DRIVR

VRAAG: Beste Autoverzekering? Deel je ervaringen!

Met – letterlijk en figuurlijk – een nieuwe wagen voor de deur, is het voor mij tijd om uit te kijken naar de meest geschikte verzekeraar. Een prijsofferte bekomen is één, de voorwaarden doorgronden iets anders. Helemaal onmogelijk is het om op voorhand de service in te schatten: hoe goed zal je bijgestaan, geholpen en eventueel uitbetaald worden na een ongeval? Dat zijn zaken die alleen de ervaring kan leren; en dat brengt me bij onderstaande vraag.

Enig opzoekingswerk leerde al dat de verzekeringsmaatschappijen zowel qua aangeboden formules, tarieven als handelswijze sterk uit elkaar lopen. Zo zijn web-based verzekeraars als Touring of Corona Direct vaak het goedkoopst, maar dragen ze – al dan niet terecht? – een kwalijke reputatie met zich mee. Klassieke maatschappijen die werken met makelaars zijn meestal duur, maar zouden ook meer waar bieden voor je geld. En dan is er nog Ethias, dat een soort van middenweg bewandelt.

De beste keuze hangt wellicht af van de leeftijd van de verzekeringnemer, het soort wagen en de gewenste formule (BA, mini- of volledige omnium). Laat ons daar even abstractie van maken – kwestie van deze discussie ook relevant te houden voor andere verzekeringzoekenden dan mezelf. Maar die basisgegevens even vermelden bij jullie advies of ervaringen, kan dus wel nuttig zijn.

Waar ben jij verzekerd? Tevreden of niet? Al uitgesproken positieve of negatieve ervaringen gehad in het verleden? Wat best te kiezen of net te mijden? Spui je raad in de commentaren – uw medemens dankt u.

Share Button

18 Responses

  1. vdsmichiel says:

    Mijn onpartijdig advies is ‘Nateus’: met makelaar, zelfde polissen als Ethias (was vroeger trouwens dochter van Ethias) maar veel goedkoper dan Ethias.

  2. Andries says:

    Ik heb niet zo een goede ervaring met ethias. Meer dan een jaar bijna dagelijks telefoneren om een schadegeval afgehandeld te krijgen… Soms loont het om iets meer te betalen en al die zever niet te hebben.

  3. krikkie says:

    KBC voor mij, na accident (niet in fout) had ik men geld binnen de maand, zonder morren.
    Bij onze plaatselijke KBC verzekeraar krijg ik ook kortingen op mijn (goedkope) km verzekering.
    Bij mij deden ze nooit moeilijk met veel pk’s en jonge leeftijd.
    Dus ik kan KBC aanraden, maar t zal wel goedkoper kunnen, totdat er iets gebeurd 😉

  4. Onze Man says:

    Zowel Ethias als Dexia hebben me zwaar teleurgesteld. Altijd wachten op het geld. Bij Dexia was het zelfs zo erg dat ik mijn gelijk zelfs in twijfel werd getrokken nadat ik op een wettelijke verkeerplaats door een dronken chauffeur werd aangereden. En dat terwijl ik zelf niet eens in het voertuig zat. Ook een proces-verbaal ondertekend door twee politieagenten die de vaststelling deden was niet voldoende om hun twijfels te bekoelen. Ik heb een jaar op mijn geld gewacht. De aanmaningen van de carrossier werden door hen niet betaald. Enkel het bedrag voor de herstelling. Een schande.

  5. Marcus says:

    Hoi, ik ben zelf reeds enkele jaren verzekeringsagent en ik kan u vertellen dat een autoverzekering qua tarificatie inderdaad zeer complex is en rekening houdt met enorm veel parameters. Hierdoor zullen verschillende ‘profielen’ van risico’s (combinaties van leeftijd, rijervaring, aantal ongevallen, type auto….) bij verschillende maatschappijen zeer uiteenlopende tarieven bekomen.

    Let op! Niet enkel het tarief is belangrijk, ook de waarborgen die de maatschappij biedt voor de prijs is van belang. Zo is er soms een volledige pechbijstand met vervangwagen inbegrepen, om maar een voorbeeld te geven.

    Het belangrijkste onderdeel van de autoverzekering is zonder twijfel de persoon of het kantoor die je de autoverzekering verkoopt en je de service erop levert. Er bestaat, in mijn opinie, geen slechte verzekering. Ik lees vaak commentaren op het internet die een maatschappij viseren of afbreken. Vaak is de frustratie terecht, maar ligt dit niet aan de maatschappij en vaak wel aan de verdeler of serviceverlener.

    Mijn advies: Zoek een persoon/kantoor waar je vertrouwen in hebt. Leg uit wat je nodig hebt (als je dit niet goed weet vraag dan uitleg in verband met dekkingen/waarborgen) en je zal snel aanvoelen of je goed zit of niet. De prijs is dat ook van minderbelang. Van €50 meer of minder op jaarbasis word je echt niet rijker!

