DRIVR

Gastbijdrage: Column – Favorietenlijstjes

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Cijfers en ranglijstjes, daar houden we van in autoland. Welke is de snelste? Wat kan het hardste? En de duurste dan? Maar naar geen lijstje wordt zo vaak gevraagd als het favorietenlijstje. De Porsche-wereld is hierop geen uitzondering. Bij iedere bijeenkomst van liefhebbers of toertocht komt de welbefaamde vraag wel een keer voorbij, meestal voorafgegaan door de zinsnede: “Als geld geen probleem zou zijn…”. Daarom in deze column het antwoord op de vraag: Wat is mijn favoriete Porsche aller tijden?

Ik had geen beter moment kunnen kiezen om deze vraag te stellen (schrijf ik in alle bescheidenheid), juist nu de meest iconische verschijningsvorm van de Porsche 911 veertig jaar oud is geworden: de Carrera RS 2.7. Deze beauty wordt als geen ander gezocht door verzamelaars, en wordt bovendien door velen beschouwd als de grootste 911 aller tijden.

Oorspronkelijk had Porsche de Carrera RS 2.7 op het programma staan voor het modeljaar 1973, maar slaagde erin het jaar daarvoor al de eerste exemplaren af te leveren aan klanten. De naam “Carrera” verwees naar de 356 Carrera, die op zijn beurt refereerde naar de klasse-overwinningen van Porsche in de Carrera Panamericana in Mexico in de jaren ‘50. RS staat voor Rennsport in het Duits, wat – vrij vertaald – neerkomt op autosport. De Carrera RS 2.7 is gebouwd als homologatiemodel, om Porsche te laten racen in klassen die een minimumaantal productieauto’s stipuleerden.

In vergelijking met de 2.4 liter sterke ‘standaard’ 911S had de Carrera 2.7 RS een grotere motor (2687 cc) met een vermogen van 210 pk (150 kW), een herziene en verstijfde ophanging, grotere remmen, bredere achterwielen en -spatborden, en natuurlijk de kenmerkende ducktail achterspoiler. In de Touring versie woog de auto een schamele 1075 kg, terwijl de Sport Lightweight versie nog eens 100 kg (!) lichter was. In totaal zijn er 1.580 gebouwd, ruim boven de 500 stuks die nodig waren om te kwalificeren voor de FIA Groep 4 klasse.

Hoewel de Carrera 2.7 RS met recht een klassieker mag worden genoemd, is het – vanuit het bredere perspectief van de ontwikkeling van de auto-industrie – maar de vraag of deze RS als de grootste 911 aller tijden moet worden beschouwd. Gelet op de alom vertegenwoordigde turbomotoren in het hedendaagse straatbeeld, heeft de oorspronkelijke 911 Turbo misschien wel meer recht als de grootste 911 de geschiedenisboeken in te gaan.

Ook voor de Turbo moeten we terug naar de jaren ’70 – 1974 om precies te zijn. Toen introduceerde Porsche de eerste productie 911 Turbo in Europa (in Noord-Amerika werd de auto op de markt gebracht als Porsche 930, naar het interne typenummer); de vorm van de koets is eenvoudig te onderscheiden van de reguliere 911’jes dankzij de brede wielkasten en een grote achterspoiler, vaak bekend als een whale tail op de vroege Turbo’s en tea-tray op de latere.

Uitgerust met een drieliter motor met 260 pk (190 kW), staan de vroege auto’s bekend om hun opwindende acceleratie in combinatie met uitdagende rijeigenschappen. Nog bekender was de 930 vanwege het extreme turbogat, waardoor hun bestuurders niet zelden ernstig werden verrast. De bijnaam widowmaker was dan ook snel gevonden.

Goede exemplaren van de 930 – ook van de 3.3 liter (300 pk) variant die van 1978 tot 1989 werd gebouwd – zijn schaars. Maar als je er één tegenkomt, dan is het een indrukwekkend zicht. Zo ook enkele weken geleden, toen ik nietsvermoedend de showroom van Elfer (een specialist in het Nederlandse Arnhem waar vaker bijzondere, historische Porsches te vinden zijn) binnenstapte en door een oogstrelend exemplaar werd begroet. De (inmiddels vorige) eigenaar van de auto bleek aanwezig en vertelde honderduit over alle avonturen die hij met zijn 930 had beleefd. Mooie anekdotes, stuk voor stuk…

Maar toch. Ondanks het feit dat zowel de Carrera RS 2.7 als de 930 aanspraak maken op de titel van grootste 911 aller tijden, is daarmee niet gezegd dat één van beide auto’s bovenaan het lijstje ‘beste Porsches’ pronkt – laat staan bovenaan mijn favorietenlijstje. Wat vele 911-adepten namelijk vergeten wanneer ze andere Porsches als ‘geen echte’ omschrijven, is dat het eerste productiemodel van Porsche – het 356-chassis bekend als prototype ‘No. 1’ uit 1948 – een exemplaar met een middenmotor was (in tegenstelling tot de 911, waar de motor achter de achteras ligt). Mijn favoriete Porsche is daarom, net als alle échte sportauto’s, er eentje met een middenmotor.

