DRIVR

De Volvo V60 Plug-In Hybrid 285 in 10 Feiten

DRIVR mocht in avant-première (mee)rijden (awoert!) met Volvo’s diesel-hybride

Ook des weekends spenderen we bij DRIVR ettelijke avonden op teh interwebz om voor jullie het kaf van het digitale koren te scheiden. Maar soms haalt de actualiteit je onverbiddelijk in. Terwijl ik zaterdag even languit van de zon lag te genieten, rolde Aston Martin in Villa d’Este zijn AM 310 vanonder het doek. Ik kwam dan ook uit de lucht gevallen toen @PieterA me zondagmorgen vroeg wat ik van de nieuwe Aston vond. Vertellen kan ik gelukkig wel over de Volvo V60 Plug-In Hybrid, want daarvoor waren we die ochtend immers in Brussel.

1. De V60 Plug-In Hybrid is de eerste Volvo met D6-badge

De combo van de D5-dieselmotor van 215 pk op de voorwielen en de elektromotor van 70 pk op de achterwielen levert de Plug-In Hybrid in power-modus een double combo bonus van 285 pk op. Ook het koppel is niet min: 440 Nm én 200 Nm van de elektromotor. En prompt een D6-badge op de kont. On a sidenote: de Plug-In Hybrid is eveneens de eerste Volvo met een Driver Information Monitor, een LED-scherm in plaats van klassieke tellers waarbij je kunt kiezen welke info je op je scherm toont.

2. Een computer bepaalt in hybrid-modus zelf de beste optie

In hybrid-modus kiest de computer zelf wat hij op dat moment het meest geschikt vindt: volledig elektrisch, uitsluitend diesel of een mix van de twee. Starten doet hij sowieso in die laatste, maar door je gasinput heb je er zelf wel een zeg in. Onze proefrit met de V60 was te kort om de modi in detail te proberen, maar de overgangen tussen de drie lijken ons alvast boterzacht en haast onmerkbaar te verlopen.

3. Voetgangers en fietsers kunnen maar beter op hun hoede zijn

Zo wist onze testpiloot – Volvo voorzag preproductiemodellen van de Plug-In Hybrid – te vertellen dat hij al menig fietser had doen opschrikken door in pure-modus – zuiver elektrisch dus – de zwakke weggebruikers te naderen. Een waarschuwingssysteem heeft de V60 vooralsnog niet. Eigenlijk vreemd, als je weet dat Volvo anders zo graag met veiligheid schermt.

4. De Plug-In Hybrid weegt 300 kg meer dan de gewone V60

150 van die kilo’s staan op rekening van de batterij, die zich boven de achterwielen bevindt. De weegschaal nadert daarmee akelig dicht in de buurt van de 1.800 kilogram. Maar: vrees niet, want…

5. … de Plug-In Hybrid kan moeiteloos mee met een BMW 530d xDrive

Aldus Volvo. De sprint naar 100 trekt de V60 op papier in 6,2 seconden en hij klokt af op 230 kilometer per uur in hybridemodus. Staar je niet blind op die cijfers, want een V60 met een 530d vergelijken lijkt ons nogal een vreemde keuze. Wij zijn eerder benieuwd wat de nieuwe 330d Touring – of zelfs de 3-Reeks Active Hybrid daar tegenoverstelt. Voluit konden we in onze testrit niet gaan, maar de V60 voelde alvast zonder meer vlot.

6. De V60 rijdt volledig elektrisch op de snelweg

In theorie althans. De topsnelheid van de elektromotor bedraagt namelijk 120 kilometer per uur. Op papier ideaal voor woon-werkverkeer, want de batterij brengt je 50 kilometer ver. Op voorwaarde dat je rit vlak blijft en je die rechtervoet onder controle houdt. De limiet van 120 kilometer per uur voor de elektromotor betekent ook dat de V60 boven die snelheid alleen nog de voorwielen aandrijft.

7. De Plug-In Hybrid kan z’n batterij ook voor later sparen

De ‘Save for Later’-knop op het dashboard zorgt ervoor dat de elektromotor zich even intoomt tot wanneer jij dat beter geschikt vindt. Als je de snelweg verlaat en de stad inrijdt bijvoorbeeld.

8. De V60 beschikt over een two-stage-remsysteem

Wanneer je op het rempedaal trapt, remt de Plug-In Hybrid eerst de elektromotor af. Rem je wat harder of langer door, dan doet hij een beroep op de mechanische remmen.

9. De V60 beperkt die Qual der Wahl

De Plug-In Hybrid is voorlopig namelijk alleen beschikbaar in Electric Silver en in het Summum-uitrustingsniveau. Dat betekent dat een lederen bekleding standaard is, net als onder meer airco, cruise control, parkeersensoren achteraan, een regensensor, xenonlichten en een elektrische bestuurderszetel. Het City Safety-systeem en de rist Volvo-veiligheidsacroniemen (DSTC, WHIPS, SIPS,…) zijn uiteraard ook standaard. Prijzen beginnen vanaf 59.000 euro, maar fleetmanagers kunnen er beter snel bij zijn, want…

10. … de productie voor België is dit jaar al voor de helft de deur uit

Volvo schat dat het de V60 Plug-In Hybrid in Europa voor 80 procent als bedrijfswagen zal verkopen. In 2013 zijn er 1.000 wagens voorzien, een jaar later zou de productie moeten stijgen naar 4.000 tot 6.000 hybrides. Dertig procent van die aantallen blijft in Scandinavië, wij moeten het samen met Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Nederland en Groot-Brittannië zien te rooien met 5 tot 15 procent per land. In ons land zijn er dus al een honderdtal verkocht.

Weggecijferd

Motor 2.4 vijf-in-lijn-turbodiesel (d) + elektromotor (e)
Aandrijving Voorwielen (d) + achterwielen (e)
Vermogen 215 pk (d) + 70 pk (e)
Koppel 440 Nm (d) + 200 Nm (e)
Gewicht +/- 1.800 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,2 s
Topsnelheid 230 km/h
Gem. normverbruik 1,9 l/100km
C02-uitstoot 49 g/km
Prijs 59.000 euro
Fiscale PK n.b.
Share Button

One Response

  1. Wim Bervoets says:

    Feit 11: de productie wordt vanaf 2014 definitief verhoogd.

    Wegens het grote succes van de Plug-In Hybrid – alle modellen waren de deur uit voor de V60 goed en wel in de showroom stond – verhoogt Volvo de productie voor 2014 van 4.000 naar 6.000 stuks. De Plug-In Hybrid zal overigens tussen de gewone V60-modellen op de productielijn staan, waardoor je de Hybrid met alle opties van de gewone V60 kunt opsmukken.

    Ons land krijgt er voor 2014 alvast 500.

Leave a Reply