DRIVR

Test: BMW 320d Sport F30 (2012)

De olietemperatuurmeter. Voor velen een klokje dat maar niet op bedrijfstemperatuur wil komen, voor ons een duidelijke indicatie dat het BMW nog altijd menens is met de 3-Reeks. Die is – in tegenstelling tot de GT & X-derivaten – wel op DRIVRs gericht, en moet in het geval van de 320d zelfs veelrijders plezieren met een normverbruik van 4,5l bij 163 Belgische pk’s en 34.350 Duitse Euro’s – exclusief prijzige opties. Of de F30 het merk uit München bovenaan de bedrijfswagenladder kan houden?

Wordt er Audi al eens verweten naar het Babushka-principe te ontwerpen, dan is BMW ditmaal ook niet vrij van blaam. De achterkant is namelijk een facsimile op 85% van de 5-Reeks, terwijl de voorkant veel kans maakt om het tot corporate nose te schoppen. Het verschil met de nieuwe A4 is evenwel dat de neo-3 er bijzonder gelikt uitziet, ook aan de binnenkant. Daar huist een gewaagd dashboard dat afhankelijk van de gekozen uitvoering een verkwikkend spatje rood krijgt, althans in de Sport-trim van ons testexemplaar. Goed voor 2.000€ extra – inclusief een (dik) sportstuur, (puike) sportzetels en (saaie) zeventieners. Wie een exemplaar zoals op de persbeelden wil, zal nog heel wat dieper moeten graaien…

En zoals tegenwoordig de norm is onder de Duitse Drie moet er ook voor rijdynamiek bijbetaald worden. In de vorm van de Adaptieve M-sportophanging bijvoorbeeld (1.120€), die de bestuurder via de Driving Experience Control (BMW’s gefaseerde sportknop) toelaat om verschillende rijparameters te verscherpen. Onze tip: schakel meteen naar Sport om de 320 te voelen zoals het hoort, ook al krijg je er willens nillens een verzwaard stuur bij dat gewicht verwart met feedback. Maar dan is de gasrespons tenminste op peil, de demping strak en het ESP bereid om een oogje toe te knijpen. Zoals het een goed BMW-chassis betaamt, voelt de F30 zich trouwens beter hoe harder het gaat – net als de remmen.

Laat je trouwens niet misleiden door de ‘d’ in de typebenaming; zelfs met de Belgische stoeterij blijft deze 320 gezwind genoeg om te entertainen, vooral omdat de trekkracht van 380Nm ongewijzigd blijft. Niet-toegeknepen versies van 184pk doen nog beter tegen de chrono (7,5 vs. 8,0s), ook al zijn die er niet minder luidruchtig om. Want voor al zijn zuinigheid (maximaal 7,1l/100km gedurende onze wegtest) en souplesse blijft de tweeliter zelfontbrander een ruwe diamant die het qua Laufkultur moet afleggen tegen de concurrentie.

Op een wat gevoelloos stuur en luidruchtige motor na valt er dus weinig aan te merken op de nieuwe 3. Maar heeft die de krijtlijnen zover verlegd als een compleet nieuw Dreier dat ten opzichte van zijn voorganger hoort te doen? Wat de rijdynamica betreft: niet helemaal. De E90 stuurde levendiger, was zeker zo goed afgeveerd en voelde zelfs iets solider (lees: kwalitatiever) aan. Al kan dat de nieuwe er niet van weerhouden om wederom de beste sedan in zijn segment te zijn, en ongetwijfeld de natte droom van menig bedrijfswagenrijder. Volkomen terecht, maar niet met zoveel marge als weleer.

BMW 320d Sport F30 (2012)

Plus Min
+ Nog altijd dé referentie… – …maar niet zo soeverein als weleer

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 163pk
Koppel 380 Nm
Gewicht 1.495 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,0 s
Topsnelheid 230 km/h
Gem. testverbruik 6,5l/100km
Prijs 34.350 euro
Fiscale PK 11

Verdict

Share Button

10 Responses

  1. Thibaut says:

    Wat ontbreekt voor een bedrijfswagen is hoeveel die kost aan persoonlijk gebruik per maand. Een niet onbelangrijke factor bij de keuze van een bedrijfswagen.

