DRIVR

Kies maar: Tien Exotische Supercars opgelijst

De car configurators draaiden afgelopen vrijdag weer overuren op onze computers. Helaas grepen we nog harder naast de grote Euromillions-pot van 156 miljoen euro dan Oranje-doelman Stekelenburg zaterdag naast de bal. Maar als jij de gelukkige Belg bent die met de helft van die pot ging lopen, en een Aston of Maserati… welja, banaal, vindt – dan is onderstaand lijstje bijzonder exotische supercars misschien iets voor jou. En vergeet zeker DRIVR niet uit te nodigen als je de sleutels in ontvangst neemt…

Amoritz GT DoniRosset (Brazilië)

+ Viper-motor met Veyron-paarden: 8,4-liter V10 met twee turbo’s en 1007 pk. Op ethanol.
- Veyron-prijskaartje: 1 miljoen dollar.
? Levensvatbaar? Beperkte oplage (50 stuks), maar voorlopig nog beperktere bestellingen (5 stuks)

Arrinera (Polen)

+ Lee Noble zette het onderstel van deze Poolse supercar naar z’n hand…
- … maar hij tekende vroeger wel mooiere auto’s.
? 120.000 euro zonder btw. Waar zit de catch?

Falcon F7 (USA)

+ Met zo’n smoel en die V8-bellow krijg je het linkervak in no time leeg…
- … maar voor 200.000 dollar wil je geen Fast & Furious-interieur.
? Lonkt voor deze Amerikaan dezelfde vergeethoek als de SSC Aero of Saleen S7?

F&M Evantra (Italië)

+ De eerste in dit rijtje waarvan we het design wel kunnen smaken…
- … al zijn die suicide doors toch niet je dat.
? Kan Faralli & Mazzanti mee in een land waar octaan tot de voedingsdriehoek behoort?

GTA Spano (Spanje)

+ Viper-motor met supercharger. 820 pk, por favor!
- Het prijskaartje van 600.000 euro lost meteen de Spaanse bankencrisis op.
? Al sinds 2005 in ontwikkeling en een productie die blijft opschuiven. Quid crisis?

Hansen GTR (Nederland)

+ Nog eens een Nederlandse supercar. W12 en nauwelijks rijpolitie rijhulp.
- Voorlopig alleen een circuitversie.
? Plannen zaten al eens in de koelkast. Haalt deze noorderbuur de productiefase?

Lyonheart K (Zwitserland)

+ Hommage aan de E-Type op basis van de XKR.
- 495.000 euro zonder btw, daar heb je al enkele mint condition E-Types voor.
? Kies je voor dat budget de klassieke Eagle E-Type of deze moderne Lyonheart?

Rimac Concept One (Kroatië)

+ 1.088 pk, 0-100 in 2,8 seconden en een rijbereik van 600 kilometer… zonder één druppel brandstof.
- 750.000 euro.
? Wat schiet er van dat rijbereik over als je het gaspedaal vloert?

Vencer Sarthe (Nederland)

+ De manuele zesbak in de supercar is nog niet uitgestorven.
- De renders zien er slick uit, maar week worden we er niet van.
? We schreven inderdaad ‘renders’, dus gaat deze noorderbuur wel in productie?

Zenvo ST1 (Denemarken)

+ 7-liter V8 met supercharger én turbo.
- Prijskaartje van 750.000 euro tot 1,8 miljoen dollar. Maar je krijgt er wel een horloge bij.
? 15 stuks. Zien we de Zenvo dus alleen in de geschiedenisboeken?

[Foto Hansen GTR: AutoJunk]

Share Button

4 Responses

  1. Eric says:

    Die Rimac Concept One klinkt te goed om waar te zijn (en is dat dan dus ook waarschijnlijk), dus de Zenvo ST1 of eventueel Lyonheart K dan maar. Maar eerlijk gezegd bevallen ze me maar weinig. Behalve die Rimac dan…

  2. Milly says:

    Een Pagani Zonda Cinque aub en niet van die samengekitte luchtbellen

  3. Pieter Fret says:

    Qua design komen wat mij betreft alleen de Rimac en de Lyonheart in aanmerking. Maar zoals je al aangeeft: dan liever een échte E-Type

  4. Ken Divjak says:

    Kiezen is in dit geval echt wel verliezen…

    Benieuwd wat voor profiel de gemiddelde koper van zo’n wereldvreemde supercar heeft!

Leave a Reply