    Veel plezier in je zoektocht!

  6. Thibaut says:

    Wat Marcus hierboven zegt, heb ik zelf ondervonden. Mijn (eerste eigen) wagen is verzekerd bij Fortis (of hoe het nu ook heet). De makelaar was een oude vriend en overbuur van mijn grootouders. Bij het aangaan van de verzekering aan een lagere bonus malus kunnen starten en alles verliep vlot. Voor vragen konden we steeds bij hem terecht. Zelf heb ik geen ongevallen gehad, maar mij ouders wel en altijd goed verholpen geweest.

    De makelaar is helaas overleden intussentijd. Zonder enige melding werd het beheer overgenomen door een andere makelaar waar hij al enige tijd mee samenwerkte.

    Een goed jaar terug verhuis ik. Mijn adres moest dus gewijzigd worden en daarnaast moest de polis vernieuwd worden.
    Dus naar een Fortis kantoor om uit te vissen wie nu het beheer doet. Resultaat: een bepaalde makelaar. In het kantoor zeggen ze dat ze het beheer kunnen overnemen. Ik krijg een extra korting en bovendien is het kantoor een heel pak dichter dan die makelaar. Daarnaast vraag ik het adres te wijzigen en mijn vriendin bij als chauffeur op de polis te plaatsen. Nieuwe papieren zouden verzonden worden.

    Papieren blijven op zich wachten. Intussentijd komt het verstrijken van de verzekering langzaam in zicht. Even bellen met het kantoor: papieren zullen opnieuw verzonden worden.

    Even later ontvang ik kort na elkaar twee maal papieren, niet voor het eerstkomende jaar, maar voor het jaar nadien. Mijn adres is niet gewijzigd, mijn vriendin staat niet vermeld. De korting staat er wel op. Dus opnieuw naar het kantoor. Blijkbaar was ik intussen minder dan drie maanden voor het verstrijken van het huidige jaar, bijgevolg kon het contract niet overgenomen worden. Het zit dus nog bij de makelaar.

    Dus contact opgenomen met de makelaar. De makelaar bevestigt dat het contract bij hem zit, maar zegt dat het beheer overgenomen is door het kantoor. Terug naar het kantoor dus. Het kantoor beweert dat de makelaar nog steeds het beheer doet en wil mij weer naar de makelaar sturen. Ik raak het stilaan beu en zeg hen zelf te bellen en het uit te klaren. Resultaat: het contract zit bij de makelaar, het beheer bij het kantoor. Het adres wordt gewijzigd, mijn vriendin erbij geplaatst. Van de korting geen sprake, aangezien het contract bij de makelaar zit en niet het kantoor.

    Bijgevolg ben ik zeer geïnteresseerd in deze topic.

    ING kon mij een lager tarief geven, maar dat was vooral voor nieuwe wagens en daarvoor moest ik minimaal 2 jaar op het huidige adres wonen. Met mijn 12 jaar oude wagen en slecht 1 jaar op het huidige adres was het tarief gelijkaardig als dat van de Fortis.

    • Thibaut says:

      Saillant detail: De huidige makelaar liet in één van de telefoongesprekken weten dat hij ook andere interessantere producten aanbiedt.

      Kortom, de makelaar valt in dit geval weinig te verwijten, behalve dat er geen melding gemaakt werd van de overdracht. De makelaar excuseerde zich hiervoor. De uitleg was dat hij nog bezig was met het verwerken van de overgenomen dossiers. Het kantoor, tjah, …

  7. heidekonijn says:

    Waarschijnlijk zijn alle verzekeringen uitstekend, tot er iets aan de hand is. Dan blijkt welke door de mand vallen. Met de info hierboven kun je al beginnen elimineren. Ik kan er nog eentje bijvoegen. Ik had klein omnium , bestuurdersverzekering bij Mauretus (nu Nateus) en rechtsbijstand bij Audi (zelfde adres/ bedrijfszetel). Dat horen twee verschillende firma’s te zijn om belangenvermenging uit te sluiten. Natuurlijk gaat het weldegelijk om dezelfde mensen.
    Ik had een ongeval in de sneeuw waarbij zowel tegenligger met zijn neus in mijn deur en spatbord terechtkwam. Ik laat even buiten het verhaal wie volgens mij in fout was, maar kreeg na enkele weken een brief van de advocaat van de rechtsbijstand dat hij vrijwel zeker was dat ik in mijn recht stond en bij rechtspraak een grote kans had op winnen. Daarop kreeg ik doodleuk een brief van rechtbijstand Audi dat gezien de advocaat vond dat ik NIET in mijn recht was, ze gezien het contract me niet hoefden bij te staan in verdere stappen. Met andere woorden ze ontkenden staalhard wat ik zwart op wit van de advocaat had gekregen. Truuken van de foor, op het criminele af. Heel wat boosheid en gepalaver later was ik 3000 euro armer. Achteraf kreeg ik te horen dat de verzekeringsagent van de tegenpartij er om bekend is dat hij vrij hard voor zijn klanten gaat. mijn conclusie was dan ook een andere maatschappij en agent te zoeken. Nu maar hopen dat het helpt wanneer nodig.

