DRIVR

Officieel: Wat gedacht van een Alfa Romeo MX-5 ?

Gisteren nog gefluisterd in de wandelgangen, vandaag helemaal officieel: de volgende generatie Alfa Romeo Spider zal zijn architectuur delen met die van de next-gen MX-5. Of beter gezegd, de Italianen gaan rechtstreeks gebruik maken van het Japanse platform zonder te vervallen in gratuite rebadge-operatie. En dat zou wel eens de sleutel tot succes kunnen zijn.

Zichzelf respecterende Alfisti hebben de laatste decennia al heel wat moeten slikken. Van voorwielaangedreven Alfa’s over de non-belofte van potentiële GTA-modellen en de keer op keer uitgestelde 159-opvolger, tot inferieure motorblokken van GM-makelij. Het hield werkelijk niet op.

Maar nu is er dus licht aan het eind van de tunnel. Zo zal Alfa Romeo zowel de styling als de techiek van de Italiaanse variant op zich nemen. En daarmee komen onmiddellijk de door ons gesmaakte 1.4 turbobenzines met MultiAir in zicht. Maar ook de 1.750 TBi heeft kans op voortzetting. Omtrent de samenwerking stuurden beide constructeurs intussen volgend persbericht de wereld in:

Mazda and Fiat announce co-operation program

“Mazda Motor Corporation (Mazda) and Fiat Group Automobiles S.p.A. (Fiat) have signed a non-binding Memorandum of Understanding (MoU) for the development and manufacturing of a new roadster for the Mazda and Alfa Romeo marques based on Mazda’s next-generation MX-5 rear-wheel-drive architecture.”

The study calls for both Mazda and Fiat to develop two differentiated, distinctly styled, iconic and brand-specific light weight, roadsters featuring rear-wheel drive. The Mazda and Alfa Romeo variants will each be powered by specific proprietary engines unique to each brand.

The project assumption is that both vehicles will be manufactured at Mazda’s Hiroshima, Japan, plant with production for Alfa Romeo envisaged starting in 2015.

Wat de styling van de nieuwe Spider betreft, komt meteen de bloeidmooie 2uettottana-concept op onze radar. Het was een van de laatste wapenfeiten bij Pininfarina onder de leiding van onze landgenoot Lowie Vermeersch, en werd bijna overal op succes onthaald. Een winner van formaat, ware het niet dat ze bij Alfa minder enthousiast waren. Hun motto is immers vooruit kijken op het vlak van ontwerp, en semi-retro-ontwerpen horen daar volgens hen niet bij. Afwachten dus. Het belangrijkste is dat de volgende Spider een van de eerste Alfa’s in lange tijd zal zijn die over achterwielaandrijving en een state of the art lichtgewicht chassisconstructie zal beschikken. En dat alleen al is een bescheiden viering waard.

Share Button

10 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Eindelijk eens een Japans-Italiaanse tie-up die de verhoudingen respecteert:
    design door de Zuid-Europeanen, techniek voor de Aziaten.

    In tegenstelling tot de Arna van weleer…;) (vanaf 1:13)

  2. frédéric says:

    Als ze dat niét doen bij Alfa, zijn ze gek. Da’s het mooiste design van de laatste jaren.

    • Stijn says:

      Klopt. En het enige wat me bij een MX-5 wat tegensteekt is het design (iets te bio for my taste). This could be a match made in heaven…

  3. Eric says:

    Nomnom.

  4. heidekonijn says:

    Geen rebadge maar een rebody. Mijn maag draait om. Gelukkig komt er nooit iets van de officiele aankondegingen van Failfa.

    • Pieter Ameye says:

      Geen rebody toch? Gaat gewoon contemporaine Alfatechniek in zitten.

      • heidekonijn says:

        Een roadster ontworpen door Mazda gebouwd door Mazda in Japan, met een Fiat motor kan een heel toffe Auto worden, maar nooit een Alfa. De duettotanta -best geproportioneerde en mooiste model sinds de 250 gto- is niet modern genoeg? Dat lijkt me een voorzetje tot een toekomstig triomfantelijk persbericht dat men een nieuwe Alfa ontwerper gevonden heeft die toevallig een japanner is, in Japan woont enbij Mazda gewerkt heeft. If it looks like a duck, walks like a duck…

        Vrij naar Chris Rock : you know how Alfa used to fight BMW in the eighties? BMW won. Tot mijn immense droefheid.

        • Pieter Ameye says:

          Klopt. Maar dat geldt nu eenmaal voor alle post-75 Alfa’s.

          Een achterwielaangedreven roadster met techniek en genen van een bewezen concept is IMHO beter dan de zoveelste voorwielaangedreven Alfa die het vooral van zijn looks moet hebben, maar verder tekort schiet.

          Rest enkel de vraag in hoeverre de samenwerking zichtbaar zal zijn in bepaalde (kostenbesparende(?) details. Dan zou de MX Spider wel eens een hoop van zijn pluimen kunnen verliezen.

          • heidekonijn says:

            Een mens vraagt zich eigenlijk af wat voor waanzin Mazda er toe gedreven heeft de sales van zijn succesvolle roadster te laten kannibaliseren.

            Maar als ik een alternatief moet kiezen voor de huidige Mito ex-punto ex-corsa : stekker eruit.

Leave a Reply