DRIVR

Test: Maserati GranTurismo MC Stradale

Meer pk’s en een fikse gewichtsreductie: dat is wat de MC Stradale voor zijn (aspirant) bezitters in petto heeft. Het resultaat van een lichte ECU-remap bovenop een uitgekiend dieet met ingrijpende aanpassingen aan onder andere de luchtgeleiding en de remmen. Of de comfortabele GT die de Maserati GranTurismo is zo’n explosieve metamorfose goed verteert?

De drietand heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om de complete aërokit van de GranTurismo van een update te voorzien. Knowhow van de Maserati Corse one make racingseries levert zo een frisse smoel met aangepaste zijschorten en een specifieke achterzijde, waarbij de dubbele uitlaten naar boven zijn verplaatst om de diffuser optimaal te laten renderen. Binnenin is de achterbank ingeruild voor een rolkooi, terwijl vooraan twee Sabelt-kuipen domineren. Die bieden niet enkel de nodige steun maar door hun verlaagde zitpositie is de ergonomie beter en de hoofdruimte genereuzer dan ooit – zelfs voor Divjakken. De optionele harnassen dragen dan weer bij aan het drama van de MC Stradale en zijn wat ons betreft een absolute must.

De atmosferische 4.7 liter V8 ziet zijn vermogen gepromoveerd van 440 naar 450pk (460 vanaf medio 2012) bij 7.100 glorieuze toeren, het koppel met 20Nm naar 510Nm bij 4.750tpm. Samen met kortere versnellingsratio’s in de lage verzetten en een iets hogere zesde daalt de klassieke sprint met 0,3 seconden naar 4,6s om zo de eerste productie-Maserati te creëren die de magische grens van 300km/h kraakt. Maar in de praktijk is het vooral de gewichtsreductie die opvalt. Met name de grote daling in onafgeveerde kilo’s doet deze GranTurismo wonderen. Die gaat op conto van de ultralichte twintigduimers en de standaard carbon ceramische schijven die eindeloze bijtkracht combineren met veel remgevoel – zelfs wanneer ze koud staan. De adaptieve Skyhook-ophanging is dan weer ingeruild voor goed gebalanceerde passieve veren en dempers die de MC Stradale – mede dankzij zijn lange wielbasis – zelfs onverwacht comfortabel maken. 100% hardcore is de circuitgeïnspireerde Italiaan dan ook niet, en dat is toch een verrassing van formaat.

110kg gepluimde kilo’s ten spijt is de Stradale – met zijn stalen chassis en dito koetswerkpanelen – nog altijd geen pluimgewicht, laat staan dat 450pk anno 2012 als grensverleggend geklasseerd worden. Desalniettemin ligt het sensatiegehalte bijzonder hoog dankzij het zoetgevooisd gerochel van de flat crank V8. Met zijn piekvermogen helemaal bovenaan en de in 60 milliseconden schakelende elektrohydraulische bak met stuurflippers schittert de GranTurismo als nooit tevoren.

Bovendien erft deze special de terugschakelfunctie van grote broer 599 GTO, waarbij het volstaat om de ‘-’ lepel naar je toe getrokken te houden om de elektronica zelf zoveel mogelijk te laten terugschakelen. Fijn stuurgevoel ook, met een snel rack en rijkelijk grip van de vlot communicerende voortrein. Kortom: genoeg om de MC tot Master of Ceremony van het GranTurismo-gamma te verheffen, oftewel een junior-Ferrari aan democratische Maserati-prijzen. Nuja, democratisch…

Maserati GranTurismo MC Stradale

Plus Min
+ Heerlijke straatracer… - …maakt nog geen circuitvreter

Weggecijferd

Motor 4.691cc, atmosferisch
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 450 pk (460 mid 2012)
Koppel 510 Nm
Gewicht 1.770 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,6 s
Topsnelheid 301 km/h
Gem. testverbruik (niet gemeten)
Prijs 154.880 euro
Fiscale PK 24

Verdict

Share Button

5 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Pieter:
    op de teaserfoto op FB & in onderstaande video is er sprake van verschillende modes:

    Kan je die even toelichten, als in ‘wat zijn de invloeden andere dan op de klep in de uitlaat’?

    • Pieter Ameye says:

      Er zijn drie verschillende settings: Normal (auto), Sport (auto) en Race. Sport schakelt automatisch een versnelling lager en schakelt in de auto stand uiteraard ook later op en sneller terug. Race is nieuw en dwingt de bestuurder om zelf te schakelen. Ook schakelt de ‘bak automatisch twee trappen terug wanneer je de stand activeert.

      Dan pas gaan de by-pass kleppen in de uitlaat volledig open met het typische gebrul als gevolg. Hier pas valt op dat er 25kg geluidsisolatie ontbreekt – met soms zelfs pijnlijke trommelvliezen aan bepaalde toerentallen tot gevolg.

      De versnellingsbak is uiteraard niet zo slick als de DSG-units bij vele collega’s, maar draagt echt wel bij aan de sensatie door zijn mechanische interactie met zijn bestuurder en presteert werkelijk fabuleus op de downshifts.

  2. Dirk VR says:

    Degelijke review heren! Altijd een van mijn favorieten geweest trouwens. Maar is het verschil nu echt zo groot tegenover de S?

    • Pieter Ameye says:

      Toch wel. Wie rijdynamiek hoger quoteert dan intrinsiek comfort is bij de MC aan het juiste adres. Toch vaart de auto een eigenzinnige koers die nog het meest te vergelijken valt met de eerste generatie CLK63 AMG Black Series. Echte puristen slaan deze denk ik over voor het echte werk à la GT3 (RS) en consorten.

  3. Kristof says:

    Nog beter geluidsfragment:

Leave a Reply