DRIVR

Voorbeschouwing: 24h Nürburgring (19 & 20/05)

Wie houdt van Porsches, BMW’s en Audi’s die op het randje worden bestuurd, komt al flink aan zijn trekken met de FIA-kampioenschappen, de Blancpain Endurance Series en de VLN. Maar wil je GT3’s zien zo ver het oog reikt, plus een zooi exoten en een heleboel gelukszoekers? Dan moet je bij het ADAC 24h-Rennen wezen. En dan krijg je de Groene Hel er nog gratis bij ook.

De 24 uur van de Nürburgring is al jaren een klassieker. Maar sinds de VLN Langstreckenmeisterschaft de GT3-categorie heeft ontdekt als bron voor een nieuwe topklasse, stroomt de wedstrijd elk jaar vol met de grootste sterren uit de sportwagenwereld. De #N24 is vandaag groter dan ooit, zeker nu GT3 de maat der dingen is in het FIA GT1, het FIA GT3 (uiteraard), de steeds populairdere Blancpain Endurance Series en natuurlijk het ‘gastheerkampioenschap’ zelf – de VLN. De 24-uurskraker van de ADAC combineert het beste uit al die kampioenschappen tot een gigantisch veld dat nergens ter wereld zijn gelijke kent: niet op Daytona, niet op Spa en niet in Dubai. Le Mans als buitencategorie natuurlijk daargelaten.

Dat is mede te danken aan de ingewikkelde klassenstructuur van de VLN – die ruimte laat voor allerlei experimentele voertuigen en andere one-offs – maar ook voor tientallen amateurs die met hun toerwagen een gooi doen naar een klasseoverwinning. De snelheidsverschillen zijn daardoor enorm, wat de uitdaging voor de toppers alleen maar groter maakt. De traditional valt trouwens vroeg dit jaar, met ook nog een weersvoorspelling die weinig goeds belooft. De kampeerders kunnen hun borst huig dus best natmaken…

Eindelijk een GT3-Winnaar?

De inschrijvingsteller staat dit jaar op 174, dus evenveel als het aantal bochten op de oude ‘Ring. Dat zijn er weliswaar 26 minder dan vorig jaar, het blijft een veld om van te smullen. Vorig jaar droeg de kansberekening ons op om een winnaar uit de maar liefst 28 auto’s in de SP9-klasse voor GT3-auto’s te kiezen maar weer ging er een auto uit een andere klasse met de overwinning aan de haal: de Porsche 997 GT3-RSR uit de SP7-klasse van het overbekende team van Manthey, met een kwartet (al even overbekende) eerdere winnaars achter het stuur.

Deze keer moet het toch echt gebeuren, zo is de algemene opvatting. Maar welke GT3-auto gaat het pleit beslechten? De N24-heersers van Manthey brengen in ieder geval twee 997 GT3-R’s mee. Drie winnaars van vorig jaar – Marc Lieb, Romain Dumas en Lucas Luhr – krijgen gezelschap van Richard Lietz, de teamgenoot van Lieb in het WEC. De Oostenrijker vervangt de vierde winnaar van 2011, Timo Bernhard, die nog altijd herstelt van zijn zware testongeluk in de Audi LMP1 op Sebring. De andere auto krijgt een bijna net zo sterke bezetting: Jörg Bergmeister en Patrick Long (het ALMS-duo van Flying Lizard) delen de GT3-R met Marco Holzer en Nick Tandy, die voor Manthey in de GT Open racen. Andere Porsches? Let op de Falken-auto van Henzler/Dumbreck/Asch/Ragginger en op het Frikadelli-exemplaar waarin onder meer Patrick Huisman en Sabine Schmitz in actie komen. Emmanuel Collard is de kopman bij Haribo.

