DRIVR

Quali GP Monaco: Schumi’s ‘Pole’ – Webber op Kop

De scenarioschrijvers van het F1-seizoen 2012 hebben zichzelf opnieuw overtroffen. Weer een nieuw gezicht op pole – hoewel, nieuw… – en toen die niet van de eerste startplaats mocht vertrekken maar vijf plaatsen terug, voorzag het script in een andere veteraan die we dit seizoen nog niet vooraan hadden gezien.

Voor wie eraan twijfelt: Schumi’s pole télt wel. Voor de boeken althans. In de korte geschiedenis van het straffen door middel van plaatsen terugzetten op de startopstelling was het alleen nog nooit de poleman overkomen. Dat er verwarring ontstond, was dus begrijpelijk. Maar al bij de introductie van de nieuwe methode was gezegd: wie op pole kwalificeert maar daarna wordt teruggezet, houdt ‘m ook. Niet voor niets verschenen Schumacher, Webber en Rosberg voor het traditionele fotomoment meteen na de sessie.

Schumacher uit Rosberg’s schaduw

Dat Michael Schumacher na al die races in de schaduw van Nico Rosberg uitgerekend nu tegen die straf moest aanlopen, was natuurlijk wel sneu. Maar het past in het seizoen van de Duitse veteraan, waarin hij de ellende en de stommiteiten aan elkaar knoopt. Dat een andere ervaren kracht Schumi’s plaats inneemt, past al net zozeer. Mark Webber was het hele uur beter dan zijn worstelende teamgenoot Vettel, die in Q3 niet eens naar buiten kwam voor een tijd. Met een extra setje verse banden hoopt hij morgen het verschil te maken.

Een andere pechvogel van de kwalificatie was ongetwijfeld Sergio Pérez. Of pech – hij deed het vooral zelf. Monaco is duidelijk zijn baan niet; vorig jaar kostte een kwalificatieklapper hem twee races, nu schakelde hij zichzelf uit in Q1. Leuk voor Jean-Eric Vergne, die nu als 17e Q2 binnensloop. Die krijgt Pastor Maldonado achter zich wegens tien plaatsen straf vanwege een botsing met Pérez in de vrije training. Van hero to zero dus voor de Venezolaan.

Niets is nog voorspelbaar

Was de snelste tijd van Nico Hülkenberg in Q1 al een teken dat niet iedereen de eerste kwalificatieparten serieus nam, de naam van Felipe Massa boven aan de ranglijst van Q2 bevestigde dat nog eens. Iemand anders deed wél volop zijn best in Q2, maar dat bleek niet genoeg: Jenson Button viel voor de tweede achtereenvolgende keer buiten de toptien. Het voelt alweer lang geleden dat iedereen zijn geld zette op een tweede wereldtitel voor de Brit, na zijn dominante optreden in de openingswedstrijd in Australië.

Sinds die eerste race in Melbourne loopt alles anders. Niets is tegenwoordig nog te voorspellen in de F1, zelfs niet één minuut voordat Q3 begint. De Lotussen en de Ferrari’s (die iedereen na donderdag voor de pole had getipt) kwamen er niet aan te pas. In plaats daarvan streden Rosberg en Webber om de pole, waarbij Nico in ieder geval al wel een signaal had afgegeven door in de vrije zaterdagtraining de snelste tijd te zetten.

Onhandige actie op Senna kost Schumacher plaatsen

Maar toen kwam Schumacher er dus nog overheen, na het verstrijken van de tijd. Natuurlijk was de zevenvoudig kampioen er dolblij mee, maar zijn onhandige actie op Bruno Senna twee weken geleden zorgde ervoor dat hij van de zesde plaats moet vertrekken. Nooit handig in Monaco – een stelling waarmee Sebastian Vettel en Jenson Button het tandenknarsend mee eens zijn – zelfs al koos de Duitser er bewust voor. Wanneer was trouwens de laatste keer dat de 43-jarige Duitser nog eens de pole pakte?

GP Monaco, Monte Carlo, kwalificatie, 26 mei 2012

1e rij
Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 1’14”381 – Q3
Nico Rosberg (Mercedes W03) – 1’14”448 – Q3
2e rij
Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’14”583 – Q3
Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 1’14”639 – Q3
3e rij
Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 1’14”948 – Q3
Michael Schumacher (Mercedes W03) – 1’14”301 – Q3 **
4e rij
Felipe Massa (Ferrari F2012) – 1’15”049 – Q3
Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 1’15”199 – Q3
5e rij
Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – no time – Q3
Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 1’15”421 – Q2
6e rij
Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 1’15”508 – Q2
Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’15”536 – Q2
7e rij
Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 1’15”709 – Q2
Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 1’15”718 – Q2
8e rij
Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’15”878 – Q2
Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’16”885 – Q2
9e rij
Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1’16”538 – Q1
Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1’17”404 – Q1
10e rij
Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1’15”245 – Q3 ***
Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1’17”947 – Q1
11e rij
Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1’18”096 – Q1
Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 1’18”476 – Q1
12e rij
Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 1’19”310 – Q1
Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – no time – Q1

** 5 plaatsen teruggezet
*** 10 plaatsen teruggezet

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun]

Share Button

2 Responses

  1. Mee says:

    Ik denk dat het toch redelijk duidelijk was dat het niet Pérez zijn fout was dat hij in de muur terecht kwam. Was tamelijk duidelijk een probleem links voor.

  2. Mattijs says:

    Och ja, Mee, da’s toch meer met de wijsheid achteraf. Zelfs Sauber ging eerst op onderzoek uit: http://www.autosport.com/news/report.php/id/99891, dus zo duidelijk was het niet. Op het moment zelf zag het eruit alsof hij de kerb bij de eerste Zwembadbocht te ruw nam, waardoor je zo een meter verder kunt uitkomen, waarna de ruimte zo op is. Een fout die we wel vaker daar hebben gezien.

Leave a Reply