DRIVR

Test: Opel Corsa OPC Nürburgring Edition

De Opel Corsa is al een tijdje op de markt, maar dat betekent niet dat De Blitz er niets meer aan verandert. Zo verscheen enige tijd terug een nieuwe topversie op basis van de standaard OPC: de Corsa OPC Nürburgring Edition. Geen stickertuning maar echte aanpassingen, meer vermogen en eindelijk een mechanische sper tussen de voorwielen. Wij gingen er voor een keer niet mee naar de ‘Ring, because that’s what you were expecting us to do…

De Nordschleife is het mooiste circuit ter wereld; ongelooflijk lang, met veel hoogteverschillen, blinde bochten en wisselende weersomstandigheden. Kortom: de ideale plek om een auto te testen – op voorwaarde dat die daarvoor geschikt is natuurlijk. Een Prius op de Nürburgring slaat nergens op, maar sommige auto’s zijn ervoor gemaakt. En als die dan ook nog ‘Nürburgring’ in hun naam hebben, dan begint het al helemaal te kriebelen. Alleen mochten we met deze OPCn niet naar het buitenland, laat staan naar de Eifel. Iets met verzekeringen en nog wat larie. Dus reden we de snelste Corsa ooit even om de kerk, en ontdekten desalniettemin een van de leukste DRIVR-Opels ooit.

De normale OPC is al aardig heet, maar bij deze gelimiteerde editie doet Opel er nog een schepje bovenop; standaard krijg je 192 pk, deze versie biedt er 210. Het maximale koppel bedraagt 250 Nm en stijgt in overboost tot 280 Nm – op voorwaarde dat je benzine van 100 octaan tankt (die lang niet overal te krijgen is). Met gewone benzine heb je ongeveer vijf paarden minder. Een ietwat vreemde configuratie, maar wel eentje die ervoor zorgt dat je in 6,8 seconden naar de 100 kan en 230 voluit. Daarmee is de OPCn – op papier – in ieder geval een van de snelste auto’s in zijn klasse.

Maar eigenlijk gaat het bij een hot hatch niet puur om de cijfers. Hij moet er lekker uitzien, en natuurlijk goed rijden. De speciale oranje kleurstelling geeft hem in ieder geval visuele snelheid, en volgens coureur Joachim Winkelhock stuurt hij ook zo. “Je rijdt en rijdt en wil gewoon niet stoppen”, zegt hij over deze Corsa – maar de beste man wordt dan ook door Opel betaald, dus we kijken liever even zelf. En zien meteen dat er een nieuwe voorspoiler op zit. Opvallender is dat het koetswerk met 20 millimeter verlaagd is, en op nieuw ontwikkelde veren en schokdempers van Bilstein staat. Fancy spul.

Gelukkig is de Corsa daardoor niet knalhard. Verrassend comfortabel eigenlijk, zeker voor laagprofiel achttienduimers. Om de feestvreugde nog te vergroten, zijn de elektronische hulpjes opnieuw afgesteld en is de besturing communicatiever geworden. Als kers op de taart heeft deze Corsa voor het eerst recht op een mechanisch sperdifferentieel tussen de voorwielen. Die sper zorgt er niet voor dat je helemaal geen aandrijfreacties meer voelt in het stuur, maar dat geeft niet en hoort volgens sommigen (met name de Focus RS1-fans) zelfs bij een hot hatch. Je hoort namelijk te merken dat de wielen soms vechten voor grip, anders is je hatch simpelweg niet heet genoeg.

Wel moet je enigszins je best doen om de motor binnen het goede toerengebied te houden, maar ook dat hoort weer bij een hot hatch. Gelukkig schakelt de Corsa goed, dus is het geen straf om er eens goed voor te gaan zitten. Een ander voordeel is dat het motorgeluid binnenin de Corsa inspirerend klinkt. Op voorwaarde dat je de ramen dicht houdt, want van buitenaf klinkt de 1.6 turbo eerder als een staafmixer met ambities dan een echte sportieveling. Welke rondetijd de snelle Corsa op de Nürburgring neerzet, is trouwens een groot raadsel. Opel doet namelijk zelf – vreemd genoeg – geen opgave; de standaard-OPC doet het in 8:47.99, maar volgens Rüsselsheim komt deze Nürburgring Edition eerder in de buurt van de tijd van de (vorige) Astra OPCn die 8:35.00 bedraagt.

Maar zoals gezegd: het genoegen van dit soort auto’s zit eerder in het (al dan niet ingebouwde) kwajongensgedrag, om af en toe uit de band springen in het normale verkeer. En daar nodigt de Corsa wel toe uit – ook al passen het dikke stuur, de kuipstoelen en de navigatie niet helemaal in het eerder goedkoop afgewerkte interieur. De Corsa verbergt zijn roots als compacte boodschappenauto dan ook niet, en is daarbij verre van perfect. Maar anderzijds voelt de OPCn  wel aan als een echte hot hatch: een tikkeltje losbandig, maar toch weer niet teveel.

De allerbeste die we kennen is nog altijd de Peugeot 205 GTI, inclusief voorwielen die het soms niet aankunnen en een achterkant die gemeen uit de hoek durft te komen. Dat mag anno 2012 natuurlijk niet meer, en toch heeft deze op 500 exemplaren beperkte special iets oldskools. Er zijn immers al genoeg auto’s in deze klasse waarbij je denkt: waarom zo serieus? Dat merk je bijvoorbeeld bij de Volkswagen Polo GTI: heel goed, heel volwassen, maar echt heet? Dat gevoel van een overmaat aan beschaving geeft de Corsa je dus niet. Het is geen allemansvriend, maar een klassieke hot hatch – inclusief love-it-or-hate-it-gevoel. Een auto die zijn bestuurder aan het werk zet. En dat belooft voor de nakende Astra OPC die deze maand nog gelanceerd wordt.

[Foto’s: Luuk van Kaathoven – Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun.com]

OPEL CORSA OPC NÜRBURGRING EDITION

Plus Min
+ Beduidend beter dan de standaard OPC – Ook beduidend duurder

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 210pk
Koppel 280 Nm
Gewicht 1.204 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,8 s
Topsnelheid 230 km/h
Gem. testverbruik 9,9l/100km
Prijs (niet meer verkrijgbaar)
Fiscale PK 11
Share Button

5 Responses

  1. Stijn says:

    De auto doet me weinig, de foto’s des te meer: schitterend!

  2. Ken Divjak says:

    Bijna vergeten vermelden: die zijn van Luuk van Kaathoven!

  3. MartijnGizmo says:

    Jaaaaaa, El Kaator kan er wel wat van!

  4. Luuk says:

    Bedankt Ken! 🙂

  5. key says:

    ubergeil karretje

Leave a Reply