    • Ken Divjak says:

      Aangezien het Voordeel van alle Aard met de catalogusprijs varieert, raden we aan om onderstaande link te gebruiken beter dan zomaar een getal erop te plakken:

      http://drivr.be/2011/12/07/rekentool-belastingen-op-bedrijfswagens-in-2012/

      Dat gezegd is de 320d Efiicient Dynamics Edition met 109 ipv 119g uitstoot sowieso de beter gok voor bedrijfswagenrijders – aangezien die voor 80 beter dan 75% ingebracht kan worden, en in veel car policies ook nog eens extra budget afdwingt door zijn groenere karakter.

      Tegenwoordig kan er zelfs een Sport-akket op de ED-versie genomen worden,
      wat bij de vorige generatie niet het geval was.

      Maar karrewielen gaan ze natuurlijk niet op toelaten.

  2. AnthonyG says:

    Ik kwam een week geleden tijdens het aanschuiven een gloednieuwe 5-serie tegen. Een paar seconden later viel me op dat er maar 1 pijpje onder stond.
    En het is nu niet dat ik geen oog heb voor details, maar een 3 trekt overdreven veel op een 5. (meer dan de gemiddelde audi)

    Verder de gebruikelijke opmerking dat het zonde is dat men er niet in slaagt om een auto met goed stuurgevoel te maken. Cutting corners en de prijs omhoog doen…

    • Ken Divjak says:

      Ik durf het bijna niet toegeven, maar mij overkwam exact hetzelfde bij de pick-up; ik was er rats langs door gelopen omdat ik dacht dat er een 5 met zijn poep naar mij geparkeerd stond. De enkele rechte uitlaat geeft het inderdaad weg, maar anders is het echt moeilijk te zien.

      We hebben trouwens een constructeur gevonden die er wél in slaagt om een EPAS-stuur ‘klassiek’ te doen aanvoelen, waarvan volgende week (lyrisch) akte…

      PS: de nieuwe 3 is inderdaad 900e duurder geworden, maar ook beter uitgerust met standaard automatische airco.

      • 1-11 says:

        Nieuwe Boxster S mogen proeven ??

        Back on topic: ik heb de F30 in 328i versie 2x kunnen testen, eerst op de weg, daarna op een testcircuit.

        Al bij het aansnijden van de eerste bocht zat ik al aan de conclusie dat de BMW’s EPAS niet aan mij besteed is.

        Maar na de slalom op het testcircuit was ik een heel stuk genuanceerder. De feedback laat inderdaad te wensen over, maar zelfs op nat asfalt laat de F30 zich heel precies sturen. Of zoals Chris Harris het in de test van de Boxster verwoordde: “I can put this car within inches of where I want it”. In mijn geval wel de inches door yards vervangen, maar dat lag niet aan de auto 😉

        Ik zou de F30 zelf nog altijd niet kopen, maar als bedrijfswagen een te verdedigen keuze denk ik. Zeker nu er eindelijk voldoende beenruimte achteraan in een dreier is.

        • Ken Divjak says:

          Inderdaad niets mis met de directheid,
          noch met de precisie van de set-up.

          Daarenboven zal de geblazen tweeliter benzine toch wat lichter op de neus zijn dan zijn dieselende evenknie, wat de 328i ongetwijfeld nóg flukser laat insturen.

  3. Milly says:

    Die nieuwe 3 lijkt hoog als je langs voor kijkt, beetje een 5 gt afgeleide omdat de neus zo hard duikt.
    Wilde hem graag bestellen, maar de car policy schreef Audi voor…

  4. Pieter Ameye says:

    Ook straf: de gestroomlijnde onderzijde

  5. W0ut says:

    Zijn dat nog steeds dezelfde (diesel) motoren als op de vorige versie? Of zijn deze ook geupdated in het nieuwe model?

Leave a Reply