DRIVR

Gastbijdrage: Artificial Sound Enhancement

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Authenticiteit – het is een buzzword dat de laatste tijd regelmatig opduikt, vraag dat maar aan Jeroen Meus. En nét nu sloopt de autoindustrie het ene heilige huisje na het andere. Stuurgevoel à la Nintendo? Check. Gezapige gasrespons door noodzakelijke turbo’s? Aanwezig. En dan nu de laatste toevoeging aan dat lijstje: Artificial Sound Enhancement.

MINI John Cooper Works

Het afgelopen decennium bracht de vergroening van het wagenpark in een ware stroomversnelling. Nu de elektrificatie van alles op wielen om de hoek loert, probeert de octaanindustrie de petrolhead krampachtig wakker te houden. Niet enkel flappy-paddles en een instelbaar chassis moeten Generation Playstation de showroom binnenlokken, ook één van de laatste ‘analoge’ karakteristieken moet daarbij wijken: het geluid.

Het begon nochtans onschuldig. Al in het vorige decennium werd er volop geëxperimenteerd met actieve uitlaten. Menig sportwagen werd (en wordt) ermee uitgerust: een klep in de uitlaat moest zowel Europa als de eigenaar tevreden houden. Gesloten perfect cruisebaar, maar eens geopend een enorme wall of sound in combinatie met bijhorend membraan- en resonantiewerk in de uitlaat. Recente Maserati’s met sportknop zijn hier een extreem voorbeeld van.

Maar daarbij bleef het niet. Kennelijk hield de toenemende geluidsisolatie toch nog te veel earcandy buiten. Omdat een musclecar uiteraard nooit luid genoeg kan zijn, stuurde Ford de Mustang voor modeljaar 2011 even langs de loodgieter. De Sound-Tube was het resultaat; hierlangs werd inlaatgeluid rechtstreeks richting interieur geleid. Stil buiten maar toch interessant binnenin. Ook de volgende Focus ST maakt er gebruik van, maar dan iets gesofisticeerder; bij constante toerentallen of halfgas wordt het geluid iets meer gedempt. Porsche lanceerde op de nieuwe 911 en Panamera GTS dan weer de Sound Symposer waarmee een membraan om assistentie gevraagd wordt, gewoon via een druk op de knop.

Bovenstaande oplossingen blijven het oorspronkelijke motorgeluid nog redelijk trouw. Anders wordt het wanneer we Audi’s nieuwste gadget bekijken: de Sound Actuator. Gemonteerd op de A6/A7 en uitgerust met de nieuwe V6-biturbodiesel is het in wezen ook een vibrerend membraan, maar dan in de uitlaat gemonteerd. Hier versterkt het echter niet alleen, het voegt ook een extra laag toe. Het vuilniskar-geratel van oudere grote diesels is nergens meer te bespeuren. Met een beetje goede wil valt er een lichte V8-ronk in te ontwaren (maar dan wel een V8 die bij 5000 toeren plat op zijn gat valt…).

Het meest markante voorbeeld is echter de nieuwe M5. Aangezien een atmo-V10 geen bestaansrecht meer heeft in de prijslijsten van “het groenste premiummerk”, werd voor de F10-generatie de drukgeladen V8 uit de X5 en 6-tractors uit de schappen gehaald. Hoewel de Ster uit Stuttgart met de nieuwste 63-AMG-motoren bewijst dat het anders kan, slaagde BMW er blijkbaar niet in om het sowieso stillere turboblok toch nog rauw te laten klinken. Wie het gehuil van zijn voorganger ooit had ondervonden, mocht na een testrit niet teleurgesteld naar huis fietsen – dat was BMW wel aan zijn stand verplicht. Freude am Fahren moest dan maar door middel van de hifi-installatie opwekt worden. Active Sound heet het kunstje, en in feite een sample van het échte geluid dat wordt afgespeeld via de luidsprekers. Uiteraard gelinkt aan toerental en gaspedaalstand om autotune-effecten te vermijden. Benieuwd wat hiervan nu de effectieve bijdrage is? Hieronder het resultaat van wat rommelen in de zekeringenkast…

Ook VW laat zich hierop betrappen. De Soundaktor is een specifieke luidspreker onder de motorkap van de Golf GTI, die een voorgeladen geluidsbestand koppelt aan de reële rijomstandigheden. Deze elektronica vervangt het vroegere buiswerk tussen inlaat en dashboard. Maat hoe staat de gemiddelde DRIVR hier tegenover? Kan het niet luid genoeg en is gelijk welke uitlaat overbodig gewicht? Of is stil snelwegrijden tijdens de werkweek en een geaccentueerde zondagmiddagrit de ideale combinatie? Is het een laatste stuiptrekking van een technologie die gedoemd is te verdwijnen? Of kan een Tesla perfect met V6-soundtrack op de achtergrond?

Dat het helemaal anders kan, bewijst Ford opnieuw met de Boss 302-versie van de Mustang – zij het ditmaal dankzij wat ouderwets loodgieterswerk. Het resultaat moet één van de coolste OEM-mods ooit zijn; naast de reguliere uitlaten lopen er nog twee extra pijpen mee tot net voor de achterwielen, standaard afgedekt met restrictorplaatjes. Uiteraard rept Ford daar met geen woord over, maar de plaatjes zijn belachelijk eenvoudig te verwijderen. So I guess you can see where this is going…

Share Button

2 Responses

  1. Wim Bervoets says:

    Met een beetje fantasie doet het me hieraan denken.

    Al ben ik niet altijd te vinden voor zulke PlayStation-rijsettings, toch kan ik zo’n kleppensysteem in een uitlaat wel smaken. Meer zelfs, het lijkt me af en toe noodzakelijk, getuige daarvan de rit in de Maserati Quattroporte Sport GTS die beide Pieters en ik een tijdje terug deden. In z’n strafste rijmodus kon je op de achterbank amper volgen wat er vooraan werd gezegd. Speakers en digitale dingen gaan me echter een brug te ver. Ik hoop dat BMW daarmee geen nieuwe trend heeft gestart.

  2. Ken Divjak says:

    En of daarmee een nieuwe trend gezet is, maar dan vooral in omgekeerde richting.

    Naast sound enhancement voor sportversies kijken de geluidsingenieurs momenteel vooral naar noise cancellation via de luidsprekers om minder isolatie, eenvoudigere moteren etc. te kunnnen monteren zonder aan de NVH-niveaus te raken – en dat voor beduidend minder centen…

Leave a Reply