DRIVR

Column: Lotus – Oorlog met enkel Verliezers

Ondanks de Sahafiaanse ontkenningen van twee maanden geleden is het nu toch gebeurd: de nieuwe eigenaren van Lotus hebben Dany Bahar ontheven uit zijn functie van CEO. De slag tegen Tony ‘Caterham’ Fernandes om de Lotus F1-naam mag hij dan wel gewonnen hebben, de oorlog die hij voerde om Lotus kost wat kost op de wereldkaart te zetten, kent uiteindelijk alleen maar verliezers. Met het merk Lotus voorop.

Lotus Elise

De man die de grootste luchtkastelen van de 21e-eeuwse auto-industrie bouwde – en dat wil wat zeggen in deze branche – mag nu dus elders lucht gaan oppompen. Bij Lotus zagen we de lucht de afgelopen maanden al flink weglopen; het grootste debacle was ongetwijfeld de Indy-bemoeienis van Lotus. De Judd-motoren die met (gebrek aan) Lotus-geld aan Indy-teams werden aangeboden, bleken zo zwaar onder te presteren dat bijna alle klanten na twee races al opstapten. De twee overgebleven auto’s kregen na een paar ronden Indy 500 de zwarte vlag omdat ze te langzaam waren. Voor de komende race op de oval van Texas is Indycar hetzelfde van plan, zo kondigde de organisatie al aan. De blamage bijna voorbij.

En dus bleek de juridische victorie van vorig jaar op het ‘Team Lotus’ van Tony Fernandes een kostelijke Pyrrhusoverwinning. Helemaal volgens verwachting trouwens. Want Bahar mag dan wel ‘gewonnen’ hebben, Fernandes is ongetwijfeld de laatste die lacht. De Maleisiër van AirAsia heeft er niet op gewacht en is met Caterham opnieuw begonnen. Weinig kans dat hij nu alsnog de brokken komt opruimen, daarvoor is hij al te ver onderweg met Caterham.

Wat er nu van Lotus moet worden? Niemand die het weet. Bahar lanceerde plannen voor maar liefst vijf nieuwe sportauto’s – weinig kans dat daar nog iets van in huis komt. In de autosport is de naam van Lotus in bijna elke klasse aanwezig: het WEC, GP2, Formula Renault 3.5, GP3, Formule 3 etc. Die geldkranen – zo die al echte beter dan beloofde Maleisische ringgits spuiden – draait de nieuwe (tijdelijke?) Lotus-eigenaar DRB-Hicom nu vast en zeker dicht.

En het F1-team zelf? Dat draait nog wel goed; niet dankzij Lotus, wel dankzij de inspanningen van het hardwerkende racebedrijf in Enstone dat met vooruitziende blik de nieuwe auto het typenummer E20 meegaf (de 20ste auto uit Enstone) in plaats van de traditionele Lotus-nomenclatura te volgen. Eerder dit jaar werd al bekend dat Lotus niet langer de hoofdsponsor van het gelijknamige F1-team was – die naam waar dus anderhalf jaar lang zwaar om gevochten. was De ernst van dat verhaal werd ook meteen in alle toonaarden ontkend, net zoals Lotus een week later als door een adder gebeten reageerde op aantijgingen vanuit de pers.

Gaat Gérard Lopez, de man achter Genii Capital, Lotus dan redden? Genii hielp Renault van zijn F1-team af om daarna in zee te gaan met Bahar. Maar vergis je niet: ook bij Genii is nog maar de vraag waar het geld eigenlijk vandaan komt. Arabieren en Brazilianen met diepe zakken, zegt men. Het zou heel goed kunnen, maar in ieder geval niet van Lopez zelf.

Zo zou Lotus dus opnieuw een speelbal van het grote verzonnen geld kunnen worden, met nog meer schade aan de erfenis van Colin Chapman tot gevolg. Je zult dezer dagen toch maar Lotus-liefhebber zijn. Want ook dan ben je een verliezer in de zinloze oorlog die Bahar tijdens zijn koningsjaren heeft mogen voeren.

Share Button

3 Responses

  1. Kris Hoet (via Twitter) says:

    … en binnen 3 weken staat Lotus in de kijker op Goodwood …

    • Ken Divjak says:

      Dan maken ze er beter Past & Lousy Present van 😉


      Lotus: Past, Present and Future

      Alongside this central theme, the 2012 Festival will celebrate the past, present and future achievements of Lotus as this pioneering British race and sports car manufacturer marks a number of important anniversaries in 2012. Inspired by the incomparable Colin Chapman, this small British company utilised unparalleled technical ingenuity to dominate all levels of motor sport, from club racing to Formula 1, creating a glorious and enduring legacy. A spectacular collection of winning Lotus cars, from F1, Indycars, saloons and sports cars, will be a key attraction at this year’s Festival.

  2. Pieter Ameye says:

    Toch benieuwd of de nieuwe Esprit er nog komt. Zowat de enige van al Bahar’s (verzinsels?) waar ik echt naar uitkeek.

Leave a Reply