DRIVR

Vanaf 1 juli: 3 EU-Categorieën voor Nieuwe Banden

‘De waarheid ligt in het midden’, het is een – euh – waarheid als een koe. De Europese droom voor de ene, regelneverij volgens de andere, en de realiteit die zich daar dus ergens tussenin bevindt. Dat de DRIVR zich meestal aan het sceptische uiteinde van het eurospectrum ophoudt, is hoegenaamd geen verrassing en bleek ook in onze bandenpost van drie jaar geleden. De deadline van die bandenverordening nadert. Hoog tijd voor een update.

De verordening zelf werd eind 2009 bekrachtigd. Niet bepaald pleasing to the eye, met kernwoorden als ‘energie-efficiëntie’ en ‘groener vervoer’, maar het komt erop neer dat Europa vanaf 1 juli 2012 bandenproducenten verplicht om hun banden te voorzien van een energielabel, zoals dat ook moet voor huishoudtoestellen, lampen, auto’s (om de C02-uitstoot aan te duiden) en huizen. Vanaf 1 november 2012 moet je lokale rubberboer die informatie duidelijk tonen zodat je bij de aanschaf van een nieuwe set banden een ‘geïnformeerde keuze’ kunt maken ‘op basis van geharmoniseerde informatie’.

Wat komt er dan precies op dat label? Drie categorieën, namelijk verbruik, grip op nat wegdek (beide aangeduid met een schaal van A tot G) en rolgeluid, aangeduid in decibel. Bij de categorie rolgeluid hoort er ook een speakerpictogram met drie haakjes, dat toont of een band luider is dan een Europese norm die nog in de pijplijn zit (drie zwarte haakjes), eraan beantwoordt (twee zwarte haakjes) of er meer dan drie decibel onder zit (één zwart haakje).

Zijn er uitzonderingen? Jazeker: specifieke off-roadbanden, banden die alleen zijn ontworpen voor auto’s die voor 1 oktober 1990 geregistreerd werden, spijkerbanden en banden die alleen dienen voor circuitgebruik. Allicht ook de belangrijkste uitzondering met ons lezersschap in het achterhoofd. Semi-slicks lijken voorlopig dus nog toegelaten, maar hun labels zullen wel een flink eind in het rood gaan.

[Meer info: EU]

Share Button

4 Responses

  1. heidekonijn says:

    Kijk, da’s nog eens nuttige info. Semi slicks op de GTV6 dan maar.
    ‘ auto’s die voor 1 oktober 1990 geregistreerd werden ‘ lijkt me ook nog een leuk achterpoortje 🙂

  2. Peter says:

    Blijkbaar is de grip op droog wegdek van minder belang?

  3. Ken Divjak says:

    En het gevolg daarvan is:

    …dat semi-slicks voorlopig niet verboden worden, maar hun quotering gaat zo laag uitvallen (door het gebrek aan wet weather-grip) dat nog maar weinigen ze zullen (ver)kopen…

    Zoals begin dit jaar voorspeld dus:

    http://drivr.be/2009/06/30/semi-slicks-voor-straatgebruik-illegaal-vanaf-2012/#comment-11534

    • AnthonyG says:

      Het doelpubliek voor semi’s is nu toch al niet jan-modaal met de gezinsauto, maar eerder een niche onder autofanaten, dus waarom zouden ze dan minder verkrijgbaar zijn?

Leave a Reply