DRIVR

Review: Audi wint 24 Uren van de Nürburgring 2012

Een korte definitie van de 24 uur van de Nürburgring? Een race tussen 200 auto’s met aan het eind een Porsche van Manthey die wint. Tot vorig jaar klopte die definitie als een bus, maar dit jaar kwam de sterrenauto van Manthey dramatisch aan zijn einde. Kansloos voor de zege trouwens, want Audi had toen de strijd al in zijn voordeel beslecht. Kortom: de nieuwe duivels van de Groene Hel komen uit Ingolstadt.

Zenuwslopend, zo kon deze jubileumeditie van de ADAC 24h-Rennen het beste worden omschreven. Tot een uur voor het eind was het spannend in de 40e 24 uur van de Nürburgring; BMW had via de auto’s van Schubert weliswaar het voortouw genomen, maar vanaf zondagochtend werd het een strijd tussen de Audi’s van Phoenix en Mamerow en de Mercedessen van Heico. Uiteindelijk was het de Audi R8 LMS ultra no.3 van Marc Basseng, Markus Winkelhock, Christopher Haase en Frank Stippler die aan het langste eind trok.

De manier waarop de Audi de finishvlag pakte, was echter nooit gezien. De Porsche van Manthey met veelvoudig winnaars Lieb, Dumas en Luhr en vierde man Lietz viel met nog één ronde te gaan stil voor de hoofdtribune, net over de streep. De GT3-R had zich na een zware dag net weer teruggevochten naar een strijd om de derde plaats met de SLS van onder meer Christiaan Frankenhout, maar kwam roemloos aan zijn einde, ongeklasseerd. De gehavende auto zou nog meer klappen krijgen, want een Clio had de stilgevallen Porsche niet gezien: vol ploegde het Renaultje achterin. De winnende Audi moest vervolgens door de brokstukken waden om de overwinning zeker te stellen.

BMW hardloper en doodloper

24 uur eerder had de Schubert BMW van Müller, Müller, Alzen en Adorf het eerste initiatief genomen, maar de Z4 kreeg al snel gezelschap van de Heico Mercedes van Bernd Schneider & co, de Phoenix Audi van Fässler/Rast/Mies/Stippler en de ROWE Mercedes die werd aangevoerd door ALMS-coureur Klaus Graf. Ook de andere Phoenix Audi van de latere winnaars voegde zich al snel bij de strijd om de leiding. De hele nacht werd een kwestie van uithouding, zoals het een 24-uursrace betaamt, waarbij de leiding voortdurend heen en weer schoof. Na verloop van tijd begonnen de Schubert BMW en de eerste Phoenix Audi zich af te scheiden van de concurrentie, maar toen kwam de BMW onverwacht binnen: kapotte aandrijfas. Opeens hadden de Audi’s van Phoenix de twee kopposities in handen.

Ze hadden het rijk niet voor zich alleen. De SLS van Graf en consorten zat hen op de hielen, terwijl ook de tweede BMW van Schubert met onder meer Claudia Hürtgen en Dominik Schwager kwam opstomen. Die kregen zelfs beurten aan de leiding toen de Audi no.2 met schade terughinkte naar de pits, verrast door de regen, uitgeschakeld voor de zege. En verrassing: de Porsche van Manthey, die 17 uur lang had geworsteld met te lange pitstops, was nu toch doorgestoten naar de vierde plaats. Nu hadden we dus Audi versus Mercedes versus BMW versus Porsche. Het was een redelijke gok dat er een Duits merk zou winnen, maar welk?

Uitputtingsslag tot laatste ronde

De schadegevalletjes bleven intussen komen. Zo caramboleerde de R8 met no.9 – vijfde op dat moment – bij Pflanzgarten tussen de vangrails links en rechts. Maar er was ook volop andere pech. De SLS van Graf viel weg uit de kop met een kapotte schokdemper, waarna ook de BMW van Schubert en de Porsche van Manthey langdurig in de pits moesten verblijven. Daardoor schoof de Audi van Mamerow de topdrie in, met als doelwit de Heico Mercedes van Bernd Schneider op de tweede plaats. Vooraan had de Audi no.3 daardoor eindelijk een ronde voorsprong gekregen: tot op dat moment nog niet vertoond voor de leider in de wedstrijd.

Koel reed Frank Stippler vervolgens de race uit voor zijn teamgenoten Basseng, Winkelhock en Haase, gevolgd door de Mamerow Audi van Christian Mamerow, Armin Hahne, Michael Ammermüller en Christian Abt, maar daarachter zou er nog van alles gebeuren. Eerst ging de wedstrijd voor de Mercedes van Schneider in rook op toen de V8 in zijn SLS de geest gaf. De strijd om de derde plaats ging daardoor opeens tussen de zusterauto van Pierre Kaffer, Lance David Arnold, Andreas Simonsen en Christiaan Frankenhout en de Porsche van Manthey Racing, na de zoveelste opmars door de toptien. Maar dat duel ging dus als een nachtkaars uit toen de Porsche in de laatste ronde stilviel. Of noem ‘t maar een nachtkaars als je een Clio hard op je achterbumper krijgt.

Tot de vroege uitvallers behoorde de SLS van Jeroen Bleekemolen, die na 45 minuten een klapband kreeg op de Döttinger Höhe. Ook de McLarens waren snel van het strijdtoneel verdwenen, het exemplaar van Gemballa met Klaus Ludwig achter het stuur zelfs na een enorme crash met twee achterblijvers die een brokkenspoor van ruim 200 meter veroorzaakte. Want ook dat is de ADAC 24h-Rennen: altijd op je hoede blijven, want het ongeluk zit in het kleinste hoekje. Audi werd er deze keer het minste door getroffen: deze 24 uur hebben ze in ieder geval al binnen. In juni de volgende?

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun]

Share Button

4 Responses

  1. Duckie 'RS says:

    …maar dit jaar kwam de sterrenauto van Manthey dramatisch aan zijn einde…

  2. Ken Divjak says:

    En niet te vergeten: de schitterende vierde plaats voor de Belgische Z4 van het Marc VDS-team met onder andere Bas Leinders aan het stuur!

    De SLS van Graf heb ik ‘live’ zien uitvallen terwijl de Phoenix R8 hem – letterlijk – op de hielen zat na 18u racen. Straks eens kijken of ik dat screenshot (heeft op onze Facebook gestaan) nog kan opsnorren.

    Was die SLS niet uitgevallen met ophangingsschade, dan was de suspense naar de finish toe nog groter geweest!

    PS: Het valt mij wel op dat de edities met échte fabrieksteams (zoals een paar jaar terug met de Porsche 911 Hybrid & BMW M3) nog meer emoties losmaken – of ligt dat aan mij?

  3. xtr says:

    idd, BMW vermeldde het succes van Leinders&Martin&co slechts TERZIJDE en Nico Verdonck&team werden ook 2de in hun klasse

    SLS op Döttinger Höhe: dat accident had ik NIET willen beleven

  4. Ken Divjak says:

    Dat moet die Cayman-piloot ook gedacht hebben…

Leave a Reply