DRIVR

Preview: Ford Focus Electric (2012)

Het zijn barre tijden. Landen gaan over kop, de wereldeconomie kwijnt en zelfs cashconstructeurs als BMW & Audi zien zich genoodzaakt hun megalomane EV-plannen bij te stellen. Het mag dan ook niet verwonderen dat Ford ervoor kiest om een bestaand model te elektrificeren beter dan een compleet nieuw te ontwikkelen. En dat is exact wat de wereldse Focus te beurt valt: een stekker in zijn gat vanaf 2013 voor 39.000 Amerikaanse dollars.

Waarom Amerikaanse dollars? Omdat de Europese prijzen nog niet bekend zijn. De Ustated Nights krijgen op dit eigenste moment de primeur wat de eFocus betreft, terwijl onze orderboeken nog moeten opengaan. Dat komt omdat Ford USA al langer hybridemodellen aan de man brengt waar Europa nog nooit een blauwe ovaal op stroom heeft gehad. Hoeveel de Electric in België gaat kosten, is dus anyone’s guess – maar gelukkig blijft de belastingsaftrek tot 30% met een maximum van 9.510€ bestaan voor particulieren in het aanslagjaar 2013.

En toch hebben we er al mee gereden – zij het kort, op een biljartvlak circuit en met een chaperon langs ons. In zo’n setting presteert de eFocus geheel binnen verwachting: als een reguliere Focus met passagiers en bagage aan boord. Het vloeistofgekoelde batterijpakket – dat integraal voor de achteras gemonteerd is – brengt zo’n 300kg extra op de weegschaal, maar slaagt er niet in om de gelauwerde Focus-dynamiek te verzieken. Toegegeven: de voorwielen hebben het moeilijker om de continue koppelmomenten te verteren, en het lichtvoetige is er natuurlijk wat uit. Maar verder blijft dit een aangenaam sturende hatchback die losjes naar de 100km/h sleurt en qua rijgedrag aan de C-Max (waarmee de eFocus veel ophangingscomponenten deelt) doet denken.

Ford citeert momenteel sprinttijd noch topsnelheid, maar communiceert wel dat de euroversie bij 145pk meer vermogen heeft dan de US-versie met zijn 123 paarden en een begrensde top van 138km/h. Ook zeker is dat de elektromotor continu 245Nm levert en na gemiddeld 120km terug aan de stroom moet, al zit er wat rek op dat laatste cijfer; de Amerikaanse EPA-test zegt 120, Ford claimt maximaal 160 terwijl de werkelijkheid waarschijnlijk rond de 100km rijbereik zal liggen. “Genoeg voor de dagelijkse verplaatsingsbehoefte van 75% van de bevolking” klinkt het dan in PR-speak, “bij een geschatte kost van een kleine 4€ per laadbeurt”.

Evenmin onbelangrijk is de laadtijd, en die bedraagt zes à zeven uur aan een conventioneel stopcontact. Kan je zekeringenkast 32 ampère aan, dan kan het zelfs in de helft. Maar een snellaadsysteem à la Nissan Leaf (waarbij de batterij in 30 minuten op 80% gebracht kan worden) biedt Ford voorlopig niet aan. Ongetwijfeld in ontwikkeling – net als hybridevarianten van de C-Max, volgende Mondeo & dito Kuga. Al zal het daarbij vooral om plug-in hybrides of zogenaamde range extenders gaan beter dan volwaardige EVs. Of ook Ford aan de slaagkansen ervan begint te twijfelen?

[Foto’s: Ken Divjak]

Share Button

3 Responses

  1. Thierry911 says:

    Allemaal goed en wel dat elektronisch speelgoed, maar wanneer zien we hier eens iets uit Stutttgart dwars gaan?

Leave a Reply