  8. Ken Divjak says:

    Call me a cynic, maar ik kan mij echt niet inbeelden dat een maatschappij bij schuldtwijfel evenveel moeite gaat doen om haar gelijk te halen voor een klant met een gewone BA (die anders zijn eigen kosten moet dragen) of een klant met een omnium (waar de verzekering alle schade boven de franchise moet vergoeden).

    Dat alleen gaat al een verschil in ‘service’ geven medunkt.

    Maar verder heeft Marcus zeker een punt over de verzekeringsagent in kwestie; de onze heeft meer dan een week na de feiten nog niets van zich laten horen (vorige week maandag een garagepoort op ons dak gehad in een ondergrondse), dus dat belooft niet veel goeds…

  9. Pieter Fret says:

    Net langsgeweest bij een KBC-makelaar, en die deed toch een beetje moeilijk over mijn leeftijd in combinatie met de wagen. Niet uit slechte wil, maar omdat KBC misschien alleen een dure polis zou willen geven.

    Ze (het was een dame) zei wel dat een mini-omnium (glasbreuk, diefstal, natuurkrachten, brand & aanrijdingen met dieren) niet aan te raden is voor een wagen van tien jaar, omdat de uitgekeerde premie wel eens zou kunnen tegenvallen. Zijn jullie het daarmee eens?

    Heeft er trouwens iemand ervaring met P&V?

    • Pieter Ameye says:

      Ja want met 150pk toch al snel rijp voor een titel als ‘widowmaker’.

      Te zot voor woorden.

    • heidekonijn says:

      Klein omnium als in Brand, Natuurschade, Diefstal, Glasbreuk?

      Over het algemeen is het zo dat één voorruit op twee jaar al het verschil kan maken. Discussie is dan natuurlijk hoeveel voorruiten je statistisch om zeep helpt, hoeveel de franchise is (maw loont het), etc.

      Bij grotere calamiteiten als een tennisballenhagelbui, auto gepikt, boom over de auto, auto afgefakkeld,… dan speelt je ‘reele waarde’ en dat is na een jaar of vier zo ongeveer niets meer : je bent dan al heel snel aan een ‘total loss’ en krijgt dus enkel wat pindas uitbetaald. Beter dan niets langs de ene kant, maar afhankelijk van de kost van de verzekering het sop de kool niet waard.

      Afin, mijn gedacht toch. Bij oldtimers/classic cars valt daar een mouw aan te passen door de auto te laten schatten (en natuurlijk hogere premie te betalen als gevolg). Geen idee of dat ook kan met auto’s van rond de tien jaar.

    • Marcus says:

      Zelf heb ik zeer goede ervaringen met P&V. 70% van mijn ‘auto portefeuille’ heb ik bij P&V zitten. Zeer goede basiswaarborgen, correcte uitbetaling, goede service, leuke extra’s (bv: BOB-waarborg, algemene bijstand) … En dat alles voor een zeer correcte prijs. Zeker indien je een goed schadeverleden hebt, zijn ze (bij mij althans) onklopbaar in prijs/kwaliteit.

      Zoals Ken reeds aangeeft is het aan te raden om de rechtsbijstand bij een andere maatschappij te nemen. DAS (neen, niet die van ‘karakter in je glas’) is hier de absolute topper. De rechtsbijstand bij een andere firma nemen is trouwens aan te raden voor elke verzekering. Hierdoor kan je, bij twijfel om uit te betalen, de maatschappij tot orde roepen.

      Voorbeeld: bij een ongeval zijn twee betrokken wagens verzekerd bij dezelfde maatschappij. Er is een discussie wie er in fout is. Wie gaat de maatschappij in fout stellen, denk je? Uiteraard diegene met de meeste schade (zo moeten ze minder uitbetalen). Als je dit wil aanvechten via de rechtsbijstand, die ook bij diezelfde maatschappij pij zit, zal je niet ver komen. Vandaar…

      Ik hoop van harte dat je vindt wat je zoekt, Pieter…

      • AnthonyG says:

        Ik kan verkeerd zijn, maar volgens mij heb je als verzekerde recht op een onafhankelijke mening (van een advocaat) op kosten van je verzekeraar om te zien of je al dan niet een kans maakt of in je recht bent.

  10. Freddy says:

    In tegenstelling tot wat hierboven geschreven werd, is mijn ervaring bij Ethias twee keer goed geweest. 1x bellen, 1x dossier doorsturen en naast wat discussie met de tegenexpert, is alles vlot verlopen. Maar ik denk dat iedereen gewoon een andere invulling heeft op wat een goede verzekering moet zijn.

Leave a Reply