkeerd vanwege een technische reden (‘force majeure’), niet vanwege een tekort aan brandstof – anders zou iedereen gaan kwalificeren met brandstof voor één rondje minder.

    Hamilton mag nog wel aan de race deelnemen, net zoals Karthikeyan dispensatie kreeg ondanks dat hij te langzaam reed, maar moet wel helemaal achteraan starten. De diskwalificatie van de Brit betekent dat Williams na Nico Hülkenberg in 2010 opnieuw een verrassende polesitter levert: Pastor Maldonado! De Venezolaan beschikte de hele sessie over een perfect afgestelde Williams en zat erbovenop. De nieuwe topdrie, met Maldonado, Alonso en Grosjean, is dus zo mogelijk nóg onwaarschijnlijker…

  2. Mee says:

    Hamilton gaat morgen niet blij rondrijden (met reden!)…

  3. VishnuSixDix says:

    Ik ben zwaar gedegouteerd door die beslissing.

  4. Kenny says:

    @ Vishnu: gedegouteerd? Is dit niet logisch dan? Dit zijn nu eenmaal de regels. Als ze dit door de vingers zagen, dan zal ieder team bij de quali van de volgende GP hetzelfde trucje uithalen.
    Dit was trouwens een vergissing van het team. Een technieker zou er te weinig brandstof in gevuld hebben…

Leave a Reply