DRIVR

F1 Review: Montréal, Canada (GP 7/20 2012)

Lewis Hamilton reed niet alleen naar een ijzersterke zege in de GP van Canada, de zevende winnaar in zeven races pakte meteen ook de leiding in het wereldkampioenschap. In zijn kielzog: Romain Grosjean en Sergio Pérez met één bandenstop naar de overige podiumplaatsen. Zo blijft 2012 een verdraaid leuk F1-jaar.

Gisteren filosofeerden we er al een beetje over: als we graag een zevende winnaar uit zeven races zouden willen zien, dan was Lewis Hamilton daar dé kandidaat voor. En zo geschiedde. De Brit maakte zijn kandidatuur volop waar met een race uit het boekje, die dankzij de tegenstand van Vettel en Alonso nog lang spannend bleef.

Vettel blijkt niet de snelste

Het spektakel begon in ieder geval niet meteen bij de start. Iedereen reed netjes in volgorde weg, en ook in de eerste rondes gebeurde er heel on-Canada-achtig niets. Alleen Felipe Massa en Paul di Resta wisten een plaats te winnen ten koste van Nico Rosberg, maar Massa verloor er vervolgens een heleboel door in de eerste bocht een draaier te maken. Daarna ging het schaakspel verder.

Misschien niet toevallig waren het inhalers Massa en Di Resta die samen met Schumacher als eerste binnenkwamen voor hun nieuwe setje banden. Toen Räikkönen eindelijk Button wist te verschalken, waarna de Brit snel zijn softs dumpte, naderde Lewis Hamilton langzaam op de leider. Ook Fernando Alonso was niet ver weg, wat Vettel ertoe bewoog om eieren voor zijn geld te kiezen. De vraag was hoe lang Hamilton en Alonso konden doorrijden. Voor de McLaren-coureur was dat maar één rondje, maar het was genoeg om Vettel via de pitstraat te passeren.

Alonso eventjes sterk

Was de Ferrari dan de auto met de beste racepace én de langste adem? Daar leek het vrijdag al op, en kregen we in de wedstrijd bevestiging van. Pas twee rondjes later ging Alonso wisselen, na zes opeenvolgend snelle sectortijden. Alonso kwam vóór Hamilton naar buiten, maar de McLaren pakte zijn positie op het rechte stuk alweer terug. Zo werden we getrakteerd op het prachtige zicht van drie verschillende auto’s binnen de twee seconden van elkaar.

Dat duurde trouwens niet lang, want Hamilton had al gauw die twee seconden – en meer – voor zichzelf in handen ten opzichte van Alonso en Vettel die om de tweede plaats én de feitelijk leiding in het WK bikkelden. En dat terwijl Hamiltons teamgenoot twaalf plaatsen lager aan het worstelen was. Het contrast tussen de twee Britten kon niet groter zijn; waar Lewis op koers lag voor plan A, daar hielp zelfs plan B Jenson niet verder.

Vijfde uitvalbeurt voor Schumacher

Ruim nadat Button al voor de tweede keer was binnengeweest voor een nieuwe set banden, kwam Räikkönen als eerste van de eenstoppers binnen – een ronde later gevolgd door Sergio Pérez. De Mexicaan kwam vlak voor de Fin de baan op – kort achter Rosberg op de zevende plaats – die de twee in principe dus in hun zak hadden. Hetzelfde gold sowieso voor de andere Mercedes: Schumacher ging er in een van de chicanes af, doordat de achtervleugel bleef openstaan. Was dit de vijfde uitvalbeurt voor pechvogel Schumi? Absoluut.

Een stukje verder vooruit was Vettel het contact met Alonso kwijt. Dat kwam ook doordat de Spanjaard langzaam weer op Hamilton aan het inlopen was. Met nog 19 ronden te gaan, kwam Lewis binnen voor zijn laatste kwartet banden. Ondanks een klein probleempje rechtsachter ging de snelste McLaren nog vóór Mark Webber terug de baan op, in derde positie. Opnieuw een niet helemaal vlekkeloze pitstop bij McLaren dus.

Lewis dendert terug naar de top

Maar wat maakte het uit? Lewis reeg meteen daarna de ene snelste ronde aan de andere, zodat Alonso en Vettel – elk met hun stop nog voor de boeg – respectievelijk slechts negen en zes seconden vooruitreden. Of die wel naar binnen zouden gaan? Nee! Voor Vettel werkte het niet, want met nog zeven ronden te gaan was Hamilton aan hem voorbij. Alonso dan? Nee, ook Fernando had geen schijn van kans.

Voor Vettel was een podiumplaats vervolgens helemaal verkeken toen hij alsnog wisselde: de Lotussen schoven aan hem voorbij, terwijl Grosjean zó hard ging dat ook Alonso eraan moest geloven. Ook maar één stop voor de Fransman dus. Pérez, die hard aan het opstomen was met de snelste ronde van de wedstrijd, deed hetzelfde en vloog – net als in Maleisië maar nu op droog asfalt – op de hulpeloze Ferrari af,. Twee rondjes later was het gepiept. Vettel, op z’n nieuwe banden, kwam nu ook aanstormen en ging de manke F2012 ook nog voorbij.