Oppositie komt traditioneel van BMW, Mercedes en Audi – waarbij de wit-blauwe propeller het merk in vorm is. De Z4 GT3 wint momenteel links en rechts, en wordt in de Eifel op de baan gebracht door een stel ijzersterke teams. Bij Schubert moeten we vooral de auto van Müller/Müller/Alzen/Adorf in de gaten houden, bij Vita4One maken Pedro Lamy, Matthias Lauda, Frank Kechele én Ricardo van der Ende deel uit van de rijdersgelederen. Het topteam uit de Blancpain Endurance Series, Marc VDS, komt voor het eerst naar de Nürburgring. De Belgen zetten het gebruikelijke supertrio Leinders/Martin/Palttala in.

Audi is van de partij met maar liefst zeven R8 LMS Ultra’s. Bij Phoenix zien we alleen maar kanonnen, met auto’s voor Basseng/Haase/Winkelhock/Stippler en Fässler/Mies/Rast/Stippler. Net als Marc VDS maakt het FIA GT-team van WRT zijn N24-debuut, met een bezetting om van te watertanden: Jarvis/Sandström/Piccini/Simonsen. VLN-team Raeder ruilde zijn TT-RS in voor ook een R8 LMS ultra en wist daar het kwartet Biela/Ludwig/Hohenadel/Mutsch voor te strikken. Bij Mamerow en Audi Race Experience rijden namen als Armin Hahne, Michael Ammermüller, Alex Yoong en Marco Werner mee. Mercedes doet het met één auto minder, maar zes SLS AMG GT3’s is nog een respectabel aantal. Bij Black Falcon stappen Dubai-winnaars Jeroen Bleekemolen en Sean Edwards weer in, bij Heico rekenen ze onder meer op Bernd Schneider, Kenneth Heyer, Pierre Kaffer en Christiaan Frankenhout.

Het SP9-veld wordt gecomplementeerd door McLaren MP4-12C’s, Aston Martin Vantage GT3’s en Corvette GT3’s. In de Macs van Dörr Motorsport zien we niemand minder dan Peter Kox en Lucas Di Grassi, in die van Gemballa schuift Nick Heidfeld aan. Aston Martin komt met een ploeg fabriekscoureurs de lokale helden versterken: Darren Turner helpt de jonge gebroeders Stuck, Tomas Enge en Stefan Mücke zitten met Fredy Barth en Oliver Mathai in de andere auto. Tot slot mogen we de Corvette van Haribo niet uitvlakken, met sterren als Richard Westbrook en Jan Magnussen aan boord.

A8 met automaat, oogstrelende P4/5, Toyota GT86 – kies maar…

En dan is al het leuks in de andere klassen nog niet vermeld. In de SP7-klasse rijden weer een boel speciaal geprepareerde 997’s en Cup-auto’s, vergezeld door een Nissan 370Z. De kans dat de eindzege weer naar de SP7-auto gaat, is overigens echt klein. En de SP8-klasse dan? Daar zitten aardige outsiders bij, laten we het zo stellen. Veel Japans en Koreaans geweld, zoals een tweetal Lexus LF-A’s, Nissan GT-R’s en Hyundai Genesissen. Eén GT-R kent de begerenswaardige bezetting Krumm/Suzuki/Hoshino/Tanaka. Maar de mafste inschrijving in SP8 is ongetwijfeld een Audi A8 met automaat! Tot slot kijken we natuurlijk graag naar de oogstrelende P4/5 Competizione met startnummer 1, het unieke prototype van Jim Glickenhaus met onder meer Fabrizio Giovanardi en Nicola Larini achter het stuur.

In de kleine klasse SP3 zien we het 24-uursdebuut van twee Toyota GT86’s. Eentje heeft drie grote namen uit de Formula Nippon aan boord, de andere wordt medebestuurd door Natascha Gachnang, dus daar zal het niet aan liggen. In het veelkleurige palet van klassen krijgen ze gezelschap van talloze M3’s, Leons, Scirocco’s, Mini’s, Clio’s en allerhande diesels. Het maakt de ADAC 24h-Rennen in ieder geval uniek onder het scala van 24-uursraces waaruit een mens tegenwoordig kan kiezen.

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun]

Share Button

Leave a Reply