DRIVR

Test: Dacia Lodgy

Of ik meekon op een perspresentatie, wou de PR-dame van Renault weten. Even naar Marrakesh, de vallei van de Ourika in, een nieuwe auto uitproberen en weer terug. Geen idee wat er nog zoal op zou kunnen staan, maar één ding mag ik al schrappen van m’n lijstje things to do before you turn 30: autorijden in Afrika.

En toch moest ergens een catch zijn. Die kwam al snel bovendrijven: het lokale vervoermiddel waarmee ik de uitlopers van de Atlas in zou scheuren was geen nieuwe RS, maar… de Dacia Lodgy. Over lijstjes gesproken: de Lodgy komt er haast nergens in voor. Tenzij in m’n lijstje auto’s waarvan ik het bestaan alweer vergeten was. Ten onrechte eigenlijk, want vooral de Duster duikt dezer dagen bijzonder frequent op in het straatbeeld, en Renault kan in het algemeen best tevreden zijn met zijn Roemeense dochter.

Maar terug naar Afrika. In Marrakesh – dat een week eerder een heuse zondvloed over zich heen kreeg maar nu in de lentezon blaakt – word ik meteen voor de leeuwen gegooid: ik zou me al toeterend en gesticulerend een weg moeten banen door de medina om uren later helemaal horendol in het hotel aan de andere kant van de stad te arriveren. Althans, dat was het doemscenario dat zich op voorhand in m’n hoofd afspeelde. In feite moet ik gewoon de ingebouwde Media NAV – een van de usp’s van de Lodgy want gebruiksvriendelijk en goedkoop – volgen tot aan de tussenstop ergens boven op een heuvel, en van daar gaat de reis verder naar het hotel. Nog snel een laatste muntthee for the road, en ik kan me gaan onderdompelen in de Afrikaanse (verkeers)jungle.

De route leidt me gelukkig meteen weg van het centrum en recht de Ourikavallei in. Onderweg rolt het ene na het andere fantastische landschap zich af op m’n voorruit. En ik zit er midden in. Verkopers aan de kant van de weg die hun koopwaar tonen als je ze passeert, schapenhoeders die hun kudde met alle tijd van de wereld opzij drijven, kinderen die voetballen in het zand, vrachtwagens die de hele breedte van de weg inpalmen en waarvoor je maar beter even de berm induikt, tonnen bromfietsers met een, twee of soms drie passagiers, en oude Peugeots, Renaults en opvallend veel Dacia’s. Opvallend, maar geen toeval.

Evenmin is het toeval dat Renault de Lodgy precies in Marokko voorstelt. Die wordt namelijk gebouwd in een gloednieuwe fabriek in Tanger. Officieel omdat de Roemeense Dacia-fabriek in Pitesti haar maximumcapaciteit stilaan heeft bereikt, maar tussen de regels door vangen we op dat de loonkosten zelfs in Roemenië te hoog worden. Aan de goeie zijde van de medaille zorgt de nieuwe fabriek voor een economische heropleving van Noord-Marokko, een regio die vaak minder goed overeenkomt met het Marokkaanse centrale gezag.

Alle vrees ten spijt ontpopt de Lodgy zich op dag één tot een aangename reisgezel. Toegegeven, schoonheidsprijzen zal hij niet wegkapen en vanbinnen lijkt hij soms bikkelhard – een beetje zoals Maggie De Block, quoi – maar je hebt wel zeeën van ruimte en zit best comfortabel, een beetje zoals heur kleding. De Dacia verteert de minder kwalitatieve Noord-Afrikaanse wegen uitstekend – z’n onderstel is daar specifiek voor aangepast – en laat zich behoorlijk aangenaam sturen en schakelen. De 1,5-liter dCi van 110 pk, die je overigens ook in een 90 pk-versie met vijfbak kunt krijgen, is stil en vlot, maar trapt met 240 newtonmeters bij 1.750 toeren ietwat op z’n adem wanneer we verder de vallei intrekken en de wegen iets steiler worden. Alleen dan verheft de diesel z’n stem uitdrukkelijk, op vlakkere stukken houdt hij zich opvallend op de achtergrond.

Op dag twee van het Afrika-avontuur kan ik de rest van het Lodgy-gamma proberen. Ik hou de ritten met de 1.6 MPI – de prijskraker slash benzinedinosaurus van 85 pk– en de 1.5 dCi van 90 pk bewust kort om naar de sleutels van de 1.2 TCe (115 pk, 190 Nm) te hengelen. Prima idee van Dacia om de Lodgy een van de modernere Renault-motoren mee te geven, al zal die bij ons niet meteen verkrijgbaar zijn. De TCe houdt zich net als de dCi op de achtergrond, maar maakt graag toeren en herneemt en schakelt opnieuw vlot. Alleen een zesbak zou hem niet misstaan.

Deze Dacia blijft vooralsnog geen spek voor onze DRIVR-bek, al kunnen we z’n raison d’être best begrijpen. Wie gewoon veel plaats wil en daar weinig aan wil spenderen, kan wel wat met de 4,5 meter lange Lodgy. Koop hem met vijf plaatsen en je kofferruimte vertoeft in Espace-kringen. Klap de achterbank op en je speelt mee met de Grand Scénic. Maar er hangt ook een keerzijde aan het lage prijskaartje: de basisversie is zo goed als kaalgeplukt. Leg wat meer neer voor een uitrustingsniveau hoger, en je krijgt alles wat je nodig hebt – maar ook niet meer. Een keuze van het verstand dus.

Dacia Lodgy 1.5 dCi 110

Plus Min
+ Budgetvriendelijke diesel… – …maar mocht wat krachtiger

Weggecijferd

Motor 1.461cc, turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 107 pk
Koppel 240 Nm
Gewicht 1.205 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,6 s
Topsnelheid 175 km/h
Gem. verbruik 4,4 l/100 km
Prijs 13.890 euro
Fiscale PK 8

Verdict

Share Button

3 Responses

  1. dieter says:

    Dacia is erg goed bezig en de toekomst zal nog rooskleuriger worden als ze binnenkort als LADA in de “USS of R” verkocht zullen worden.

    Marokko is een heel erg mooi land om (vooral) met de motorhome te doorkruisen…!
    Heerlijk!
    ;o)

  2. electroshock says:

    Aha, Renault en trois couleurs:

    une version communiste à la Lodgy
    une version peuple à la Kangoo
    et une version capitaliste à la Citan

    Als de engelsen hunnen handgranaten niet kunnen slijten op de internationale wapenmarkt, er is nog een TG-presentator die ze binnenkort weer wél kan gebruiken.

  3. Ken Divjak says:

    Die aanpak heeft CEO Ghosn alvast geen windeieren gelegd.

    Hij vertegenwoordigt namelijk één van de weinige Europese merken die – naast de Duitse premiumconstructeurs – winstcijfers kan voorleggen voor 2011, terwijl zijn concullega’s allemaal honderden miljoenen in het rood kijken…

    En ondertussen bouwt Renault wel gezellig top-RS’en en zelfs weer Alpines:

    http://drivr.be/2012/05/25/officieel-renault-alpine-a110-50/

Leave a Reply