Grosjean & Pérez op het podium

Vooraan werd Lewis Hamilton intussen inderdaad de zevende winnaar na zeven races. Twee seconden later volgde de fantastische Romain Grosjean, met kort daarna die andere geslaagde eenstopper: Sergio Pérez. Vettel, met de snelste raceronde op de meet, zat de Mexicaan weer op de hielen. Alonso, die halverwege zo sterk leek, strompelde met zijn van de rots gevallen Ferrari als vijfde over de streep. Het kostte de Spanjaard de leiding in het WK, want die is nu in handen van winnaar nummer zeven.

Blijft alleen de vraag: kan er nog iemand winnaar nummer acht worden? Of komt de verrassing straks van Jenson Button, die na de slechtste race uit zijn hele carrière misschien als een duveltje uit een doosje een comeback maakt? De Brit is tenslotte al naar de achtste plaats in het WK teruggevallen…

GP Canada, Montreal, 10 juni 2012

1 – Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 70 ronden, 1.32’29″586
2 – Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 2″513
3 – Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 5″260
4 – Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 7″295
5 – Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 13″411
6 – Nico Rosberg (Mercedes W03) – 13″842
7 – Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 15″085
8 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 15″567
9 – Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 24″432
10 – Felipe Massa (Ferrari F2012) – 25″272
11 – Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 37″693
12 – Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 46″236
13 – Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 47″052
14 – Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’04″475
15 – Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1 ronde
16 – Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1 ronde
17 – Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 1 ronde
18 – Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
19 – Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
20 – Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 3 ronden

Snelste ronde: Sebastian Vettel, 1’15″752

Uitgevallen
57e ronde – Timo Glock
34e ronde – Michael Schumacher
25e ronde – Pedro de la Rosa
23e ronde – Narain Karthikeyan

WK coureurs
1. Hamilton 88; 2. Alonso 86; 3. Vettel 85; 4. Webber 79; 5. Rosberg 67; 6. Räikkönen 55; 7. Grosjean 53; 8. Button 45; 9. Pérez 37; 10. Maldonado 29; 11. Kobayashi en Di Resta 21; 13. Senna 15; 14. Massa 11; 15. Hülkenberg 7; 16. Vergne 4; 17. Ricciardo en Schumacher 2.

WK constructeurs
1. Red Bull 164; 2. McLaren 133; 3. Lotus 108; 4. Ferrari 97; 5. Mercedes 69; 6. Sauber 58; 7. Williams 44; 8. Force India 28; 9. Toro Rosso 6.

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun]

Share Button

One Response

  1. Voor de liefhebbers:
    voortaan ook een overzicht van de andere motorsportdisciplines hier in de comments!

    Monoposto’s

    Indycar, Texas: stratencircuitspecialist Justin Wilson reed op de kombaan van Texas naar de eerste oval-overwinning uit zijn carrière (en ook voor het kleine team van Dale Coyne). De Engelsman had de zege deels te danken aan een foutje van Graham Rahal, die twee ronden voor het einde zachtjes in aanraking kwam met de muur en daarna Wilson onderlangs zag schieten.
    Brits F3, Rockingham: Jazeman Jaafar, Harry Tincknell en Jack Harvey verdeelden de zeges, zodat de Maleisiër Jaafar nu het kampioenschap aanvoert.
    Duits F3, Sachsenring: Kimiya Sato won twee keer, terwijl René Binder van Van Amersfoort Racing de resterende race op zijn naam schreef. De Japanner neemt ook ruim de leiding in het kampioenschap.
    Italiaans F3, Mugello: de eerste twee races waren een prooi voor Eddie Cheever Jr, waarna de Roemeen (ja, daar racen ze ook al) Robert Visiou race drie won. De zoon van oud-F1-coureur Eddie Cheever stoomde meteen door naar de kop van het kampioenschap.

    Prototypes en GT’s

    Grand-Am, Mid-Ohio: met steun van invaller Michael Valiante stuurde Richard Westbrook naar de overwinning op Mid-Ohio. BMW won dankzij Bill Auberlen en Paul Dalla Lana voor het eerst in de GT-categorie.
    ADAC GT, Sachsenring: Corvette-duo Alessi/Keilwitz won voor de tweede keer dit seizoen, waarna de Denen Nygaard en Poulsen voor Aston Martin de tweede race van het weekend wonnen.
    Italiaans GT, Mugello: Michela Cerruti reed samen met collega-jongeling Edoardo Liberati in haar Z4 GT3 naar de eerste zege voor een meisje in het Italiaanse GT-kampioenschap. De Z4 van Biagi/Colombo won vervolgens de tweede race.

    Toerwagens

    NASCAR, Pocono: de piepjonge Joey Logano (22) versloeg de aloude Mark Martin (53) in een één-twee voor Toyota. Logano pakte de zege door met een tikje de auto van de veteraan licht uit balans te brengen. Martin greep zo naast het record van de oudste NASCAR-winnaar aller tijden. Erg te spreken over de jonge streken van Logano was hij ook niet, maar het hoort er tegenwoordig blijkbaar bij, aldus de ijzervreter. “Ik had ‘m zeker teruggepakt als ik de kans had gekregen.”
    BTCC, Oulton Park: Honda-feest op Oulton Park, met twee zeges voor Matt Neal en een derde voor Gordon Shedden, die daarmee zijn voorsprong in het kampioenschap uitbreidde.

Leave a Reply