DRIVR

Test: Renault Mégane RS 265 Cup Collection 2012

‘De Twingo, Clio & Mégane RS zijn pareltjes die ons octaanhart sneller doen slaan — wars aan sportknoppen, gladde marketing en andere nonsens’ staat er sinds medio 2011 op deze pagina’s gegrift. Exact een jaar later moeten we die woorden inslikken, want RenaultSport introduceert voor het eerst zo’n CO2-knop op de Mégane RS Collection 2012. Contradictio-in-terminis of solution à la française?

La Régie maakt er een erezaak van om zijn sportmodellen gaandeweg te verbeteren. Zo culmineerde de vorige generatie Mégane in de fenomenale R26R, waarna de RS250 van het huidige model wat beschaafd overkwam. Dat rectificeerde de fabriek in Dieppe met de op 500 stuks beperkte Trophy die de Nordschleife sneller dan een BMW 1M ringde. En nu is er dus de Collection 2012 – het reguliere 2012-model – met de beste stukken van de voorwielaangedreven recordhouder: plakkerige Bridgestone RE050A-banden, 265pk & 360Nm alsook een mechanische sper tussen de voorwielen – tenminste als je voor de Cup-versie gaat.

(Zware) Deur open, (heerlijke) Recaro naar beneden en (beschaafd) rijden maar. Want om eerlijk te zijn: de nieuwste voelt initieel ook braaf aan. Zo braaf dat ik na de thuisrit meteen een RS-kenner opbel om te vragen waar de magie zit. “Achter de nieuwe sportknop” klinkt het resoluut, maar die staat niet als dusdanig gemarkeerd. “Zie je de ESP-knop links van het stuur? Hou die even ingedrukt om in het sportprogramma te komen”. Maar ook dat blijkt niet te functioneren. “Dan zal de aan-uitknop van de cruise-control nog actief staan – vlakbij de handrem”. En ja hoor; eenmaal die gedesactiveerd verschijnt er Sport Mode op het display en  gaat de nieuwe uitlaat een paar decibels drukker klinken. Welkom in 2012 zeker?

Net als bij de concurrentie moet die handeling na elke start herhaald, maar in tegenstelling tot de norm zit er bij Renault substantie achter: 15pk en 20Nm om exact te zijn, bij een ongewijzigd CO2-getal. Andere parameters die een positief effect ondervinden zijn het stuur en het gaspedaal; het eerste behoort nu tot de beste EPAS-systemen (Electric Power-Assisted Steering) die we ooit geprobeerd hebben, het tweede wordt in Sport tip-hielend scherp. Alleen spijtig dat de alupedalen zo opgesteld staat dat enkel klassiek tussengassen – dus met de hiel – mogelijk is, niet de voettopvariant waar grotere chauffeurs met dito schoeisel toe gedwongen worden. Maar als die opmerking al in een rijtest figureert…

… dan weet je dat kritiek op de nieuwste RS wederom tot muggenzifterij vervalt. Het motorgeluid is zo’n case-in-point, of beter: het gebrek eraan – zeker onder vollast waarbij het inductiegeluid de mechanische brom van de vierpitter overstemt. Al is dat een verre zorg wanneer de turbo meedogenloos naar de begrenzer blaast, en verzet na kort verzet indrukwekkende snelheden optekent. Goed dat er fenomenale Brembo’s onder zitten. Een ander twistpunt zijn de optionele negentienduimers; die vullen de wielkasten comme il faut, maar maken het ophangingscomfort kantje-boordje op kreupele Belgische betonbanen. Blijf bij de standaard 18’ers, en geniet van één van de meest evenwichte sportchassis op de markt vandaag.

Kortom: wie de Mégane RS Cup in Vlaanderen test, vindt een hot hatch die zeker 4,5 R‘en waard is – maar tegelijkertijd dat tikkeltje je ne sais quoi mist om het tot de vijfsterrenstatus van de R26R en de Focus RS te schoppen. Daarvoor moet je naar de Ardennen met zijn haakse bochten en – in ons geval – verzopen tarmac bij twee graden buitentemparatuur. Fysica dicteert dat een voorwielaandrijver met 265pk in zo’n omstandigheden door de mand valt, maar niets is minder waar; het gemak waarmee de sper die stoeterij in de regen aan de grond zet, tart alle verbeelding. Onderstuur is nihil, wielspin uitzonderlijk en koppelstuur alleen mild van de partij als er spoorvorming voor de apex is. En dat is geen tikfout: met de Mégane RS Cup kan je voor de apex vol op het gas om letterlijk uit de bocht gekatapulteerd te worden. De op semi-slicks geschoeide R26R en de RS met zijn trappelende vooras zouden niet weten waar de Cup naartoe was in zo’n noodweer. Daarvoor moet je al een beduidend duurdere Audi RS3 of Subaru STI gaan bijhalen, en dan nog.

De RS265 slaagt er dus in om zijn deficit in karakter te counteren met een setup die zich in de stratosfeer van de Integra Type-R situeert, zonder daarbij digitaal aan te voelen. Toegegeven: zelfs je schoenmoeder zou er loeihard mee kunnen gaan, en toch zitten er voor begenadigde chauffeurs nog genoeg lagen in om op circuit te entertainen. Maar bovenal is dit een wagen die – in de beste RS-traditie – als een extensie van je ledematen aanvoelt beter dan iets waar je in zit. En dat is lof die normaal voorbehouden is aan gefocuste sportwagens uit Duitsland eerder dan aan een Franse hatchback van 30.000€.

[Foto’s: Pieter Ameye]

RENAULT Mégane RS 265 Cup Collection 2012

Plus Min
+ RenaultSport op zijn best – Muggen…

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 265 pk
Koppel 360 Nm
Gewicht 1.387 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,1 s
Topsnelheid 250 km/h
Gem. testverbruik 12,8/100km
Prijs 28.950 euro
Fiscale PK 11

Verdict

Share Button

4 Responses

  1. heidekonijn says:

    Renault, naar mijn smaak nog meer dan BMW, is als auto(liefhebber)merk enorm goed bezig. Reken daar nog Nissan bij en ik weet even geen automotive groep meer die toffer doet.

    • Stijn says:

      Prijs/kwaliteit zijn ze inderdaad wel erg sterk bezig. Gezien het lage gewicht zou de 208 GTI misschien terug een echte concurrent voor de Clio RS kunnen worden.

  2. Tanguy says:

    Let’s hand it over to our tamed racingdriver… Doe er dan ineens de Scirocco R, Alfa Giullietta QV enz bij.

    • heidekonijn says:

      Van de scirocco durf ik het niet te zeggen, maar de ‘alfa’ gaat aan mootjes. Een vergelijking met de Toyobaru lijkt me wel leuk, en eigenlijk ben ik benieuwd wat het verschil met een A3RS oplevert.

Leave a Reply