DRIVR

F1 Review: Catalunya, Spanje (GP 5/20 2012)

Het was lange tijd misschien niet de allerspannendste race, maar de GP van Spanje van 2012 werd uiteindelijk toch een nagelbijter met een gedenkwaardige uitslag. In een perfect afgestelde Williams-Renault FW34 reed Pastor Maldonado de bookmakers straatarm door zich de thuisfavoriet van het lijf te houden. Wie dit voorafgaand aan dit seizoen – elk seizoen! – had voorspeld, was geheid opgesloten in een gesticht op de hei. Maar dit is 2012, het seizoen dat met elke race maffer wordt.

Al sinds 2004, het einde van het langvergeten tijdperk van Williams-BMW, stond het team uit Grove droog. Tweede (Nico Rosberg, Singapore 2008) was de hoogste klassering die Williams in de dagen na Juan Pablo Montoya en Ralf Schumacher mocht noteren. En om de zege van de van pole vertrokken Maldonado nog sprookjesachtiger te maken: de Venezolaan zelf reikte hiervoor nooit hoger dan de achtste plaats. Aan het begin van de wedstrijd leek het er bovendien op dat Fernando Alonso voor de ogen van zijn landgenoten een nieuwe stunt voor Ferrari ging uithalen.

Schumacher valt weer uit

Het thuispubliek stond in ieder geval meteen op de banken toen Alonso de poleman versloeg in de dragrace naar de eerste bocht. Daarachter hadden Rosberg, Schumacher, Massa en Vergne ook een superstart, terwijl Pérez (lekgereden door de vleugel van Grosjean) in de top tien het grootste slachtoffer was. Na een status quo van een rondje of zeven, waarin alleen Lewis Hamilton met zijn opmars bezig was, was Webber als eerste binnen voor een setje nieuw rubber en een vrije baan voor zich. Een rondje later was Vettel aan de beurt: ook hij koos voor de harde banden, die het team vrijdag zo bevielen.

Hoewel, vrije baan: Webber zat flink klem achter Marussia’s en HRT’s, terwijl Vettel al snel vastliep achter het groepje met Grosjean en Schumacher. Daarin was Bruno Senna – doorgereden en op een tweestopstrategie – betrokken bij twee opstootjes aan het eind van het rechte stuk: eerst vocht hij met Grosjean om de vijfde plaats en daarna kreeg hij Michael Schumacher achterop. Grosjean verloor een endplate van zijn voorvleugel, maar voor Senna en Schumi was het einde oefening. Er was weinig anders van te maken dat Schumacher een beoordelingsfout had gemaakt, hoezeer de veteraan achteraf ook anders beweerde.

Drive-through voor Vettel & Massa

Intussen was Alonso als winnaar uit de eerste reeks pitstops gekomen: zijn voorsprong op Maldonado en Räikkönen groeide van één naar drie seconden, ook al mocht Pastor Maldonado zeggen dat hij één ronde aan de leiding van een Grand Prix had gereden. Zou dat de enige ronde blijven? Terwijl Grosjean met zijn gemankeerde voorvleugel Rosberg van de vierde plaats verdrong, had Mark Webber wél last van een niet-werkende voorvleugel. Hij viel opeens plaatsen terug en was na een neuswissel kansloos voor punten.

Maldonado daarentegen was weer aan het oprukken. Hij liep al in op Alonso, ging nu als eerste naar binnen en pakte na de tweede stop van Alonso ruim de leiding. Vervolgens breidde hij zijn voorsprong uit naar een machtige zeven seconden. Daarachter volgden de Lotussen op inmiddels meer dan tien seconden. Toen kwam het nieuws dat Vettel en Massa een drive-through penalty kregen voor het negeren van geel. Voor de wereldkampioen en WK-leider, die net Rosberg was gepasseerd, was het een dure straf. Als negende kwam hij de baan weer op.

Red Bull wisselt je Vleugels

Het leverde een ontketende Vettel op, want terwijl Maldonado vooraan regeerde, reed de Duitser binnen dezelfde stint terug naar het groepje van Rosberg, Kobayashi en Button. De laatste werd al verschalkt voordat hij zijn banden kon wisselen. Toen was Buttons teamgenoot Hamilton – door zijn gewaagde tweestopstrategie opgerukt naar de vijfde plaats – al naar binnen geweest voor zijn laatste setje banden, waar hij maar liefst 30 ronden mee moest volbrengen. Al het werk van Vettel leek voor niets toen ook hij zijn voorvleugel moest wisselen. Wat was er aan de hand bij Red Bull? Beide voorvleugels hadden geen zichtbare schade.

In de 41e ronde was de leider in de wedstrijd binnengekomen voor zijn laatste stop. Het was schrikken voor de Williams-fans, want niet alleen bleef het linkerachterwiel steken, het was ook wel erg vroeg voor een laatste stop. Alonso kwam pas drie ronden later binnen. Wie zou na 66 ronden als laatste lachen? Maldonado hield de leiding wel, maar Alonso naderde met rasse schreden. Niet zo gek, want Maldonado kreeg als opdracht ‘Let op je banden!’, terwijl Alonso ‘Aanvallen!’ te horen kreeg. Maar net toen Alonso leek door te drukken, stabiliseerde het gat zich op ongeveer een seconde.

