DRIVR

F1 Review: Monte-Carlo, Monaco (GP 6/20 2012)

Op Monaco is je positie op de baan goud waard. Dat wist Sebastian Vettel – maar die nam een wonderlijk strategisch besluit. Dat wist Michael Schumacher – maar die kreeg straf. En dat wisten ook Nico Rosberg en zijn gevolg – maar die keken een race lang tegen de achtervleugel van Mark Webber’s Red Bull aan.

Het geheim van de overwinning van Webber zat natuurlijk in die eerste startplaats, maar ook in het feit dat één bandenwissel genoeg was. Rosberg en Co. hadden dus maar één kans om de Australiër te verschalken, maar niemand greep ze. Zelfs de regen – nu ja, ‘regen’ – die de tweede helft van de race opstak, bracht de zesde winnaar van 2012 niet van de wijs.

Een tweede treintje

Door Webbers overwinning hebben we nu zes verschillende winnaars na zes races – nog nooit vertoond in de geschiedenis van de Formule 1. Bij de constructeurs doorbrak Red Bull het ritme van elke keer een nieuwe naam op de winnaarstrofee. Zo blijft het behoorlijk afgezwakte Oostenrijkse team toch nog wel het beste.

Lotus was vooraf getipt om het zesde winnende team te worden, maar dat werd niks door een slechte start van Grosjean die Michael Schumacher in zijn ellende meesleurde – terwijl Räikkönen zich met zijn matige kwalificatie vooraf eigenlijk al kansloos had gemaakt. In de race viel de Fin vooral op als kopman in de Kimi-trein, het tweede treintje dat op een gegeven moment het prinsdom rondtoerde in afwachting van de regen.

Volgens Vettel kostte hem dat een kans op de overwinning. Want het groepje waarin de Duitser plaatsen wilde winnen via zijn alternatieve strategie, kwam op prettige wijze terecht in het gat dat Räikkönen met zijn tempo creëerde. De wereldkampioen schoof weliswaar serieus plaatsen op (eerst bij de start, daarna door extreem lang door te rijden) maar het leverde niet meer op dan een vierde plaats.

Button kopje onder bij het zwembad

Dat was één plaatsje minder dan Fernando Alonso die daarmee de leiding in het wereldkampioenschap terugvorderde, in een Ferrari die het seizoen zo belabberd begon. De andere belofte die zo voortvarend van start ging, was vandaag echter nergens te bekennen; lange tijd zat Jenson Button vast achter de Caterham van Heikki Kovalainen, waarna zijn McLaren achterstevoren ging bij het zwembad – plons, veel gênanter kon het niet. Inmiddels is de Brit afgegleden naar de zevende (!) plaats in het WK.

Andere pechvogels? Michael Schumacher (uiteraard) die kon doorrijden na de touché met Grosjean, maar later moest uitvallen met brandstoftoevoerproblemen. Kamui Kobayashi kreeg ook een tik bij de start, vloog zelfs door de lucht en viel zes ronden later uit door de schade. Barcelona-winnaar Maldonado verdween anoniem uit de race na een aanrijding met De la Rosa.

Onverstoorbare Winnaar

Jean-Eric Vergne had voor een kleine sensatie kunnen zorgen door als zevende te eindigen, maar de Fransman liet zich als enige door de spatjes regen verrassen; niet door overmoed, maar juist door te veel behoudzucht. Door zijn onnodige wissel naar intermediates viel hij terug naar de twaalfde plaats.

Webber liet zich nergens door verstoren, ook niet door de regen. De nummer twee van Red Bull reed een foutloze race en staat nu op evenveel punten als teamgenoot Vettel met met nummer 1. De – volgens velen – échte nummer één heeft voorlopig drie punten voorsprong op de rest.

WK-tussenstand
1.Alonso 76; 2.Vettel, Webber 73; 4.Hamilton 63; 5.Rosberg 59; 6.Raikkonen 51.

GP Monaco, Monte Carlo, 27 mei 2012

1 – Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 78 ronden, 1.46’06″557
2 – Nico Rosberg (Mercedes W03) – 0″643
3 – Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 0″947
4 – Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 1″343
5 – Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 4″101
6 – Felipe Massa (Ferrari F2012) – 6″195
7 – Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 41″537
8 – Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 42″562
9 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 44″036
10 – Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 44″5
11 – Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 1 ronde
12 – Jean Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1 ronde
13 – Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
14 – Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1 ronde
15 – Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 2 ronde

Snelste ronde: Sergio Pérez, 1’17″296

Uitgevallen
0 ronden – Romain Grosjean
0 ronden – Pastor Maldonado
0 ronden – Pedro de la Rosa
5e ronde – Kamui Kobayashi
15e ronde – Vitaly Petrov
63e ronde – Michael Schumacher
64e ronde – Charles Pic
65e ronde – Daniel Ricciardo
70e ronde – Jenson Button

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun]

Share Button

Leave a Reply