En hoewel zowel de hedendaagse Boxster (waarvan de 981-variant recent met buitengewoon groot enthousiasme is ontvangen, en de Spyder een van de puurste rijdersauto’s is die Porsche ooit bouwde) en Cayman (de beste sportauto die Porsche momenteel bouwt) hoge ogen gooien, verdient desalniettemin de historische 550 Spyder de titel ‘Mijn Favoriete Porsche Aller Tijden’. Geïnspireerd door enerzijds de Porsche 356, en anderzijds de Spyder-prototypes die carrosseriebouwer Walter Glöckler had gebouwd en geracet, besloot Porsche in 1951 een auto te ontwerpen voor gebruik in de autosport. De resulterende 550 Spyder werd geïntroduceerd op het Autosalon van Parijs in 1953.

De 550 Spyder wordt gekenmerkt door zijn elegante, simpele lijnen. Hij was bovendien zo laag bij de grond, dat de voormalige Duitse Formule 1 coureur Hans Herrmann hem tijdens de Mille Miglia van 1954 onder de poorten van een gesloten spoorwegovergang doorreed. De 550 Spyder gaf Porsche bovendien de eerste eindzege in een groot race-evenement, de Targa Florio van 1956. Dat de 550 bij het grote publiek vooral beroemd is geworden als de auto die James Dean op 30 september 1955 bestuurde tijdens zijn fatale ongeval, doet de legendarische status van de 550 Spyder – in mijn ogen – alleen maar verder groeien.

Daarmee heb ik de vraag beantwoord waarmee ik deze column begon:
wat mijn favoriete Porsche aller tijde is. Over aan jullie.


Martin Woodward (31) is een groot Porsche-liefhebber, met een voorkeur voor (oude en nieuwe) Porsches met een middenmotor. Hij schrijft deze gastbijdrage louter op persoonlijke titel.

Share Button

11 Responses

  1. Sander Scheiris says:

    De Porsche 959 was toch ook het vermelden waard…

  2. Bram Lemmens (via FB) says:

    993 (4S Turbo look, Turbo, Turbo S of GT2) of als het ietsje meer mag zijn Carrera GT. 😉

  3. Ken Divjak says:

    Daar moet ik je in bijtreden, Bram.

    Ik betrap mezelf er geregeld op een voorbijrijdende 996 nauwelijks te registreren,
    maar een propere 993 echt na te gapen.

    Was trouwens het weapon of choice van Paul Frère op zijn oudere dag.
    En wat voor de grootmeester goed genoeg was…

    • Stijn says:

      Inderdaad, op zijn oude dag bestond zijn garage aan speelgoedjes uit een rode 993 Carrera, zijn 356 die hij sinds jaar en dag had en een CRX…

  4. Wim Bervoets says:

    Volledig mee eens. Die 996 blijft in mijn ogen nog altijd iets missen – dat ze bij de 997 wel hebben rechtgetrokken. 993 Turbo is de favo alhier.

  5. Pieter Ameye says:

    Niet wat je noemt straatlegaal, maar wel bovenaan de lijst:

    Anders neem ik genoegen met een frisse 993 of de 2.7 RS van hierboven.

  6. Tanguy says:

    Voor mij de 993RS graag. /Users/TT/Pictures/iPhoto-bibliotheek/Masters/2012/05/28/20120528-141442/993rs.jpg

  7. Martin says:

    Ah kijk, hier begint toch al een mooi alternatief lijst te ontstaan…

  8. Martin says:

    Ehh, lijst = lijstje 😉

  9. Stijn says:

    Meest favoriete Porsche (en dus ook wagen :)) is een makkie, 911 993. Of door alle mogelijke varianten misschien ook weer niet zo’n eenvoudige keuze. Een Riviera blauwe 993 RS is schitterend, en waarschijnlijk de beste combinatie tussen looks en handling (tegen een weliswaar zéér hoge prijs). Langs de andere kant gooit een 993 Carrera S Vesuvio een brede kont en speciale details in de strijd. Maar zoals Paul Frère al zei, is mogelijks de Carrera de beste keuze. Met een sportophanging (M030) en sperdifferentieel de meest homogene en verstandigste keuze…

    http://i490.photobucket.com/albums/rr261/Godspeed993/Porsche%20Days%20Francorchamps%202012/115_.jpg
    http://i490.photobucket.com/albums/rr261/Godspeed993/Porsche%20Days%20Francorchamps%202012/78_.jpg

    Alhoewel de laatste jaren de 964 RS sterk is komen opzetten, schitterend wat deze wagens nog steeds op circuit kunnen (geholpen door een gewicht van 1200 kg). Zo’n mooi, ingetogen uiterlijk, met uitzondering van de kleurtjes…
    http://i490.photobucket.com/albums/rr261/Godspeed993/Porsche%20Days%20Francorchamps%202009/Untitled-5.jpg

  10. Stijn says:

    @ Martin
    Die voorliefde voor middenmotoren deel ik niet helemaal. Wat als eerste Porsche wordt aangeduid is mogelijks voer voor discussie, de type 64 Berlin-Rome uit ’39 had wel de motor achterin en die typische lijn…
    http://autoconcept-reviews.com/cars_reviews/porsche/porsche-type-60-k-10-berlin-rome-1939/cars_reviews-porsche-type-60-k-10-berlin-rome-1939.html

Leave a Reply