DRIVR

Uitgeklaard: Alle nieuwe Aston Martins op een Rij

‘Ik zie Gaydon al een tijdje niet meer door de Astons’, zuchtte onze man die menig onfeilbaar autoweetje achter de hand heeft gisteren. Onderwerp: het Vanquish-lek. Waarop die andere DRIVR terstond een modellenlijstje uit zijn mouw schudde. ‘Niet lastiger dan Porsche eigenlijk’. We zwoeren ironie in zijn antwoord, maar weten dat met zo’n joekel van een Oost-Vlaams accent nooit zeker. Dus voor ik tweedracht zaai, toch even dit: er is iets van aan. Bij deze het huidige Aston-gamma in tien foto’s!

V8 Vantage

Astons instapmodel dat 911-kopers twee keer wil doen nadenken. Slaagt daar best in: sinds 2005 zijn er al meer dan 10.000 gebouwd, iets wat alleen de DB9 hem voordeed. Oorspronkelijk met 4,3-liter V8 van 385 pk, sinds 2008 met 4,7-liter van 426 pk. Verkrijgbaar als coupé of cabrio met manuele of optioneel gerobotiseerde versnellingsbak.

V8 Vantage S

V8 Vantage met strakkere ophanging, aangepaste remmen, aërodynamische botox en aangepaste 4,7-liter V8, goed voor 436 pk. Eveneens verkrijgbaar als coupé of cabrio, maar de Sportshift II-versnellingsbak is op de Vantage S standaard.

V12 Vantage

I just have this horrible, dreadful feeling that what I’m driving here is an ending, zei Clarkson over de Vantage met DBS-motor. De oorspronkelijke productie van 999 stuks werd zelfs verhoogd, dus dat einde van de V12 (5,9 liter, 517 pk) lijkt gelukkig (nog) niet aan de orde. Alleen met manuele zesbak, maar ook in Carbon Black-uitvoering.

V12 Zagato

Vorig jaar voorgesteld in Villa d’Este en scheurde zich prompt een weg naar onze eindejaarslijstjes. Gebaseerd op de V12 Vantage, dus met 5,9-liter V12 van 517 pk en manuele zesbak. Beperkt tot 150 stuks en een prijskaartje van 330.000 pond (excl. lokale taksen). Een koopje, toch?

DB9

Grijsaard van het gamma. Met pennentrekken van Ian Callum en Henrik Fisker. De 5,9-liter V12 van 477 pk komt oorspronkelijk uit de Vanquish. Ook verkrijgbaar als Volante en ondertussen uitsluitend met Touchtronic II-automaat. Opvolging is in the making en werd al enkele keren in het wild gespot.

Virage

Smack-dab in the middle tussen de DB9 en de DBS. Opnieuw de 5,9-liter V12 dus, maar nu met 497 pk. Ook hier verkrijgbaar als Volante en alleen met Touchtronic. De DB9-opvolger krijgt allicht enkele styling cues van de Virage.

DBS

DB9-topper met 5,9-liter V12, 517 pk, manuele zesbak of Touchtronic-automaat. Ook als Volante verkrijgbaar, als Carbon Black, DBS Ultimate of Carbon Edition. De AM 310 zou de DBS opvolgen en opnieuw Vanquish heten. Al zou het ons niet verbazen dat de beruchte vrachtwagen ‘toevallig’ openstond om naar reacties op de naam te polsen. Wordt vervolgd op Pebble Beach.

Rapide

Vierdeurs, gebaseerd op de DB9. Opnieuw de 5,9-liter V12, goed voor 477 pk, en uitsluitend met Touchtronic. Mikt op Panamera- en Quattroporteklanten.

One-77

Tot 77 exemplaren beperkte Aston met 7,3-liter V12 van 760 pk en een topsnelheid van meer dan 350 kilometer per uur. Sinds een pijnlijke crash in Hong Kong helaas ook bekend als One-76. Notoir onmogelijk om als journalist vast te krijgen en ondanks een prijskaartje van 1.200.000 pond (excl. lokale taksen) volledig uitverkocht. Hoezo crisis?

Cygnet

Quasi gerebadgede Toyota iQ met 1,3-liter viercilinder van 98 pk en manuele zesbak of CVT. Moet de gemiddelde uitstoot van het Aston Martin-gamma drastisch naar beneden krijgen om de Britten aan EU-eisen te doen beantwoorden. De vraag blijft of hij daarin slaagt. Kost overigens haast drie keer zoveel als de Toyota.

Share Button

6 Responses

  1. FrX says:

    Hoewel die Cygnet drie keer zoveel kost als de IQ heb ik ‘m wel al in het wild gespot. Ik vraag me écht af wie zo’n keuze zou maken..

  2. Bakske says:

    Die prijs heeft waarschijnlijk hier wel iets met te maken:

  3. Bakske says:

    Al blijft het natuurlijk wel veel te duur voor wat het is.

  4. Pieter Ameye says:

    Nu las ik onlangs het volgende:

    There’s a theory they’re in the range to lower emissions, but we know that not to be true

    Firstly it’s still a Toyota – Aston are not the manufacturer, Toyota are! Secondly Aston are a low volume manufacturer and don’t make enough cars to have to comply with the emissions regulations that people thought this car was to avoid.

    Bez has gone on record and said he thought it was a good idea and it would sell. £16 million in development costs wasted. Someone calculated that they’d need to sell three for every “proper” Aston sold in order to bring emissions under the limit anyway.

    Wat er al dat niet van waar is, heb ik jammer genoeg nog niet kunnen achterhalen.

  5. Ken Divjak says:

    Maakt dus 22 model(variant)en die nog niet zo’n beetje Audi-itis lijden, met het verschil dat het basisdesign duizelingwekkend lekker is natuurlijk.

    Maar toch: ik kan ze – op de withete Zagato en klungelige Cygnet na – inderdaad moeilijk uit mekaar houden, al verandert dat misschien wanneer ik er binnenkort eens eentje van binnenuit mag ervaren…

  6. Ken Divjak says:

    Correctie: dat verandert blijkbaar al met de nieuwe Vanquish die er beduidend anders uitziet!

    And all the better for it!

Leave a Reply