DRIVR

Ford Focus ST 250 (2012): Eerste Rij-Indrukken

Hou je van hete hatchbacks, dan wordt juni een maand om te koesteren. In navolging van de opgefriste Mégane RS lanceren namelijk zowel Opel als Ford performance-derivaten van hun C-segmenters; voor Rüsselsheim is dat Astra VXR (die op dit eigenste moment aan de Britse pers wordt voorgesteld), voor Keulen de Focus ST die net de revue gepasseerd is. En daar bladeren wij graag eens door om de eerste rij-indrukken van de belangrijkste UK-magazines op te lijsten.

De naakte feiten eerst: de Ford Focus 3 ST heeft een geblazen tweeliter benzine met 250pk & 360Nm (dus geen vijfcilinder meer zoals de vorige), kraakt de 100 in 6,5 seconden (drie tienden beter dan de oude met 225pk) en gaat door tot 248km/h (wat beduidend sneller is dan Focus 2 ST). Daarbij is de nieuwe niet meer verkrijgbaar als driedeurs, maar voor het eerst wel als Clipper aan 1.000€ extra. Maakt onder de streep minimaal 28.900€ voor de basisversie met stoffen Recaro’s, wat in België exact evenveel is als de getalenteerde Mégane en zo’n 2.000€ minder dan de 30pk krachtigere Astra OPC.

Alleen hebben zowel de Mégane als de Astra recht op een mechanische sper – die bij potente voorwielaandrijvers het verschil kan maken tussen goed en briljant – terwijl de ST het zonder zo’n tractiehulp moet rooien. Zelfs de revolutionaire RevoKnuckle-voorwielophanging schittert door afwezigheid. En dat doet in België toch de wenkbrauwen fronsen, temeer daar die spartaanse aanpak in Engeland gecounterd wordt met een beduidend lagere prijs ten opzichte van de (rijdynamisch) beter gewapende concurrentie : “The fact that it is so keenly priced comes partly from the absence of fancy shenanigans in the front suspension and transmission of the sort that mark out its rivals” schrijft Autocar.


In plaats daarvan rekent Ford op het softwarematige Torque Vectoring System dat via het ESP een onbeladen wiel afremt om zo de sperwerking na te bootsen; prima voor een C-Max op steroïden, maar ook voor Ford’s (voorlopig) hotste hatch? Tot op een bepaalde hoogte oordeelt CAR Magazine: “it struggles to contain the ST’s tyre scrabble and torque steer in first and second gear. However, it works incredibly well at higher speeds”. EVO treedt die visie bij: “There is some torque steer – a surprising amount on dry surfaces – but it’s easy to drive around and adds to the character of the car” terwijl Autocar “the tiniest of tugs here and there” rapporteert – “just enough to remind you the ST has 247bhp”.

De grootste verrassing blijkt evenwel de motor die bijna atypisch veel karakter heeft voor een geblazen viercilinder. “Progress is accompanied by an pleasingly rorty exhaust note” noteert EVO, “Ford has carried over some of the old five-pot’s aural character because there’s a bassy, slightly staccato, highly endearing warble under acceleration” aldus CAR en “precious little worse for it” dixit Autocar – “Ford has been tweaking the ST’s sound heavily during the past few months in an effort to make it far more theatrical. And it has worked – there’s a genuinely grunty, near five-pot induction growl to it”. Straf.

Ook de nieuwe, variabele stuurafstelling oogst lof: progressief sneller (dus meer stuurhoek bij gelijke input naarmate de wielen feller gedraaid worden) en slechts 1.8 omwentelingen van nok tot nok – goed voor een “very impressive” bij EVO. “That makes it feel terrifically agile” lezen we bij Autocar, terwijl CAR iets kritischer is met “the steering feels really meaty, but is a little too keen to self-centre itself for my liking”. Kortom: overwegend positieve feedback ondanks kostenbesparende maatregelen: “Storming performer” (EVO), “the ST brings renewed vigour and unrivalled agility to the class” (Autocar)  & “a great drive” (CAR). Sleutels graag!

[Foto's: Dave Smith voor EVO - Quotes: EVO, CAR & Autocar]

 

 

 

 

 

 

Share Button

3 Responses

  1. Ken Divjak says:

    De verdicten over de Astra OPC zijn ondertussen ook binnen:

    EVO:

    At 1475kg it is heavier than our current favourite full-size hot hatch, the Megane 265 (1387kg), and you can feel that it isn’t quite as lively and light on its toes as a result, but the flip side is that the Vauxhall is arguably a more habitable everyday car than the Renault.

    AUTOCAR:

    But its steering isn’t overtly talkative and neither is its chassis responsive to changes in throttle position. From the moment you run fast through a single corner or two, you begin to sense that there’s less interaction between man and machine allowed here than in the best in the class. There’s less finesse than, say, in a Renaultsport Megane with a Cup chassis.

    CAR:

    That aggressive limited-slip diff causes an awful lot of torque steer, to the point where it inhibits confidence during overtakes on B-roads – you worry that you’ll be pulled towards either the car you’re overtaking or dragged into the scenery. Yes, it’s very effective at getting you through corners, but the Megane RS manages to do the same thing without the torque steer.

    Is er überhaupt iemand die het vuur echt aan de schenen van Dieppe kan leggen!?

Leave a Reply