Nagelbijtend Einde

Räikkönen, die voorafgaand aan zijn laatste stop nog met de leiders vocht, kwam als vierde op de baan terug, achter Grosjean, maar vloog daarna over de baan. Zijn snelste ronde was ruim een seconde sneller dan de twee aan kop lukte. Al snel lag Kimi weer derde, want zijn teamgenoot moest ook nog altijd naar binnen voor een laatste kwartet banden. Daarna was het de beurt aan de Fransman om de snelste ronde van de race neer te zetten.

En zo kropen we toch nog toe naar een nagelbijtend einde van de race. Alonso had simpelweg gekozen voor een afkoelingsperiode en ging er met tien ronden te gaan alsnog vol voor. Zijn aanval bleek van korte duur: na een rondje of drie liep Alonso’s Venezolaanse tegenstander weer uit. Maar ook de Lotussen waren hard aan het inlopen: in dat tempo zouden ook zij in de laatste ronde op de hielen van Alonso zitten. Wat verder naar achteren was Vettel aan het oprukken ten koste van de McLarens en Nico Rosberg – met Kobayashi-achtige inhaalacties op onwaarschijnlijke plaatsen – terwijl Koba-san zelf opnieuw voor vermaak zorgde in zijn strijd met Rosberg: na een mislukte poging wist de Japanner de vijfde te ontfutselen van de Mercedes-coureur.

Titel naar Mister Consistency

Aan de kop had Pastor Maldonado de race intussen op zak. Tot vandaag was Johnny Cecotto met een zesde plaats de Venezolaan die het hoogste had gescoord in een GP. De veelvoudig motorkampioen werd echter stevig uit de geschiedenisboeken gereden door de foutloze prestatie van zijn landgenoot. De GP2-kampioen van 2010 kan nu de status van nationale held en Venezolaans sportman van de 21e eeuw nauwelijks meer ontlopen.

Vijf winnaars in vijf verschillende auto’s, waarvan de laatste qua onwaarschijnlijkheid gelijkstaat aan het CDA dat de volgende verkiezingen wint. Na het volkomen mislukte seizoen 2011 leek Williams meer vergane glorie dan ooit. Met twee ‘pay drivers’ begon het team aan het nieuwe jaar; niets in het voorseizoen wees op een wederopstanding. Maar dankzij de Pirelli-tombola verscheen daar opeens Pastor Maldonado als duveltje uit een doosje. Met zoveel onvoorspelbaarheid wordt de vraag welke Mister Consistency dit jaar de titel gaat winnen. Vettel en Alonso voeren nu samen de ranglijst aan, waarbij Alonso’s positie nog knapper is dan die van Vettel. Hoewel, hoe kunnen we nu nog zeggen welke auto beter of slechter is? In Maleisië was de Sauber de beste, dit weekend de Williams. Over twee weken is Monaco aan de beurt. Boodschap aan de bookmakers: all bets are off.

GP Spanje, Barcelona, 13 mei 2012

1 – Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 66 ronden, 1:39’09″145
2 – Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 3″195
3 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 3″884
4 – Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 14″799
5 – Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 1’14”641
6 – Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 1’17”576
7 – Nico Rosberg (Mercedes W03) – 1’27″919
8 – Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4/27) – 1’28″100
9 – Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4/27) – 1’25″200
10 – Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 1 ronde
11 – Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 1 ronde
12 – Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1 ronde
13 – Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1 ronde
14 – Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 1 ronde
15 – Felipe Massa (Ferrari F2012) – 1 ronde
16 – Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
17 – Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
18 – Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 2 ronde
19 – Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 3 ronde

Snelste ronde: Romain Grosjean, 1’26”150

Uitgevallen
38e ronde – Sergio Pérez
36e ronde – Charles Pic
23e ronde – Narain Karthikeyan
13e ronde – Michael Schumacher
13e ronde – Bruno Senna

WK coureurs
1. Vettel en Alonso 61; 3. Hamilton 53; 4. Räikkönen 49; 5. Webber 48; 6. Button 45; 7. Rosberg 41; 8. Grosjean 35; 9. Maldonado 29; 10. Perez 22; 11. Kobayashi 19; 12. Di Resta 15; 13. Senna 14; 14. Vergne 4; 15. Hülkenberg 3; 16. Ricciardo, Massa, Schumacher 2.

WK constructeurs
1. Red Bull 109; 2. McLaren 98; 3. Lotus 84; 4. Ferrari 63; 5. Mercedes en Williams 43; 7. Sauber 41; 8. Force India 18; 9. Toro Rosso 6.

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun]

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Maldonado’s overwinning werd overschaduwd door brand in de Williams-pitbox met enkele gewonden – waarschijnlijk veroorzaakt door ontstoken brandstof:

  2. Eric says:

    De race was vooral spannend om wat kon gebeuren, niet om wat er gebeurde. Wel mooi dat er weer een andere racewinnaar is. Andere jaren was dat wel anders! Kijk uit naar Monaco. Misschien dat ik voor het eerst zelfs de kwalificatie ga kijken…

Leave a Reply